ninuska_ Skrevet 17. februar 2009 #21 Skrevet 17. februar 2009 Har aldri opplevd å måtte vente hos legen min. Har fått legetime dagen etter nesten hver gang jeg har ringt, men når jeg skulle fjerne føflekk fikk jeg litt lengre ventetid - ca. 4 dager.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #22 Skrevet 17. februar 2009 Skjønner jo at dette er veldig inviduelt. Ved dette tilfelle så hadde de ikke flere akuttimer igjen, (satt som sagt tre kvarter etter åpningstid å ventet i telefonen). De ringte meg opp igjen og jeg fikk en "akuttime" to dager etterpå. Det er uhørt at fastlegen ikke kan gi akuttime til egne pasienter samme dag. Det er ikke noe argument at de ikke har "flere akuttimer igjen". De får vær så god fortsette til alle pasientene har fått den tida de trenger. Dette er en av grunnene til at de får penger for å ha pasienter på lista. Det er heller ikke akseptabelt at de ikke har åpent hver dag fra mandag til fredag. Egentlig burde en kunne kreve at de tok imot akuttpasienter også i helgene, så lenge det var pasienter på deres egen liste det dreide seg om. Fastlegene burde dessuten alltid være tilgjengelige for telefonforespørsler. De kunne ha en egen mobiltelefon som bare deres egne pasienter fikk opplyst nummeret til, men som de alltid var tilgjengelige på. Først med en slik situasjon får begrepet fastlege sitt rette innhold.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #23 Skrevet 17. februar 2009 Det er uhørt at fastlegen ikke kan gi akuttime til egne pasienter samme dag. Det er ikke noe argument at de ikke har "flere akuttimer igjen". De får vær så god fortsette til alle pasientene har fått den tida de trenger. Dette er en av grunnene til at de får penger for å ha pasienter på lista. Det er heller ikke akseptabelt at de ikke har åpent hver dag fra mandag til fredag. Egentlig burde en kunne kreve at de tok imot akuttpasienter også i helgene, så lenge det var pasienter på deres egen liste det dreide seg om. Fastlegene burde dessuten alltid være tilgjengelige for telefonforespørsler. De kunne ha en egen mobiltelefon som bare deres egne pasienter fikk opplyst nummeret til, men som de alltid var tilgjengelige på. Først med en slik situasjon får begrepet fastlege sitt rette innhold. Og hvor mange hadde orket å være fastleger da, uten et øyeblikk fritid? Ca ingen? ... Hos oss er det slik at om jeg ringer én dag og ber om en hastetime, og jeg er for seint ute til å få samme dag, har de ikke lov (?) til å sette meg opp på ledig (avbestilt?) time dagen etter - man må ringe igjen om morgenen for å få time. Ordinære timer er det 3-5 ukers ventetid på. Når det er sagt er jeg veldig fornøyd med fastlegen min så langt.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #24 Skrevet 17. februar 2009 Og hvor mange hadde orket å være fastleger da, uten et øyeblikk fritid? Ca ingen? Det å bære på en mobiltelefon og svare når den ringer, kan ikke ses på som arbeid, kun en rimelig service overfor pasientene. Legen kan ta med mobilen hvorenn h*n går (så sant det er dekning), og dette begrenser ikke i nevneverdig grad livsutfoldelsen i fritida. Leger må akseptere å være mer tilgjengelige. De skal være der for pasientene, ikke omvendt. Såpass mange som utdannes til leger i dag, må en forvente at det snart blir et legeoverskudd, og da vil slike servicefunksjoner bli en naturlig del av legenes tilbud til pasientene (i konkurransen om jobbene). Samtidig vil lønnsnivået til legene kunne normaliseres slik at ikke legenes arbeid verdsettes høyere enn andre helsearbeidere som sykepleiere og hjelpepleiere.
Vera Vinge Skrevet 18. februar 2009 #25 Skrevet 18. februar 2009 Det er uhørt at fastlegen ikke kan gi akuttime til egne pasienter samme dag. Det er ikke noe argument at de ikke har "flere akuttimer igjen". De får vær så god fortsette til alle pasientene har fått den tida de trenger. Dette er en av grunnene til at de får penger for å ha pasienter på lista. Det er heller ikke akseptabelt at de ikke har åpent hver dag fra mandag til fredag. Egentlig burde en kunne kreve at de tok imot akuttpasienter også i helgene, så lenge det var pasienter på deres egen liste det dreide seg om. Fastlegene burde dessuten alltid være tilgjengelige for telefonforespørsler. De kunne ha en egen mobiltelefon som bare deres egne pasienter fikk opplyst nummeret til, men som de alltid var tilgjengelige på. Først med en slik situasjon får begrepet fastlege sitt rette innhold. Det å bære på en mobiltelefon og svare når den ringer, kan ikke ses på som arbeid, kun en rimelig service overfor pasientene. Legen kan ta med mobilen hvorenn h*n går (så sant det er dekning), og dette begrenser ikke i nevneverdig grad livsutfoldelsen i fritida. Leger må akseptere å være mer tilgjengelige. De skal være der for pasientene, ikke omvendt. Såpass mange som utdannes til leger i dag, må en forvente at det snart blir et legeoverskudd, og da vil slike servicefunksjoner bli en naturlig del av legenes tilbud til pasientene (i konkurransen om jobbene). Samtidig vil lønnsnivået til legene kunne normaliseres slik at ikke legenes arbeid verdsettes høyere enn andre helsearbeidere som sykepleiere og hjelpepleiere. Jeg kan ikke tro at du er seriøs nå? Skal fastleger alltid være tilgjengelige, døgnet rundt, hele uka, klare til å svare telefoner og rykke ut for å hjelpe? Som en gjest sier: Da tror jeg hvertfall listene blir lengre, når det blir enda mer mangel på fastleger, siden ingen orker å være det. Det er faktisk veldig stor forskjell på å ha helt fri, og å måtte være parat. Å være fastlege er en jobb, og ikke en livsmisjon, hvor man kun lever og ånder for pasientene. Selv om Legeforeningen ikke alltid framstår som like sympatiske med diverse krav, så syns jeg faktisk det er viktig at leger lønnsmessig verdsettes høyere enn f.eks. sykepleiere. Man skal ha betalt for økt kompetanse og ansvar.
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. februar 2009 #26 Skrevet 18. februar 2009 Jeg vet at det tar lang tid å få time hos fastlegen min, derfor har jeg ikke vært der på 3 år. Skulle egentlig ha vært inne for en sjekk, men det blir aldri noe av. Nå skal det sies at jeg har en bestemor som er av de som løper til legen uten noen annen spesiell grunn enn at hun er hypokonder, og jeg ser en klar tendens til at resten av familien prøver å kompensere for dette. Totalt ulogisk siden ingen andre har samme fastlege som henne!
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #27 Skrevet 18. februar 2009 Jeg kan ikke tro at du er seriøs nå? Skal fastleger alltid være tilgjengelige, døgnet rundt, hele uka, klare til å svare telefoner og rykke ut for å hjelpe? Jeg synes at legene alltid bør være tilgjengelige på telefon, men at de skal måtte rykke ut til sine pasienter når som helst, vil det nok være delte meninger om. Det beste for pasientene ville vært om legen alltid var tilgjengelig for konsultasjon når det var nødvendig, men dette er kanskje å kreve i overkant. Overlegene på sykehus bør likeledes alltid være tilgjengelige for telefonisk konsultasjon fra pasientene eller fra kolleger, uten at de skal kunne kreve økonomisk kompensasjon for dette. Å kreve at de til en hver tid skal kunne tilkalles til sykehuset for å bistå, er likevel litt mye forlangt (?) (det er dette en har en bakvaktsordning til). Når det gjelder legenes lønnsforhold, må noe gjøres, da de skyhøye legelønningene kveler helsestellet i landet. Alle helsearbeidere burde ha samme lønn.
Vera Vinge Skrevet 18. februar 2009 #28 Skrevet 18. februar 2009 Jeg synes at legene alltid bør være tilgjengelige på telefon, men at de skal måtte rykke ut til sine pasienter når som helst, vil det nok være delte meninger om. Det beste for pasientene ville vært om legen alltid var tilgjengelig for konsultasjon når det var nødvendig, men dette er kanskje å kreve i overkant. Overlegene på sykehus bør likeledes alltid være tilgjengelige for telefonisk konsultasjon fra pasientene eller fra kolleger, uten at de skal kunne kreve økonomisk kompensasjon for dette. Å kreve at de til en hver tid skal kunne tilkalles til sykehuset for å bistå, er likevel litt mye forlangt (?) (det er dette en har en bakvaktsordning til). Når det gjelder legenes lønnsforhold, må noe gjøres, da de skyhøye legelønningene kveler helsestellet i landet. Alle helsearbeidere burde ha samme lønn. Det siste utsagnet er noe av det tåpeligste jeg har lest på en stund. Mener du virkelig at leger ikke skal få noe lønnsmessig igjen for å gå et seksårig studie, med alt det ansvaret de har i en påfølgende jobb, men at de skal sidestilles lønnsmessig med hjelpepleiere med et års studier? Jeg er klar over at lønnsutgiftene er høye i helseforetakene, men hvis du ønsker å ha en seriøs debatt, vil jeg råde deg til å gå litt mindre hardt ut. Det er mulig legelønningene er i overkant høye, men å lønnsmessig skulle sidestille leger med hjelpepleiere faller rett og slett på sin egen urimelighet. Jeg er fortsatt uenig i at leger skal være telefonisk tilgjengelige døgnet rundt. De har en stressende og slitsom nok jobb som det er, og de trenger ikke å straffes for at helsevesenet ikke fungerer optimalt på alle områder. Likevel regnes vel det norske helsevesenet for å være et av de beste i verden, så det blir i grunnen ganske sutrete å klage over at fastlegen ikke er tilgjengelig for å tjene meg 24 timer i døgnet.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #29 Skrevet 18. februar 2009 Jeg synes at legene alltid bør være tilgjengelige på telefon, men at de skal måtte rykke ut til sine pasienter når som helst, vil det nok være delte meninger om. Det beste for pasientene ville vært om legen alltid var tilgjengelig for konsultasjon når det var nødvendig, men dette er kanskje å kreve i overkant. Overlegene på sykehus bør likeledes alltid være tilgjengelige for telefonisk konsultasjon fra pasientene eller fra kolleger, uten at de skal kunne kreve økonomisk kompensasjon for dette. Å kreve at de til en hver tid skal kunne tilkalles til sykehuset for å bistå, er likevel litt mye forlangt (?) (det er dette en har en bakvaktsordning til). Når det gjelder legenes lønnsforhold, må noe gjøres, da de skyhøye legelønningene kveler helsestellet i landet. Alle helsearbeidere burde ha samme lønn. Guri.... Hvem ville vel være tilgjengelig på telefonen hele døgnet, alle dager i året, uten å få betalt for det? Mødre som sitter med lekser, legger barn eller bare forsøker å få en god natts søvn - skal synes det er greit å bli forstyrret av telefonen - og måtte svare , uansett! Det virker som noen glemmer at leger også er vanlige mennesker, med barn og et liv utenom jobb! Å kreve at de til en hver tid skal kunne tilkalles til sykehuset, er litt mye forlangt (?) JA, SELVFØLGELIG ER DET DET! "Bare sett deg der på badegulvet, du lille venn, vet at du bare er to år, men mamma kommer nok tilbake iløpet av senkvelden (kanskje...) Du kan få litt mat i morgen..." At fastlegene har veldig godt betalt, ja det er en annen diskusjon.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #30 Skrevet 18. februar 2009 Guri.... Hvem ville vel være tilgjengelig på telefonen hele døgnet, alle dager i året, uten å få betalt for det? Mødre som sitter med lekser, legger barn eller bare forsøker å få en god natts søvn - skal synes det er greit å bli forstyrret av telefonen - og måtte svare , uansett! Det virker som noen glemmer at leger også er vanlige mennesker, med barn og et liv utenom jobb! Å kreve at de til en hver tid skal kunne tilkalles til sykehuset, er litt mye forlangt (?) JA, SELVFØLGELIG ER DET DET! "Bare sett deg der på badegulvet, du lille venn, vet at du bare er to år, men mamma kommer nok tilbake iløpet av senkvelden (kanskje...) Du kan få litt mat i morgen..." At fastlegene har veldig godt betalt, ja det er en annen diskusjon. Samfunnets behov må gå foran legenes bekvemmelighet. Dette er det minste en burde kunne forlange av personer som er påkostet en lang og dyr utdanning på skattebetalernes regning. Å gi råd pr telefon er en minimal innsats som ikke en gang krever at legen beveger seg så mye som en meter fra det h*n holdt på med.
Vera Vinge Skrevet 18. februar 2009 #31 Skrevet 18. februar 2009 Samfunnets behov må gå foran legenes bekvemmelighet. Dette er det minste en burde kunne forlange av personer som er påkostet en lang og dyr utdanning på skattebetalernes regning. Å gi råd pr telefon er en minimal innsats som ikke en gang krever at legen beveger seg så mye som en meter fra det h*n holdt på med. Et spørsmål bare: Hvordan ser du for deg at legedekningen vil bli i årene framover om noen skulle være så splitter pine ute på bærtur at de innfører likelønn for alle helsearbeidere, og legene må være tilgjengelig hele døgnet, hele året? Selv om det sikkert er et spennende fagfelt som kan lokke mange, ser jeg for meg at man vil ha et visst rekrutteringsproblem.
Gjest Tiger'n Skrevet 18. februar 2009 #32 Skrevet 18. februar 2009 Først vil jeg si at den nye avataren til Wolfmoon er veldig søt. :-) Dere må huske på at yrket lege ikke er et fritt yrke. Tilbudssiden er regulert, og prisfastsettelsen er underlagt lobbyvirksomhet og politikk, det er ikke som når shell og jet setter igang en bensinkrig. Tilbudssiden reguleres på flere plan. For det første, så må leger få kontrakt med det offentlige, for å komme inn i refusjonsavtalesystemet. En privatlege har dårlige kår som allmennlege i Norge. For det andre, så utdannes det færre leger i Norge, enn de som kunne tenke seg å bli utdannet som lege. Det skyldes at det offentlige kontrollerer hvor mange som får lov til å tilby legestudiet, lånekassen kontrollerer hvem de vil gi støtte til, og så kontrolleres antall nyutdannede via antall turnusplasser som står til rådighet. Disse ordningene henger igjen sammen med at staten sponser utdanningen, og ikke tilbyr uendelige plasser, at legene har interesse av å begrense antall nyutdannede, og at staten har et behov for å kontrollere prisene i markedet, siden staten sponser, og et system hvor staten betaler, samme hva, er ikke spesielt forenelig med markedsøkonomi. Ventetidene i Norge er helt syke sammenlignet med ventetider ellers i Europa, og i Norge er det flere leger per snute, her er vi blant de beste. Rettferdig lønn er det dummeste jeg hører. Hva skal rettferdig bety, hvordan skal du måle og kvantifisere arbeidet du gjør sammenliknbart ut ifra kommunistiske kriterier?
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #33 Skrevet 18. februar 2009 Et spørsmål bare: Hvordan ser du for deg at legedekningen vil bli i årene framover om noen skulle være så splitter pine ute på bærtur at de innfører likelønn for alle helsearbeidere, og legene må være tilgjengelig hele døgnet, hele året? Selv om det sikkert er et spennende fagfelt som kan lokke mange, ser jeg for meg at man vil ha et visst rekrutteringsproblem. Legeyrket er såpass ettertraktet pga et spennende fagfelt at jeg har problem med å tro at det vil bli noe rekrutteringsproblem. Når det gjelder likelønn for helsearbeidere, kunne dette vært en god start på å innføre borgerlønn som var lik for alle norske statsborgere uansett yrke, dvs likelønn for alle!! Med dette kunne vi endelig få rettferdighet i samfunnet. Dersom ingen yrker er bedre betalt enn andre, føler jeg meg sikker på at legeyrket vil beholde sin popularitet.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #34 Skrevet 18. februar 2009 Ventetidene i Norge er helt syke sammenlignet med ventetider ellers i Europa, og i Norge er det flere leger per snute, her er vi blant de beste. Dette viser at norske leger er late og arbeider utrolig lite effektivt. Arbeidstiden til legene kunne med fordel vært doblet uten fare for at noen ble overarbeidet.
Vera Vinge Skrevet 18. februar 2009 #35 Skrevet 18. februar 2009 Legeyrket er såpass ettertraktet pga et spennende fagfelt at jeg har problem med å tro at det vil bli noe rekrutteringsproblem. Når det gjelder likelønn for helsearbeidere, kunne dette vært en god start på å innføre borgerlønn som var lik for alle norske statsborgere uansett yrke, dvs likelønn for alle!! Med dette kunne vi endelig få rettferdighet i samfunnet. Dersom ingen yrker er bedre betalt enn andre, føler jeg meg sikker på at legeyrket vil beholde sin popularitet. Og jeg er glad for at jeg ikke er en del av et slikt samfunn du skisserer. Jeg ønsker en viss tanke om at en hver er ansvarlig for sin egen lykke og personlige suksess, framfor at alt er fastlåst, og en hver vilje vil vekst eller annerledeshet meies ned (selv om jeg heller ikke er noen tilhenger av amerikanske tilstander og den type "frihet").
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #36 Skrevet 18. februar 2009 Og jeg er glad for at jeg ikke er en del av et slikt samfunn du skisserer. Jeg ønsker en viss tanke om at en hver er ansvarlig for sin egen lykke og personlige suksess, framfor at alt er fastlåst, og en hver vilje vil vekst eller annerledeshet meies ned (selv om jeg heller ikke er noen tilhenger av amerikanske tilstander og den type "frihet"). herrgud, ja da var det mange som gadd å studere i mang år.....her inne kan man mistenke folk for å sitte på en evneveikinstitusjon og taste på pc
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #37 Skrevet 18. februar 2009 herrgud, ja da var det mange som gadd å studere i mang år.....her inne kan man mistenke folk for å sitte på en evneveikinstitusjon og taste på pc Det å få anledning til å studere i mange år og å bli utdannet til å mestre et yrke, er så givende at det er usannsynlig at ikke studier ville bli like populære med et system med borgerlønn (studentene ville jo også få dette).
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #38 Skrevet 18. februar 2009 Dette viser at norske leger er late og arbeider utrolig lite effektivt. Arbeidstiden til legene kunne med fordel vært doblet uten fare for at noen ble overarbeidet. 1. Alle mennesker er så late som jobben tillater dem å være. De jobber i et sosialistisk system, og sosialistiske systemer er ikke kjent for å invitere til anstrengelser. 2. Jeg tror heller jeg ville sett på hva sykehusene ser seg nødt til å føre av papirarbeid pga rettspraksis i norge, og behovet for å sikre seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #39 Skrevet 18. februar 2009 Legeyrket er såpass ettertraktet pga et spennende fagfelt at jeg har problem med å tro at det vil bli noe rekrutteringsproblem. Når det gjelder likelønn for helsearbeidere, kunne dette vært en god start på å innføre borgerlønn som var lik for alle norske statsborgere uansett yrke, dvs likelønn for alle!! Med dette kunne vi endelig få rettferdighet i samfunnet. Dersom ingen yrker er bedre betalt enn andre, føler jeg meg sikker på at legeyrket vil beholde sin popularitet. Eh... nei. Noen jobber mye, noen jobber lite. Noen gjør en jobb som settes mer pris på enn andre. Ser ikke at likelønn er "rettferdig."
Gjest Glør Skrevet 19. februar 2009 #40 Skrevet 19. februar 2009 Jeg trodde alle legekontor hadde akuttimer? At man kan ringe om morgenen, og fortelle hva det gjelder, sånn at de kan vurdere om du skal få en time på dagen. Hos mitt legekontor har de akutttimer, men disse får du kun dersom du skal ha sykemelding, og som regel må du vente 1-3 dager på akuttimene også. Dersom jeg feks blir veldig syk, og må til lege, kan jeg bare glemme det så lenge jeg har egenmeldingsdager igjen, da må jeg vente til disse er brukt opp. Og når de først ringer og har en time til deg forventer de at du kan møte opp om en halvtime, ellers kan du miste timen igjen. (Dette er i en kommune hvor mange av innbyggerne bor mer enn 30 min kjøring fra legekontoret.) Dette med fastlege fungerer også dårlig, jeg har aldri møtt min fastlege, fordi hun er ute i permisjon de få gangene jeg går dit, og da er det en ny vikar hver gang, gjerne en som snakker så dårlig norsk at de ikke forstår hva jeg vil. (Har bla fått skrevet ut feil resept en gang, pga språkproblemer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå