Gjest hege Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 gullungen på 1 1/2 år er ikke særlig glad i å pusse tennene. Vrir seg bort og sier nei og kniper igjen munnen. Har prøvd å venne henne på tannbørsten fra starten av, hun har fått leke med den, pusse selv osv, men nå vil hun virkelig ikke. Begynner å få såpass mange tenner nå så det bør pusses orntlig..gode tips mottas med stor takk!
la Flaca Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Elektrisk tannbørste med musikk slo an her.
Gjest *smak* Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 Syng: "puss puss så får du en nuss" (av Trond Viggo Torgersen), den slo an hos tantebarnet de gangene jeg satt barnevakt..
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 dette er lenge siden, men jeg kan huske jeg hadde to tannbørster og to tannkremer, så spurte jeg, hvilken tannbørste vil du bruke i dag osv? da var det ikke lenger snakk om om vi skulle pusse, men hvordan. Da valgte det selv, og hadde egentlig også valgt å pusse tennene.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 Si at tanntrollene har bærsjet i munnen hennes. Det hjalp når våre ble vrange.
cilja Skrevet 12. februar 2009 #6 Skrevet 12. februar 2009 Si at tanntrollene har bærsjet i munnen hennes. Det hjalp når våre ble vrange. Noe av den dummeste skremselstaktikken jeg har hørt... Hvorfor i alle dager ønsker en forelder å fortelle barnet sitt at det har bersj i munnen. Forferdelig. ____________________________________________ Det kan være vanskelig å få til tannpuss hvis små barn slår seg vrange og absolutt nekter. Synes forslaget med et par forskjellige børster og tannkrem var veldig smart.
Gjest ha ha Skrevet 13. februar 2009 #7 Skrevet 13. februar 2009 Noe av den dummeste skremselstaktikken jeg har hørt... Hvorfor i alle dager ønsker en forelder å fortelle barnet sitt at det har bersj i munnen. Forferdelig. Syns det er en kjempeide å kalle tannplakken for tanntrollbersj. Ingen vil vel ha tanntrollbersj i munnen. Enkelt og greit. Men dersom ungene (eller foreldrene?) er sarte sjeler bør man kanskje finne mer dannede taktikker.
Gjest Patti Labella Skrevet 13. februar 2009 #8 Skrevet 13. februar 2009 Elektrisk tannbørste slo også godt ann her. Nå elsker hun å børste tennene.
iss Skrevet 13. februar 2009 #9 Skrevet 13. februar 2009 Her funket også to tannbørster. En til henne og en til meg. Og jeg gir henne fluortabletter i tillegg, så hvis hun er litt vrang en dag så pusser vi bare litt så får hun en tablett. Og det funker også å lokke med at når vi har pusset tennene får hun en tablett. Dagene er forskjellig, man må være kreativ!
Fru.U Skrevet 13. februar 2009 #10 Skrevet 13. februar 2009 Vi har hatt noen omganger med overtalelse her og. Vesla er 21 mnd og det mest effektive er å prat om hvordan alle de hun er så glad i alltid er flinke og pusser tennene. Ex: Pappa pusser alltid tennene før han legger seg og mormor pusser alltid tennene. Farfar pusser også alltid tennene før han skal sove, så da må du være flink å pusse tennene og. Også pusser vi bare en side om gangen, så hun kan ta pauser. Og, ja, det tar sabla lang tid, men jeg får meg ikke til å tvinge henne. Også lokker vi med fluortablett.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #11 Skrevet 13. februar 2009 Jeg har ikke barn selv, men flere jeg har passet hjalp det at de fikk "pusse" tennene mine (min tannbørste). så når de hadde pusset mine, fikk jeg pusse deres eller omvendt.
cilja Skrevet 13. februar 2009 #12 Skrevet 13. februar 2009 Syns det er en kjempeide å kalle tannplakken for tanntrollbersj. Ingen vil vel ha tanntrollbersj i munnen. Enkelt og greit. Men dersom ungene (eller foreldrene?) er sarte sjeler bør man kanskje finne mer dannede taktikker. Feil! Ikke en kjempeide, men en veldig, veldig umoden og dum ide, uansett om man har en sart sjel eller ikke. Om man først har sunket så lavt at man må lyve for barna sine, så må dette være den hesligste løynen jeg har hørt på en stund....
Gjest ¤bella¤ Skrevet 13. februar 2009 #13 Skrevet 13. februar 2009 Feil! Ikke en kjempeide, men en veldig, veldig umoden og dum ide, uansett om man har en sart sjel eller ikke. Om man først har sunket så lavt at man må lyve for barna sine, så må dette være den hesligste løynen jeg har hørt på en stund.... Du har tydeligvis ikke barn selv?
Phaedra Skrevet 13. februar 2009 #14 Skrevet 13. februar 2009 Feil! Ikke en kjempeide, men en veldig, veldig umoden og dum ide, uansett om man har en sart sjel eller ikke. Om man først har sunket så lavt at man må lyve for barna sine, så må dette være den hesligste løynen jeg har hørt på en stund.... Hva med Karius og Baktus? Er de også en løgn?!
cilja Skrevet 14. februar 2009 #15 Skrevet 14. februar 2009 Jeg er så heldig å ha to flotte barn. Eldstemann har aldri blitt fortalt at han har noe i munnen som han ikke har, og det skal minstejenta også få slippe. Sjønner ikke hvorfor å lyve er løsningen... Barn har som regel klokketro på det foreldrene/ forsørger sier. Om jeg hadde fortalt ett av barna mine at de hadde hva det skulle være i munnen, så hadde de trodd det. Jeg ønsker ikke at barna mine skal tro de har Karius og Baktus, tanntrollbersj eller noe annet i munnen. Jeg, som mange andre, har også hatt forbigående tannpussproblemer, men har ikke måttet ty til trusler og løyn for å løse dem. Og nei, jeg tror ikke jeg er den perfekte mor, men personlig har jeg som prinsipp å være ærlig med barna mine. Det eneste jeg kommer på nå som jeg ikke er ærlig om er julenissen...
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #16 Skrevet 14. februar 2009 Ideen med to tannbørster likte jeg så godt at jeg kunne gått på den selv tror jeg. (er snart 40 år) :gjeiper:
Frigg Skrevet 14. februar 2009 #17 Skrevet 14. februar 2009 Jeg er så heldig å ha to flotte barn. Eldstemann har aldri blitt fortalt at han har noe i munnen som han ikke har, og det skal minstejenta også få slippe. Sjønner ikke hvorfor å lyve er løsningen... Barn har som regel klokketro på det foreldrene/ forsørger sier. Om jeg hadde fortalt ett av barna mine at de hadde hva det skulle være i munnen, så hadde de trodd det. Jeg ønsker ikke at barna mine skal tro de har Karius og Baktus, tanntrollbersj eller noe annet i munnen. Jeg, som mange andre, har også hatt forbigående tannpussproblemer, men har ikke måttet ty til trusler og løyn for å løse dem. Og nei, jeg tror ikke jeg er den perfekte mor, men personlig har jeg som prinsipp å være ærlig med barna mine. Det eneste jeg kommer på nå som jeg ikke er ærlig om er julenissen... Det er jo ikke snakk om løgn og trusler! Det er snakk om å sette andre ord på ting. Tror nok ikke at barn på 1 1/2 år ville ha skjønt så mye hvis du hadde begynt å snakke om plakk, tannsten, belegg på tennene osv. Da er det vel bedre å lage et "eventyr"/ "historie" o.l ut av det, slik som Karius og Baktus. På den måten lærer barna at vi har noe i munnen som gjør at vi kan få hull i tennene. Men hvis vi pusser tennene og pusser bort det som er der inne så vil vi ikke få hull.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #18 Skrevet 14. februar 2009 Hva med Karius og Baktus? Er de også en løgn?! Det lurer jeg også på. Når minsten min var liten pleide jeg å si at vi måtte pusse bort Kariusene og Baktusene, og det var fryktelig spennende å se ned i vasken etter at han hadde spyttet ut om vi så noe. Funket som fy, og jeg synes det var en strålende ide av meg. Hvorfor skal alt gjøres med så mye dilldall når det kan gjøres så utrolig enkelt?
:-) anna Skrevet 14. februar 2009 #19 Skrevet 14. februar 2009 Jeg pleide å jage Karius og Bakstus rundt i munnen til vesla. De hoppa noe voldsomt fra tann til tann, men jeg gav ikke opp og til slutt greide jeg å fange de på tannbørsten og fikk skylt de ned i vasken. Et annet luretriks er at barnet får sin egen tannbørste som han får pusse med samtidig som du pusser med den egentlige børsten.
Blekemiddel Skrevet 14. februar 2009 #20 Skrevet 14. februar 2009 Sønnen min er i en alder hvor han har veldig lyst til å bestemme alt selv, og det som er veldig gøy en dag nekter han neste dag. Det som funkter HVER gang han nekter å gjøre noe er å gi han et valg, ikke om det skal gjøres eller ikke, men hvordan det skal gjøres. Så her har vi to forskjellige tannkremer en med postman pat og en med pingvin. Så når han slår seg vrang og nekter å pusse tennene spør jeg han hvilken tannkrem han vil ha på og dermed får han velge litt selv og synes det er greit å pusse tennene allikevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå