Gå til innhold

Oslo sentrum blir Kristiania


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Rona_*

Dette er vel mest et tiltak for å komme blitzerne i møte tenker jeg. Kristiania var jo alltid et ste der slike føler seg hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så synes jeg det hørtes utrolig tullete ut, men nå synes jeg det høres så bra ut atte.

Kristiania høres mye penere ut enn Oslo sentrum.....ja det gjør det jammen meg det. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så synes jeg det hørtes utrolig tullete ut, men nå synes jeg det høres så bra ut atte.

Kristiania høres mye penere ut enn Oslo sentrum.....ja det gjør det jammen meg det. :jepp:

Enig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Langsyne
Kristiania er jo et mye penere navn enn bare Oslo sentrum, men jeg tenker med en gang på Christiania i København jeg.

Jeg også. Men samtidig synes jeg kristiania høres mye bedre ut, med tanke på historien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også. Men samtidig synes jeg kristiania høres mye bedre ut, med tanke på historien også.

tja når det er snakk om historie. Så er Oslo mer riktig tross alt Oslo var det orginale navnet. Kristiania kom med Kong Kristian IV på 1600 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel mest et tiltak for å komme blitzerne i møte tenker jeg. Kristiania var jo alltid et ste der slike føler seg hjemme..

Det bør du utdype. Mener du at det først og fremst er Blitz'ere som har gått i bresjen for navnet "Kristiania"?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiania er jo et mye penere navn enn bare Oslo sentrum, men jeg tenker med en gang på Christiania i København jeg.

De aller, aller fleste vil nok tenke på Kristiania, som i "navnet på Norges hovedstad før Oslo". Det har jo en helt egen historie, dette navnet. Og det var på høy tid at det blir tatt i bruk.

Karl Johan var og er opprinnelig Oslos paradegate, vi har paviljongen i Spikersuppen (nok et historisk navn), slottet og Stortinget. Paradegaten og paviljongen har sin store plass i Oslos byhistorie, og ved å gjeninnføre navnet Kristiania i sentrumskjernen blir det hele litt penere! Og målet er faktisk å få alt penere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tja når det er snakk om historie. Så er Oslo mer riktig tross alt Oslo var det orginale navnet. Kristiania kom med Kong Kristian IV på 1600 tallet.

Ja, men det var kristian kvart som flyttet byen fra bjørvika-området til kvadraturen. Opprinnelig navn på kvadraturen var altså kristianie. Så navnevalget er korrekt historisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at det reageres sterkt på å oppkalle et lite område etter en politisk forfjamset litterær mesterhjerne, altså Knut Hamsun. Dette fordi han sympatiserte med nazistene.

Men å ta tilbake et navn som stammer fra femhundreårsnatten under Dansk styre, det er både fjongt, fint og politisk korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...