Gå til innhold

Bra i Praha midt på sommern?


helenen

Anbefalte innlegg

Jeg og min kjære har bestilt reise til praha i juli. Dette blir bryllupsreisen vår. Bestilte det egentlig ganske spontant. Men nå seinere har jeg blitt litt mer skeptisk og vil egentlig heller til syden.. Tenker at det blir alt for varmt og ingen steder å bade og kjøle seg ned osv.. Hvilke aktiviteter fins det i Praha på sommeren? Håper noen som har vært der kan svare.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i Praha i Juni for noen år siden, veldig behagelig temperatur da. Praha er utrolig vakkert, gleeeed dere!

Hvor lenge skal dere være der? Neste gang jeg skal dit skal jeg sørge for å ha minst 1 uke, også skal jeg dra til Cesky Krumlov i tillegg. http://www.virtourist.com/europe/krumlov/

Tsjekkia minner meg om et eventyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Praha i Juni for noen år siden, veldig behagelig temperatur da. Praha er utrolig vakkert, gleeeed dere!

Hvor lenge skal dere være der? Neste gang jeg skal dit skal jeg sørge for å ha minst 1 uke, også skal jeg dra til Cesky Krumlov i tillegg. http://www.virtourist.com/europe/krumlov/

Tsjekkia minner meg om et eventyr :)

Vi skal bare være i 4 dager, så det blir ikke noe særlig lange utflukter desverre. Hva er fint å gjøre der da? Bare gå rundt og kikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bare være i 4 dager, så det blir ikke noe særlig lange utflukter desverre. Hva er fint å gjøre der da? Bare gå rundt og kikke?

Det beste er faktisk det å bare gå rundt og kikke. Det er da man oppdager hva Praha egentlig har å by på. Dessuten er det gøy å gå på oppdagelsestur i en romantisk by.

Ellers kan man ta trikken opp til borgen på Hradcany-høyden, besøke St. Vituskatedralen hvor man kan gå opp i tårnet (287 trinn!) og få panoramautsikt. Det er verdt å få med seg. Man kan gå ned igjen etterpå. Det er en fin rusletur.

Karlsbroen et must, gjerne både på dagtid og kveldstid.

Shoppingmuligheter i Nove Mesto. Det er også et stort utendørsmarked (Prazska Trznice) ikke langt utenfor selve sentrum. Vi tok taxi dit. Det kostet ikke all verden. Bruk god tid her isåfall.

Det er også en Zoo som man kan besøke.

Restauranter, puber og den slags er det flust av. Mye å velge mellom.

Vi hadde det kjempefint den uken vi var der. Det var i august måned. Fint vær hele tiden, ikke for varmt. Ekstra glad i Praha fordi det var den første turen vår sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er faktisk det å bare gå rundt og kikke. Det er da man oppdager hva Praha egentlig har å by på. Dessuten er det gøy å gå på oppdagelsestur i en romantisk by.

Karlsbroen et must, gjerne både på dagtid og kveldstid.

Helt enig. Og ta på gode gåsko! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med innlegg nr 4

Gode sko er kjempeviktig, siden det er brostein overalt. Jeg gjør ikke den feilen en gang til. Auauau.

Og ja, hvis det blir for varmt, så finnes "First Prague Beach" i nærheten av Andel Metro Station. Der har de laget til en strand med blant annet svømmebasseng som flyter i elven, og mulighet til å spille f.eks badminton og volleyball. De selger mat og drikke, spiller musikk, og har av og til live konserter.

Aquapark Lagoon Letnany kan sikkert være et alternativ til å kjøle seg ned også. Du kan google mer om det hvis du ønsker.

Håper dere får en fin tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker også på å reise til Praha med min kjære i sommer... Men har tenkt litt som deg at kanskje blir det litt varmt med storbyferie i juli??

Både jeg og min andre halvdel har vært der tidligere men da hver for oss, men det er en fantastisk fin by som vi har lyst til å oppleve sammen. Vi var der på våren begge to og det var kjempefint, selv om det kunne bli litt kjølig på kveldene...

Som andre her også sier så er det opplevelse nok å bare rusle rundt i byen, jeg var der en uke siste og følte egentlig at jeg trengte mere tid for å oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der medio juli for 2 år siden og det var VARMT!! Kjempevarmt i gatene mellom bygningene og solsteik hele dagen. Gikk i shorts og singlet og byttet flere ganger om dagen.

Men det gjorde ikke så mye, vi storkoste oss, gikk mange timer hver dag! Gode sko er veldig lurt!

Vi var innom "Slottet" og kirken der, ulike museer rundt om i byen, spiste på flere ulike restauranter. Mye god mat og godt drikke! Vi fant etter noen dager en favorittrestaurant med knallgod mat, service og fine priser(som overalt ellers) og spiste der flere ganger.

Det er virkelig en flott by. Og vi vil gjerne tilbake. Men vær obs på at det kan være veldig varmt der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt på sommeren kan dere også leie dere sånn hmm.. tråbåt og "tråkke" rundt på elva. Det ser helt sikkert kjempeteit ut med det er egentlig utrolig herlig: man får sett Praha fra en helt annen vinkel, man kan slappe av og "sole seg", alt virker mindre stressa fra midt ute på elva, og det er bare rett og slett kjempekoselig.

Du kan også ta et rivercruise nedover elven med mat ombord på båten.

Ellers er det masse å gå rundt å titte på i Praha. En vanlig lommeguide vil gi deg oversikten over alle mulighetene her :) Klokketårnet, Karlsbroen, Slottet, den jødiske kirkegården, gamlebyen osv.

Det er også masse kirkekonserter, klassiske konserter, black light teatre, Laterna Magica osv.

Det er til parkene mange tsjekkere "flykter" i helgene. Og i flere av de store parkene kan man leie seg rulleskøyter og skøyte i skyggene av trærne og se på folkelivet.

Ellers kan en pub-til-pub vandring være moro. Mange av de tsjekkiske pubene ligger under bakken og er utrolig hyggelige, men vanskelige å finne. Det finnes også et vell av resturanter med sin egen "theme", f.eks. Pravek/Oldtid hvor man får kjempegod mat servert i en hule (man spiser med hendene) og man får maten av servitører som går kledd som huleboere, egyptiske Dahab som gir orientalsk stemning, Mlynec med sin herlige utsikt over elven, eller kanskje dere vil på en middelaldertaverna. ;)

Og sist men ikke minst så bør man kanskje nevne Prague Ghost & Medieval Mysteries Walking Tour hihi. Jeg tok den gamle turen deres en gang, og selv om temaet er litt "underholdende" så lærer man mye om Prahas gamle historie, og får se spennende sider av byen etter at det har blitt mørkt :)

Praha har noe for alle, og det er masse som skjer og som å mulig å gjøre hvis man sjekker litt på forhånd :) Anbefaler dere å lese dere opp litt på f.eks. http://www.pragueexperience.com/. :)

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...