cilja Skrevet 15. februar 2009 #21 Skrevet 15. februar 2009 Det er jo ikke snakk om løgn og trusler! Det er snakk om å sette andre ord på ting. Tror nok ikke at barn på 1 1/2 år ville ha skjønt så mye hvis du hadde begynt å snakke om plakk, tannsten, belegg på tennene osv. Da er det vel bedre å lage et "eventyr"/ "historie" o.l ut av det, slik som Karius og Baktus. På den måten lærer barna at vi har noe i munnen som gjør at vi kan få hull i tennene. Men hvis vi pusser tennene og pusser bort det som er der inne så vil vi ikke få hull. Nei, det er kanskje begrenset hva de forstår av karies og plakk, men de forstår vel ikke noe mer av at noen sier "Karius og Baktus". Hvis man da ikke skal se filmen eller fortelle historien. Og hvor mye forstår de av det da? Det eneste jeg mener er at det blir for dumt å si til barna at de har bersj i munnen...
Frigg Skrevet 15. februar 2009 #22 Skrevet 15. februar 2009 Nei, det er kanskje begrenset hva de forstår av karies og plakk, men de forstår vel ikke noe mer av at noen sier "Karius og Baktus". Hvis man da ikke skal se filmen eller fortelle historien. Og hvor mye forstår de av det da? Det eneste jeg mener er at det blir for dumt å si til barna at de har bersj i munnen... Akkurat det å si at de har bæsj i munnen kan jeg være enig i at man ikke trenger å si til barna. Hvis man skal bruke Karius og Baktus så må man jo fortelle dem hva og hvem de er selvfølgelig. Og de fleste barn forstår godt hva det går ut på. Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage og der vet de veldig godt hvem Karius og Baktus er og hva de gjør
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå