Gå til innhold

Hvor lite kan man bo?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Voksne som hara erfart samlivsbrudd og raskt må ut i leiemarkedet...single, enslige...som ikke vil betale 15.000 i leie pr måned: finnes det ett-romsleiligheter/hybler med eget kjøkken og bad til slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kråkaa

Ja,det finnes. Men jeg regner med at for den det angår så vil det kanskje bli litt av en overgang om man er vant til å bo i en litt romslig leilighet ( da tenker jeg hvor man har et soverom,ettroms har jo ikke det)

Nå leste jeg litt kjapt og ser at spm var forbeholdt de som har vært igjennom en slik prosess....svarte allikevel jeg.

Endret av Kråkaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å gå på finn.no og lete det -det finnes neppe egne hybler forbeholdt nyskilte o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Liza_*

I større byer er det selvsagt vanlig at single, uansett alder, bor på mindre areal enn par!

Selv er jeg single, og har for det meste bodd i stor flere etasjers enebolig, 70 m2 leiligheter med samboer. Som single leier jeg mindre: bor på 25 m2 ettromsleilighet i et større kompleks med mange leiligheter. Har ikke eget soverom (hems/god sovesofa), men har eget bad og kjøkken, samt hvitevarer. Moderne fellesvaskeri er i kjelleren. Fin utsikt og sentral beliggenhet er viktig for meg, samt at jeg ikke ønsker å la tusenlappene forsvinne ut av vinduet bare for å bo stort når jeg bare er én.

Det går helt fint å bo lite men effektivt en stund til. Jeg regner med å dele romslig leilighet med en samboer snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne små "leiligheter" for voksne uten barn kan da ikke være så vanskelig. Har man barn derimot, er situasjonen ofte en helt annen, for da kan man ikke bo på 25 kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde helt fint på 25 kvm. Det var riktignok som student (så i den sammenheng var leiligheten "luksus"), men vet med meg selv at den leiligheten eller en liknende kunne jeg fint bodd i som voksen yrkeskvinne også - i allfall for en tid.

Det er imidlertid tre kriterier man må se på. Planløsning, planløsning og planløsning :ler: (og da ser jeg naturligvis bort fra den lille detaljen som kalles pris). Når man bor smått, så må planløsningen være god slik at man får utnyttet arealet til fulle. En annen ting som er viktig er om det er bod(er) til leiligheten, slik at man har lagerplass for ting som ikke må være fremme til daglig (kofferter, støvsuger osv.) Fellesvaskeri er også et pluss hvis man har lite bad (og der har man som oftest i små leiligheter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Letizia
Jeg bodde helt fint på 25 kvm. Det var riktignok som student (så i den sammenheng var leiligheten "luksus"), men vet med meg selv at den leiligheten eller en liknende kunne jeg fint bodd i som voksen yrkeskvinne også - i allfall for en tid.

Det er imidlertid tre kriterier man må se på. Planløsning, planløsning og planløsning :ler: (og da ser jeg naturligvis bort fra den lille detaljen som kalles pris). Når man bor smått, så må planløsningen være god slik at man får utnyttet arealet til fulle. En annen ting som er viktig er om det er bod(er) til leiligheten, slik at man har lagerplass for ting som ikke må være fremme til daglig (kofferter, støvsuger osv.) Fellesvaskeri er også et pluss hvis man har lite bad (og der har man som oftest i små leiligheter...)

Stemmer det. Har bodd stort og flott i mange år, er nå single karrierekvinne og bor på 26 m2: har eget bad og kjøkken, men sover i stuen - det er åpne planløsninger. Utstyr har jeg i bod i kjelleren, og det er fellesvaskeri (inkludert i husleien). Reiser mye i jobben og har det jeg behøver: internett, TV, kjøkken, PC-krok og en stor, deilig og pen sovesofa.

Inviterer ikke med så mange hjem (av naturlige grunner), men bor urbant til og treffer folk ute på byen eller hjemme hos de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en campingvogn på ca 10 kvadrat, og hadde jeg vært ørlite mer ryddig så hadde dette fungert strålende. Nå fungerer det "bare" helt greit.

Alt kommer an på hvordan plassen er utnyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Å finne små "leiligheter" for voksne uten barn kan da ikke være så vanskelig. Har man barn derimot, er situasjonen ofte en helt annen, for da kan man ikke bo på 25 kvm.

Jeg og min mann, tre barn og min søster bodde på 30 kvm. i tre år. Så fikk jeg barn nummer fire, da var det ikke plass til min søster, så hun var nødt til å flytte. Slik bodde vi to år til. Dette var på Majorstua i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to og bor på 36 kvadrat i Oslo. Det fungerer overraskende bra, vi har frigjort en del plass ved å bygge hems. Under den har vi kontorkrok og kommoder. Stua er omtrent vanlig størrelse, og så er det separat og ganske stort kjøkken. Slik jeg ser det så må vi opp i tre rom for å få samme plassutnyttelse som vi har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...