Gå til innhold

Fastlegeordningen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I går satt jeg å ventet i telefonen i tre kvarter før noen svarte på legekontoret, og når kunne jeg få time, jo om to uker!

De aller fleste som ringer legen ringer fordi de trenger lege nå, ikke om to uker.

Har legene så mange pasienter at de har to ukers ventetid så må de kutte ned på listene sine, det går jo bare ikke ann.

Ikke er det mulig å bytte lege her i kommunen, for alle er fulle. Jeg er skikkelig oppgitt.

En venninne av meg ringte til sin lege og fikk beskjed om å ringe igjen den første i mnd, for da fyllte de opp alle timene for måneden. Etter det var hele måneden full.

Har jeg vært maks uheldig, eller er dette ganske vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos meg er det sånn at trenger man lege den dagen så ringer man med en gang det åpner, er man uheldig og komme langt bak i køen får man beskjed om å ringe igjen i morgen, gjelder det da sykemelding e.l. så blir det da skrevet tilbake til den datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt problemer med å få time hos fastlegen min når det har vært noe mer eller mindre akutt. Jeg har som regel fått komme inn på dagen. Hvis jeg har ventet mer enn 2-3 dager har det vært noe som ikke er akutt, fx sånn livmorprøve som skal sendes inn til Kreftregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd dette. Jeg hater å ringe folk, jeg har gått til legekontoret heller. Da jeg var akutt syk i vinter (jeg antar det var kikhoste, vi snakker hoste og spye i 10 dager.. jeg er "ALDRI" syk ellers... ). Første timen så fikk jeg time etter noen timer, for da var det vel en avbestilling eller glemt time eller noe. Man er veldig sløve med å avbestille, så da får jo de som venter timen først. Spesielt om man sitter der og omtrent hoster opp lungene..

Andre gangen så fikk jeg beskjed om at det var temmelig fullt hos min lege, ville jeg til akuttlegen på huset? Jeg sa ja, for da hadde jeg fullført 7 dager penicillin og hostet hele kuren, og enda 4 dager med hoste og spye. Jeg var lei. Og sliten.

Så mulig de tar det mer alvorlig når du faktisk møter opp og ser ut som et levende lik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så vanlig ja..fastlegeordningen som liksom skal legge opp til at legen kjenner pasienten er ett elendig system..før kunne man få seg en skikkelig legetime..nå er det 5 minutter så rett på dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min lege er det som regel seks(!) ukers ventetid. Iallefall de gangene jeg har ville bestille time. Da har jeg ikke giddet å vente så lenge på time og latt vær å bestille - for om seks uker så er det sikkert blitt bra igjen.

Dette har ikke vært akutte ting, men mer sånn følt meg svimmel og ville sjekke blodtrykk og ta noen blodprøver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som om jeg er heldig med legen min og legekontoret. Jeg føler aldri at jeg blir jaga ut igjen og legen spør alltid om det var noe mer jeg vil ta opp. Jeg skal tviholde på legen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel en til to ukers ventetid hos min lege. Men alle legene på legekontoret har timer hver dag som er satt av til akuette tilfeller. Da ringer man når kontoret åpner, så får man time samme dag, men ikke garantert å få hos sin egen lege.

Alle legene jeg har gått hos har hatt en slik ordning, høres rart ut at din ikke har noe tilbud til de som trenger hjelp samme dag.

Jeg har også møtt opp personlig, og fått legesekretæren til å skrive beskjed til legen. Da har jeg fått en rask samtale med legen i gangen, og ny time en ukes tid senere.

Hjelper ofte å møte opp personlig, så du kan evt. forsøke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mange historier som ligner på ts sin. Og jeg er selv glad for at det er ganske kort ventetid hos min fastlege. Min forrige, som jeg byttet fra fordi jeg flyttet er den beste jeg noensinne kommer til å få!

Det høres helt vilt ut at legene fyller opp timelistene for en måned i begynnelsen av måneden. Men jeg har selv jobbet i den næringen og vet om pasienter som går til legen 1-2ggr i uken uten å nødvendigvis være så veldig syke...

Samtidig er det mye oppfølging, veldig mye!

Er glad jeg slipper å måtte vente i ukesvis, ikke alle plasser det er legevakt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min fastlege slipper jeg inn på dagen eller dagen etter hvis det er akutt, men må vente hvis det ikke er det. Mange går til legen med banale plager og da kan man ikke forvente å slippe inn med en gang. Alle plager krever ikke umiddelbar legeundersøkelse og det klarer jeg fint å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegeordningen er grei den, så lenge man blir syk på morgenkvisten før 8, i 4 av ukens 5 ukedager, for å ha kontoret åpent alle 5 er for mye å be om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg vokste opp er det visst om du er uheldig ca 16 uker venting for alt som ikke var akutt, med mindre du tok til takke med en tilfeldig lege. Så mye for fastlegeprinsippet...

Så om du har muskelsmerter el så er det lett for å tenkte at det går over innen de 4 månendene, og ikke bestille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde alle legekontor hadde akuttimer? At man kan ringe om morgenen, og fortelle hva det gjelder, sånn at de kan vurdere om du skal få en time på dagen.

Hvis legene kutter ned på listene, vil alle da få en fastlege? Eller, vil man da selv måtte "ta til takke med" en lege man ikke liker? Dette er ikke uproblematisk, selv om det ideelle selvsagt hadde vært om alle fastleger hadde færre pasienter. Kanskje må man selv at et valg - om det er viktigst å komme til raskt eller å ha en lege man liker? (Altså, man kan jo vanligvis bytte, hvis man syns ventetidene er for lange.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle legekontor har akuttimer slik at du kommer inn på dagen eller dagen etterpå, alt etter når du ringer på dagen. Det forutsetter selvfølgelig at det er akutt. Ellers må man kanskje vente to uker. Men når det ikke er akutt ser ikke jeg helt problemet med å vente heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos vårt legekontor er det minst en måneds ventetid om man skal bestille vanlige timer (via telefon eller nett). Greit nok for rutineundersøkelser, men kjedelig med plager som ikke er "alvorlige" nok til å være akutte. Jeg har valgt strategien å vente å se om det går over så mange ganger at jeg ikke møtte fastlegen min før etter fire år (da burde jeg selvsagt tatt en og annen rutinesjekk i mellomtiden) :roll: Men ved akutte ting er det nesten alltid mulig å få time på dagen, selv om man kan bli bedt om å gå hjem igjen hvis det er spesielt få på jobb - og man må møte opp eller ringe når de åpner (og det er vanskelig å komme fram på telefonen). Når man først har kommet innenfor (forbi avvisende sekretærer blant annet) er det lettere å få nye timer om legen mener man trenger oppfølging, det er i hvert fall min erfaring.

Men fastlegesystemet har helt klart sine minussider. Kanskje det skulle vært mulig å bestille 5 minutters telefon- eller mailkonsultasjon innimellom? Og så lange ventetider gjør jo at noen av oss som ikke er så glad i å renne ned døra hos legen kvier oss for å bestille timer i det hele tatt. Samtidig får legen betalt for oss som aldri er der. Nå er det jo planer om å reformere systemet, men jeg vet ikke om jeg synes alle forslagene er særlig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos min lege er det akutt-timer på dagen, og har aldri opplevd mer enn to ukers ventetid (har kun vært der to ganger da). Jeg er student, og bor ikke i byen jeg kommer fra, så å bli syk f.eks i sommerferien er ganske uaktuelt for meg. Nå skal jeg i tillegg snart flytte til en ny by for videre studier, så fastlegeordning fungerer ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går satt jeg å ventet i telefonen i tre kvarter før noen svarte på legekontoret, og når kunne jeg få time, jo om to uker!

De aller fleste som ringer legen ringer fordi de trenger lege nå, ikke om to uker.

Har legene så mange pasienter at de har to ukers ventetid så må de kutte ned på listene sine, det går jo bare ikke ann.

Ikke er det mulig å bytte lege her i kommunen, for alle er fulle. Jeg er skikkelig oppgitt.

En venninne av meg ringte til sin lege og fikk beskjed om å ringe igjen den første i mnd, for da fyllte de opp alle timene for måneden. Etter det var hele måneden full.

Har jeg vært maks uheldig, eller er dette ganske vanlig?

Ikke problemer med å få time. Av fem bekente, som har ulike leger, så er problemet at timen virker forstyrret. Kontordamen kommer stadig inn,og skal ha div underskrifter. legen tar tlf, sitter og skriver på pv. Skriver på pc ofte med rygen tll. Hender at legen sitter på pc og skriver når jeg kommer inn, titter opp og sier goddag, og fortsetter med sitt.

Ofte kommer kontordamen inn og spør om hun eller han, og oppgir navn, og sier hva de spør om i tlf.

kommunen er ikke større enn hvem du vet mange er, ar du litt peiling, så vet du fort hva som mangler de, og hva slags medisin de skal ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt det problemet, har maks fått etter 2-3 dager og syntes selv dette var litt lenge. Det er det da tydeligvis ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at dette er veldig inviduelt. Ved dette tilfelle så hadde de ikke flere akuttimer igjen, (satt som sagt tre kvarter etter åpningstid å ventet i telefonen). De ringte meg opp igjen og jeg fikk en "akuttime" to dager etterpå.

Det sto jo ikke om livet mitt, men plagene var ganske så ille. Jeg går sjelden til lege, det må være ille før jeg ringer.

Må også si at legen min er kjempeårleit, han tar seg tid selv om det er akuttime og det egentlig bare er en 5 min time. Føler meg sett og hørt.

Det er systemet jeg ikke liker. At fastlegene har opptil 2000 pasienter som de får betalt for, og lange køer av pasienter som ikke får time når de trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...