Gå til innhold

Fastlegeordningen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hos mitt legekontor har de akutttimer, men disse får du kun dersom du skal ha sykemelding, og som regel må du vente 1-3 dager på akuttimene også. Dersom jeg feks blir veldig syk, og må til lege, kan jeg bare glemme det så lenge jeg har egenmeldingsdager igjen, da må jeg vente til disse er brukt opp. Og når de først ringer og har en time til deg forventer de at du kan møte opp om en halvtime, ellers kan du miste timen igjen. (Dette er i en kommune hvor mange av innbyggerne bor mer enn 30 min kjøring fra legekontoret.)

Dette med fastlege fungerer også dårlig, jeg har aldri møtt min fastlege, fordi hun er ute i permisjon de få gangene jeg går dit, og da er det en ny vikar hver gang, gjerne en som snakker så dårlig norsk at de ikke forstår hva jeg vil. (Har bla fått skrevet ut feil resept en gang, pga språkproblemer.

Dette er jo ikke akseptabelt!

Det er dette jeg mener med at for mange så fungere ikke fastlegeordningen. Egentlig så skulle man ha gått ut i media med sånne eksempler så det ble sett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette er jo ikke akseptabelt!

Det er dette jeg mener med at for mange så fungere ikke fastlegeordningen. Egentlig så skulle man ha gått ut i media med sånne eksempler så det ble sett.

Det er akseptabelt for byråkrater som ønsker å kontrollere utgiftene. Hvem bryr seg om du ikke får sykemelding. Hele poenget med fastlegeordningen den gangen det ble innført, var å få mer kontroll med utgiftene i denne delen av helsesektoren, og så ble andre argumenter pushet foran.

Gå ut i media med hva du vil, de færreste har noen spesielle forutsetninger for å lytte, og hukommelsen strekker ikke langt nok til å gjøre noen forskjell ved neste valg.

Ting fungerer passe bra i sosialdemokratiske Norge. Stabilt, og med fremdeles høy nok levestandard. Du får ikke et folkeopprør pga fastlegeordningen, forandringer pushes fram av statssekretærer og personer i politiske partier som kommer i posisjon. Ingen av de som bryr seg om deg.

Skrevet
Ting fungerer passe bra i sosialdemokratiske Norge. Stabilt, og med fremdeles høy nok levestandard. Du får ikke et folkeopprør pga fastlegeordningen, forandringer pushes fram av statssekretærer og personer i politiske partier som kommer i posisjon. Ingen av de som bryr seg om deg.

Nå handler nå en gang helse mye om penger, av naturlige årsaker. Det er ikke økonomenes oppgave å skulle bry seg om pasientene. De skal sørge for at budsjettene overholdes, og det handler i bunn og grunn om avveininger. Behovet for helsehjelp er uendelig, men man har ikke uendelig med penger. Derfor vil helsevesenet aldri bli ideelt eller oppfylle et hvert behov innbyggerne måtte ha. Kanskje skal det heller ikke gjøre det. Dette handler ikke om kynisme, men om virkeligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...