Gå til innhold

hvor mye sukker kan man spise daglig?


Gjest Gjest_milla_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_milla_*

jeg prøver å bli litt sunnere og kutte ned på sukker. Helt sukkerfritt har jeg ingen mål om, til det er jeg altfor lite disiplinert:)Jeg lurer derfor på hvor mye som er maks dose av sukker daglig? Finnes det noe slikt? Har lett og lett på nettet, men finner ikke noe spesifikt, kun generelle vendinger som "kutt ned på sukker, erstatt det med " ol. Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er anbefalt at ca 60% av energiinntaket skal komme fra karbohydrater, og at maks 10% av dette igjen skal være fra sukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_milla_*

Jeg mener å ha lest et sted at man ikke bør spise over 55g sukker daglig, men er ikke det mye?

Flere som vet noe om dette?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må alt sukker kuttes ut hver eneste dag da? Og for din egen skyld, ikke erstatt med disse stygge søtningsmidlene. De er tusen ganger verre! (ta gjerne et googlesøk..)

Jo strengere du er, jo vanskeligere er det jo å holde på det.

Om du midt i uka blir invitert på middag og dessert, ta i mot. For resten av uka har du drukket vann som tørstedrikk, (og selv klarer jeg meg ikke uten melk til ihvertfall middagen!), eller jus. Greit nok, jus er fruktsukker. Men jeg synes det er forskjell: Brus er vann med sukker. Jus er vitaminer med sukker :). Du får jo noe igjen av den jusen, så lenge du ikke drikker litervis daglig.

Vær litt kritisk til hva du spiser. Innholdsfortegnelser er en god start. Inneholder noe du ikke trodde inneholdet sukker, sukker likevel, så velg noe annet. DET er vel hovedproblemet idag, at man sniker inn sukker overalt. Lag eget eller finn et annet produkt.

Så når helga kommer, så må du gjerne spise litt godteri osv. Brus også for den del, men ikke overdriv. Et tips er å spise LITT fredag, og LITT lørdag (og iverstefall litt søndag også, jeg vet ihvertfall jeg tyr til chipsposen om jeg er fyllesyk..). Jo mindre kalorier ekstra per dag, jo lettere er det å forbrenne det bort. Si du vil ha brus, chips og godteri for rundt 1000 kalorier. Det er mye, og spesielt på en dag. Om du da deler opp, 333 kalorier per helgedag, så ligger du rundt et mellommåltid. Jeg dropper kveldsmat de dagene, og gomler snop :). Da får jeg ikke i meg snop + kveldsmatskaloriene.

Gjør sånne små endringer i stedenfor å tenke "ånei jeg har gått over 50 gram sukker idag". Å telle kalorier nøye eller å måle sukkerinnhold er ikke noe du orker å drive med i lengden. Å grovt regne sammen og dele på noen dager, det orker du!

Nyt livet, men det blir fort kortere og vanskeligere om du skal ete sukker hver eneste dag. Jeg har ingen problemer med å unngå sukker stort sett hver dag, for jeg følger litt med på hva jeg spiser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_milla_*

takk for svar, bra noen vet noe om dette!:)

Jeg tenkte ikke å slavisk sjekke sukkerinnholdet i alle matvarer jeg spiser altså, jeg tenkte jeg kunne bruke den "anbefalte" maksdosen som et slags pekepinn, en slags guide for å holde litt oversikt. Hittil har jeg liksom ikke hatt noe peiling på hvor mye sukker jeg får i meg daglig. Mye er som du sier skult i mange matvarer. Søtningsmidler er jeg lik som deg skeptisk til, det synes jeg smaker fryktelig syntetisk og er jeg ordentlig godtesjuk drikker jeg heller cola enn cola light eller lignende, fordi jeg også har hørt at søtningsmidler øker appetitten. Og helger ja, de er til for å nyte god mat og det man har lyst på, absolutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi går ut i fra at en gjennomsnittlig kvinne trenger ca. 2000 kcal hver dag og at maks 10 prosent av energiinntaket bør komme fra sukker, betyr det at ikke mer enn 200 kcal per dag bør komme fra sukker. Sukker inneholder 400 kcal per 100 g. Det betyr at man bør få i seg maks 50 g sukker i gjennomsnitt per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_milla_*

takk for svar! det er det jeg har lest et sted en gang, ikke mer enn ca 50 g sukker daglig, dette er jo ganske mye synes jeg da, hadde liksom trodd det var mye mindre-men det er vel kanskje ulike meninger om denne mengden også eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! det er det jeg har lest et sted en gang, ikke mer enn ca 50 g sukker daglig, dette er jo ganske mye synes jeg da, hadde liksom trodd det var mye mindre-men det er vel kanskje ulike meninger om denne mengden også eller?

Det er ikke så mye som det ser ut til...

Spiser du en vanlig fruktyoghurt om dagen, har du fått i deg 10 g sukker...

Hvis du i tillegg spiser en porsjon (2 dl) Bergens fiskesuppe, får du i deg ytterligere 11,4 g sukker... og dermed er du nesten oppe i halvparten av anbefalt inntak uten å ha inntatt godteri eller brus i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...