Gå til innhold

Når går man til legen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært helt regelmessig, men etter at jeg sluttet på pillen for godt over et år siden har den vært helt på bærtur. Jeg går en måned med 36 dager syklus, til 45, 30, 52, og 30. Dette er de 5 siste "syklusene" mine fra juni til januar. Det stemmer aldri. Nå nærmer meg jeg igjen 50 dager, og holder på å gå på veggen. Jeg bruker en formue på gravid-tester hver gang jeg venter mensen, fordi den aldri kommer.

(jeg sluttet på pillen fordi jeg reagerer på hormonene, og blir veldig humørsyk)

Bør jeg gå til legen, er dette noe som kan gå seg til etterhvert, eller kan det hende jeg bare må leve slik resten av livet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan gå seg til, men hos noen tar det lang tid. Siden du har sluttet med p-piller er jo det grunnen til at syklusen er slik. Men har du smerter eller andre plager skader det ikke å ta en sjekk. Jeg tror cyster og celleforandringer også kan gi mensforandringer. Det er uansett fint lite legen kan gjøre med problemet. Det er jo hormoner leger skriver ut ved slike plager, og det er jo ikke aktuelt for din del.

Har selv hatt samme problem, og kjenner flere som ikke har fått normal mens på over to år etter pilleslutt.

Skrevet

Okey, takk for svar=) Da får jeg nok bare vente.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen! Jeg begynner å bli nervøs nå, har enda ikke fått mensen, og det har gått 58 dager. Jeg har hatt en del vondt i magen, "kniving" hvis jeg kan si det slik, midt på magen, og i tillegg har jeg hatt en syk smerte fra tarmen, og opp i magen. Har ringt legen, men får ikke time før 11.mars.

Er det noen som har opplevd liknende? Jeg har i tillegg vært MYE kvalm den siste tiden, og "hormonell". Graviditetstester er fortsatt negative. Burde jeg få time tidligere? Har tenkt å be om henvisning til gynekolog, og få sjekket meg skikkelig, i tillegg til å få råd om prevansjon.

Skrevet
Det kan gå seg til, men hos noen tar det lang tid. Siden du har sluttet med p-piller er jo det grunnen til at syklusen er slik. (...)

Det er uansett fint lite legen kan gjøre med problemet. Det er jo hormoner leger skriver ut ved slike plager, og det er jo ikke aktuelt for din del.

Det er ikke sikkert det er pillene som er årsak i dette, mange går jo rett tilbake i normal syklus etter pilleslutt, og noen ganger kan det ha skjedd endringer i kroppen mens man har brukt pillene, som først blir synlige når man slutter på hormonprevensjon. Som du selv er inne på kan det være ting som f eks cyster som gjør dette.

Og det kan godt hende legen får gjort noe med problemet. Uansett er det lurt å sjekke, både i forhold til om det er noe som bør behandles, og i forhold til planlegging av graviditet (om man f eks viser seg å ha pco/pcos).

Skrevet
Hei igjen! Jeg begynner å bli nervøs nå, har enda ikke fått mensen, og det har gått 58 dager. Jeg har hatt en del vondt i magen, "kniving" hvis jeg kan si det slik, midt på magen, og i tillegg har jeg hatt en syk smerte fra tarmen, og opp i magen. Har ringt legen, men får ikke time før 11.mars.

Er det noen som har opplevd liknende? Jeg har i tillegg vært MYE kvalm den siste tiden, og "hormonell". Graviditetstester er fortsatt negative. Burde jeg få time tidligere? Har tenkt å be om henvisning til gynekolog, og få sjekket meg skikkelig, i tillegg til å få råd om prevansjon.

Det kan jo være flere ting, og symptomene er såpass generelle at jeg tror flere vil kjenne seg igjen - alt fra magekatarr og irritabel tarm (det står faktisk at dette noen ganger opptrer ved mensforstyrrelser, uten at jeg vet noe mer om det. Hvor i tarmen mener du..?) til eggløsningsmerter, kanskje cyster eller mensmurringer ved graviditet. Beskrev du symptomene for legen? jeg synes det høres ut som en god idé å få en undersøkelse, både for å slippe å bekymre seg og få svar på hva det skyldes.

Skrevet

Har du fortalt hvor akutte dine smerter er? Synes kanskje du bør presse på litt mere for å komme inn tidligere..

Skrevet

Jeg har alltid hatt utegelmessig mens, alt fra 30 dager til 3 mnd... Jeg gikk til slutt til legen med dette, og hun tok en rekke med blodprøver for å sjekke hormoner og andre ting, men alle blodprøvene var i orden. Jeg gikk også til gynekolog (privat - fikk time samme dag som jeg ringte) som tok celleprøve og tok ultralyd av eggstokker osv. Han mente jeg nok hadde en svak grad av pcos, men at det ikke kom til å skape noen store problemer i forhold til å bli gravid osv.

Etter at jeg fikk vite at det meste var i orden (og jeg hadde bekymret meg for dette i flere år - legeskrekk) har mensen være omtrent regelmessig.. Tror det psykiske spiller en veldig stor rolle.

Synes det kan høres ut som om du har en cyste som er blitt ganske stor. Det kan gjøre veldig vondt! De forsvinner av seg selv i 80 % av tilfellene.

Skrevet
Det kan jo være flere ting, og symptomene er såpass generelle at jeg tror flere vil kjenne seg igjen - alt fra magekatarr og irritabel tarm (det står faktisk at dette noen ganger opptrer ved mensforstyrrelser, uten at jeg vet noe mer om det. Hvor i tarmen mener du..?) til eggløsningsmerter, kanskje cyster eller mensmurringer ved graviditet. Beskrev du symptomene for legen? jeg synes det høres ut som en god idé å få en undersøkelse, både for å slippe å bekymre seg og få svar på hva det skyldes.

Hvis jeg skal beskrive smerten, så var det på en måte et støt fra endetarmen, og rett opp til midten av magen. Akkurat som om det gikk opp og gjennom kroppen. Var helt usannsynlig ekkelt, og vondt. Fikk sånne støt flere ganger. Gjorde litt vondt i noen sekunder ettepå, så gikk det over, helt til neste støt kom.

I dag har jeg i tillegg opplevd stikkninger på venstre side, i området for eggstokkene. Jeg er klar over at jeg sannsynligvis kjenner ekstra godt etter nå, men det er ubehagelig, og det skremmer meg litt, i og med at jeg ikke vet om alt er i orden. Jeg ringte inn og fikk time, og de spurte ikke etter symptomer. Jeg fikk bare utdelt en time.

Begge søstrene mine har hatt problemer med eggstokkene, og jeg er redd det er et problem hos meg også. I tillegg har de begge to cøliaki, (jeg er klar over at de to tingene ikke har en sammenheng), noe som også kan være årsak til magesmerter, og sannsynligvis manglende mens, (pga. dårlig opptak av viktige næringsstoffer). Jeg har sjekka meg jevnlig for cøliaki, men jeg føler ikke legen min tar meg seriøst på det området. Jeg har i grunnen mange av de samme symptomene, men blodprøvene sier at jeg ikke har det. Legen min mener samtidig at det er høyst usannsynlig at så mange i familien min har det.

Men uansett tror jeg at jeg trenger å komme meg til legen, jeg bekymrer meg alt for mye over dette, og det hjelper ikke på. Hvis jeg bare får bekrefta at alt er ok, så ordner det seg nok. Evt, hvis det skulle vær noe galt, eks. hvis jeg vil ha problemer med å få barn, noe som er det jeg bekymrer meg mest over, så vil jeg helst vite det nå, slik at jeg ikke står der en dag, og vi skal begynne å prøve, og finner ut at jeg ikke kan få.

Mener dere at jeg burde ringe å mase om å få time tidligere

Skrevet
Hvis jeg skal beskrive smerten, så var det på en måte et støt fra endetarmen, og rett opp til midten av magen. Akkurat som om det gikk opp og gjennom kroppen. Var helt usannsynlig ekkelt, og vondt. Fikk sånne støt flere ganger. Gjorde litt vondt i noen sekunder ettepå, så gikk det over, helt til neste støt kom.

I dag har jeg i tillegg opplevd stikkninger på venstre side, i området for eggstokkene. Jeg er klar over at jeg sannsynligvis kjenner ekstra godt etter nå, men det er ubehagelig, og det skremmer meg litt, i og med at jeg ikke vet om alt er i orden. Jeg ringte inn og fikk time, og de spurte ikke etter symptomer. Jeg fikk bare utdelt en time.

Det på venstre side ved eggstokkene kan godt være eggløsningssmerter. Men det kan også skyldes cyster. Og sikkert andre ting (luftsmerter også).

Begge søstrene mine har hatt problemer med eggstokkene, og jeg er redd det er et problem hos meg også. I tillegg har de begge to cøliaki, (jeg er klar over at de to tingene ikke har en sammenheng), noe som også kan være årsak til magesmerter, og sannsynligvis manglende mens, (pga. dårlig opptak av viktige næringsstoffer). Jeg har sjekka meg jevnlig for cøliaki, men jeg føler ikke legen min tar meg seriøst på det området. Jeg har i grunnen mange av de samme symptomene, men blodprøvene sier at jeg ikke har det. Legen min mener samtidig at det er høyst usannsynlig at så mange i familien min har det.

Cøliaki kan vel være arvelig, så det er uproft av legen å mene at det ikke er sannsynlig at mange i samme familie har det. På den annen side tror jeg at man har ganske sikre tester for å påvise cøliaki. Men kanskje du har andre "beslektede" allergier eller intoleranser?

Noen problemer i forhold til fruktbarhet er også arvelige. Hva slags problemer har søstrene dine?

Men uansett tror jeg at jeg trenger å komme meg til legen, jeg bekymrer meg alt for mye over dette, og det hjelper ikke på. Hvis jeg bare får bekrefta at alt er ok, så ordner det seg nok. Evt, hvis det skulle vær noe galt, eks. hvis jeg vil ha problemer med å få barn, noe som er det jeg bekymrer meg mest over, så vil jeg helst vite det nå, slik at jeg ikke står der en dag, og vi skal begynne å prøve, og finner ut at jeg ikke kan få.

Mener dere at jeg burde ringe å mase om å få time tidligere

Hvis du har akutte problemer kan du be om tidligere time. Jeg er usikker på om jeg synes du "må" ha hastetime med dine symptomer, samtidig tror jeg at hvis du hadde beskrevet symptomene og forklart hvordan du opplever dette (bekymring og smerter), ville du antagelig bli tatt alvorlig.

• 2 uker senere...
Gjest Kvinge
Skrevet

Jeg har funnet ut at søsteren min har pco. Jeg har avbestilt timen hos legen, og går heller direkte til en (anbefalt) privatklinikk, hvor jeg håper på en skikkelig "utredning". Jeg er kjempe redd for at det er noe galt med eggstokkene, at jeg vil ha problemer med å få barn. nå er det heldigvis bare to dager igjen å grue seg. Jeg har lest litt om PCO/PCOS på nettet, hvor jeg har inntrykk av at det er fullt mulig å få barn, men at det kan ta tid. Noen som vil fortelle meg litt hva det vil si i praksis å ha det?

Gjest Kvinge
Skrevet

Jeg har visst PCO, og skal prøve å gå på p-pille for å stabilisere syklusen. Hvis jeg reagerer like sterkt på det som jeg har gjort før så kan hun prøve å sette inn en kobberspiral, selv om det vil vil være vanskelig. Nå vet jeg ikke om det er nødvendig, i og med at jeg så og si ikke har eggløsning, men det er vel bedre enn å tvinge typen til å ta en sjanse han ikke er villig til å ta enda.

Jeg takker for alle svar. Jeg er letta for at jeg endelig vet hva som er galt, men i tillegg veldig redd for at jeg skal ha store problemer med å få barn, når den tid kommer. Men, nå vet jeg i det minste at jeg må spise sunt, holde vekta nede, og slutte og røyke (noe som er lettere når jeg har en god grunn, og rikelig med motivasjon). Da øker i det minste sjansene for at jeg skal få barn en gang i fremtiden!

Takk igjen til dere som svarte=)

Gjest Gjest
Skrevet

Du tvinger han da ikke til å ta noen sjanser? Med mindre du nekter han å bruke kondom da...

Er forøvrig et PCO forum på svartgravid.com. Jentene der har mye erfaring med diverse behandling, og erfaringer med senskader pga hormonprevensjon.

Gjest Kvinge
Skrevet
Du tvinger han da ikke til å ta noen sjanser? Med mindre du nekter han å bruke kondom da...

Er forøvrig et PCO forum på svartgravid.com. Jentene der har mye erfaring med diverse behandling, og erfaringer med senskader pga hormonprevensjon.

Hei! neida, jeg skal ikke nekte han det. Vi er bare drittlei hele kondomen begge to etter over ett års bruk nå.

Takk for svar! Skal sjekke det ut=)

Gjest Gjest
Skrevet

Hehe, det kan bli trøttende i lengden. Hjelper ofte å bytte merke, og "trene" myyyyyyyyyyye ;)

Pessar eller femcap kan kanskje også være noe? Siden du uansett har så skjelden eggløsning så ville det sannsynligvis fungert greit, spesielt kombinert med avbrutt samleie el.

Gjest Kvinge
Skrevet
Hehe, det kan bli trøttende i lengden. Hjelper ofte å bytte merke, og "trene" myyyyyyyyyyye ;)

Pessar eller femcap kan kanskje også være noe? Siden du uansett har så skjelden eggløsning så ville det sannsynligvis fungert greit, spesielt kombinert med avbrutt samleie el.

Ja, hvert fall når man VET at det er så mye bedre uten! =) Bytte merke har ikke hjulpet mye. Har prøvd det, men de andre sprekker, eller passer han ikke=p

Hva er femcap? Med tanke på at jeg har så sjelden eggløsning, så hadde det ikke gjort meg noe å bare ta en risk, "hoppe av i svingen". Men han er overhode ikke interessert i å ta noen risk, så da får vi heller bare finne en annen løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...