Gjest amu Skrevet 12. februar 2009 #21 Del Skrevet 12. februar 2009 Her jeg bor er det ingen som stopper så lenge du står og venter. Man må gå litt ut i veien og tydelig vise at man har tenkt seg over. Men ikke gå for langt ut, det er slettes ikke alle som stanser selv om du er på vei over. Jeg har alltid trodd det er rimelig trygt å gå over på grønn mann når bilene har rødt lys, men neida - særlig taxisjåførene durer på, så lønner seg å se seg godt om skal man komme seg over med livet i behold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #22 Del Skrevet 12. februar 2009 En gang gikk jeg (og noen til, blant annet en eldre dame) over veien i et slikt kryss, det var selvfølgelig grønn mann, og en bilist kom i rasende fart fra høyre. Han tutet så vi skvatt skikkelig, han trodde visst vi gikk på rød mann, mens han skulle fram! Da holdt jeg på å eksplodere gitt. Jeg har forresten flere ganger nesten blitt påkjørt på grunn av slike bilister som ikke ser seg for. Livsfarlig. Akkurat det samme har skjedd med meg også! Jeg ante fred og ingen fare og gikk over veien da den grønne mannen poppet opp. Plutselig kom det en kassebil fra venstre, og mannen inni tutet og lente seg ut av vinduet og skrek noen stygge ord. Jeg ble så perpleks at jeg ikke rakk å si noe tilbake. Irriterende og farlig med folk som ikke kjenner trafikkreglene og forstår at de kan ha grønt lys samtidig som fotgjengerne i slike kryss, men det er enda verre å bli skreket til når man ikke har gjort noe galt! Ble kjempesur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 12. februar 2009 #23 Del Skrevet 12. februar 2009 Det skyldes nok enten PMS eller GTA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bomullstrusa Skrevet 12. februar 2009 #24 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg er enig i at man skal stoppe for fotgjengere, men på det føret som er ute nå, synes jeg enkelte fotgjengere tar litt store risker. Kommer plutselig gående ut i gata uten å se etter om bilene stopper. Enkelte steder er det kjempeglatt og man har nesten ikke sjangs til å stoppe. Glir bare ut i fotgjengerfeltet. Litt off topic dette, men jeg irriterer meg over folk som ALLTID trykker på for å få grønn mann. Selv nå det bare er én bil i sikte. Man blir stående der i ro og gasse eksos ut over forbipasserende. Kan dere ikke bare gå før bilen kommer nært eller vente til etter den har kjørt forbi.. Gjør alltid det selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trulte_* Skrevet 12. februar 2009 #25 Del Skrevet 12. februar 2009 Stopper selvsagt alltid når det er folk som står ved forgjengerfeltet. Vi som kjører har faktisk vikeplikt! Bremser ned og stopper også dersom jeg ser noen som nærmer seg fotgjengerfeltet, som regel skal disse over. Har opplevd selv som gående at mange biler ikke stopper, eller at de stopper opp på fotgjengerfeltet, spesielt skjer dette dersom det er en rundkjøring eller kryss i nærheten. Da bruker jeg å banke på bilen, og en gang åpnet jeg bakdøren på bilen og spurte om jeg kunne gå gjennom... Biler skal faktisk ikke stoppe på fotgjengerfeltet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Issy_* Skrevet 12. februar 2009 #26 Del Skrevet 12. februar 2009 Har bodd pa landet og i Oslo. i Oslo har jeg bare peiset over fotgjengerfeltet, jeg skal jo kunne det. Det irriterer med dog med folk som skal over, stopper opp og liksom skal ha bekreftelse fra bilen 150 meter unna om " ser du at jeg har tenkt til a traske over ?" . De fleste mennesker ( ikke eldre ) kan klare aa gaa over fotgjengerfeltet relativt raskt, og jeg synes det er bortkastet tid nar man med god margin kunne klart aa komme seg over, foer bilen som er 150 meter unna kommer enda naermere og sa ma bremse ned, bare fordi du var treg i noetta og skal helst ha oyekontakt med sjafoeren foer du tar steget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_anette_* Skrevet 12. februar 2009 #27 Del Skrevet 12. februar 2009 Kjære alle bilister: DET ER FAKTISK PÅBUDT Å STOPPE FOR FOTGJENGERE SOM SKAL KRYSSE GATEN OVER FOTGJENGERFELT. Sjekk veitrafikkloven! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 12. februar 2009 #28 Del Skrevet 12. februar 2009 Her blir jeg nesten redd over stoppingen. Man kan være fem meter fra feltet, og biler som kommer leser tankene dine og bremser opp, og står og VENTER på at du skal komme over, selv om de kunne kjørt med god klaring. Det samme gjelder biler i borteste kjørebane, som fint kunne kjørt, i og med at man ikke akkurat løper i superfart over veien, men neida, de skal stoppe med en gang de ser antydning til at noen skal over veien, og så står de der i et halvt minutt (litt overdrevent) mens de venter på at folk komler seg over, selv om de egentlig fint kunne kjørt. Det har vel kanskje skjedd en gang at en bil ikke stoppet, tror jeg. Det friker meg ut, da jeg er vant til at bilene bare kjører uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bomullstrusa Skrevet 12. februar 2009 #29 Del Skrevet 12. februar 2009 Her blir jeg nesten redd over stoppingen. Man kan være fem meter fra feltet, og biler som kommer leser tankene dine og bremser opp, og står og VENTER på at du skal komme over, selv om de kunne kjørt med god klaring. Det samme gjelder biler i borteste kjørebane, som fint kunne kjørt, i og med at man ikke akkurat løper i superfart over veien, men neida, de skal stoppe med en gang de ser antydning til at noen skal over veien, og så står de der i et halvt minutt (litt overdrevent) mens de venter på at folk komler seg over, selv om de egentlig fint kunne kjørt. Det har vel kanskje skjedd en gang at en bil ikke stoppet, tror jeg. Det friker meg ut, da jeg er vant til at bilene bare kjører uansett. Skriver under! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 12. februar 2009 #30 Del Skrevet 12. februar 2009 Mange fotgjengere er alt for lite flinke til å signalisere at de faktisk skal over veien. Om man stiller seg en meter inn på fortauet og bare står der og glor rett frem, så er det jo ikke akkurat et tegn på at man vil over veien. Gå ut på kanten, se deg aktivt til begge sider, fang blikket til bilistene som kommer, og gå gjerne et lite steg ut i veien. Så ser alle klart og tydelig at det er over du vil. Joda, men her var det jo snakk om når en TYDELIG gjør tegn om at en skal over veien. Står med en fot i feltet og har blikkontakt med bilføreren. Og bilføreren ser deg, men driter i å stoppe. Det var ikke snakk om å helt plutselig hoppe ut i veien uten å se seg for ol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 12. februar 2009 #31 Del Skrevet 12. februar 2009 (...)Jeg har alltid trodd det er rimelig trygt å gå over på grønn mann når bilene har rødt lys, men neida - særlig taxisjåførene durer på, så lønner seg å se seg godt om skal man komme seg over med livet i behold.I en del lyskryss får fotgjengere grønn mann samtidig med bilister som skal inn på samme vei som fotgjengeren skal krysse. Hvis det er dårlig sikt og/eller mye trafikk, kan det være fort gjort å overse fotgjengeren. (Men det er for øvrig en tynn unnskyldning...) Som fotgjenger forsøker jeg å være tydelig i kroppsspråket. Jeg går som regel uti feltet, men holder muligheten for retrett åpen hvis bilisten ikke viser tegn til å bremse. Folk i følge med andre bør naturlig nok ikke gjøre på samme måte. Skal man få de til å endre adferd, må man sanksjonere. Som fotgjenger har man ikke så mange sanksjonsmuligheter. Har du noe med deg som du kan ofre - kast det på bilen, så kanskje h*n skjønner tegninga. Eventuelt kan ei spyttklyse fungere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 12. februar 2009 #32 Del Skrevet 12. februar 2009 Vi kan jo kaste oss på panseret og forlange en gresselig erstatning! Bilisten skal ha MEGET vektige motargumenter for hvorfor han/hun har en sprellende fotgjenger på panseret midt i et fotgjengerfelt... Men dette er nok best der farten er relativt lav, og man er godt ulykkesforsikret i utgangspunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LanaLane Skrevet 12. februar 2009 #33 Del Skrevet 12. februar 2009 Kjæresten min strente over fotgjengerfeltet slik at en bil måtte stoppe en gang. Og bilføreren klikka, gikk utav bilen og skulle banke kjæresten min, skrek i trynet hans og bannet og holdt på. Nå har kjæresten min svart belte og var ikke det minste redd, men jeg synes det var ubehagelig. Bilen hadde mer enn god nok tid til å stoppe, men han skrek at han hadde det travelt og at kjæresten min hadde ødelagt dagen hans og at han nå ikke rakk det han skulle. Skikkelig skummel og ekkel fyr, så veldig tynn og sliten ut, og ga seg ikke. Han visste hvor vi bodde sa han og skulle ta oss. Bare fordi kjæresten min gikk over gangfeltet slik at fyren måtte stoppe... yeye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 13. februar 2009 #34 Del Skrevet 13. februar 2009 Kjæresten min strente over fotgjengerfeltet slik at en bil måtte stoppe en gang. Og bilføreren klikka, gikk utav bilen og skulle banke kjæresten min, skrek i trynet hans og bannet og holdt på. Nå har kjæresten min svart belte og var ikke det minste redd, men jeg synes det var ubehagelig. Bilen hadde mer enn god nok tid til å stoppe, men han skrek at han hadde det travelt og at kjæresten min hadde ødelagt dagen hans og at han nå ikke rakk det han skulle. Skikkelig skummel og ekkel fyr, så veldig tynn og sliten ut, og ga seg ikke. Han visste hvor vi bodde sa han og skulle ta oss. Bare fordi kjæresten min gikk over gangfeltet slik at fyren måtte stoppe... yeye. Jeg er i prinsippet i mot vold (utenom i rekreasjonsøyemed ). Men akkurat i denne situasjonen, hadde jeg kunnet bli fristet litt over evne, til å trene spydkast med fyren... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 13. februar 2009 #35 Del Skrevet 13. februar 2009 Virker som mange tror det er valgfritt å stoppe. Det er det altså ikke, kjøretøy har vikeplikt for fotgjengere på fotgjengerfelt og så enkelt er det. Ikke like enkelt å se de fotgjengerfeltene bestandig, her jeg bor er det en del av de som ikke er skiltet, og når det ligger snø og is på veien ser man ikke strekene heller. Dette er irriterende, mange lokalkjente fotgjengere forventer jo å komme over, mens bilistene bare kjører. Er også enig i at det er fryktelig irriterende med folk som står ved forgjengerfeltet som ser ut som de skal over men ikke skal det likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 13. februar 2009 #36 Del Skrevet 13. februar 2009 Virker som mange tror det er valgfritt å stoppe. Det er det altså ikke, kjøretøy har vikeplikt for fotgjengere på fotgjengerfelt og så enkelt er det.[...] Og i veikryss, selv om det ikke er merket med fotgjengerfelt. Dessuten er det ingen påkjørsrett. Så det som kan se ut som en kort distanse, mellom en kryssende fotgjenger, og nærmeste fotgjengerfelt, kan bety over ti minutter omvei, for fotgjengeren. Mer om denne er treig til beins. Hvis en bilist stresser sånn at det blir problematisk å stoppe noen sekunder, og slippe over en fotgjenger, enten der er striper eller ei, så burde det førerkortet gjøres temmelig ventilert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #37 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg er enig i at man skal stoppe for fotgjengere, men på det føret som er ute nå, synes jeg enkelte fotgjengere tar litt store risker. Kommer plutselig gående ut i gata uten å se etter om bilene stopper. Enkelte steder er det kjempeglatt og man har nesten ikke sjangs til å stoppe. Glir bare ut i fotgjengerfeltet. Litt off topic dette, men jeg irriterer meg over folk som ALLTID trykker på for å få grønn mann. Selv nå det bare er én bil i sikte. Man blir stående der i ro og gasse eksos ut over forbipasserende. Kan dere ikke bare gå før bilen kommer nært eller vente til etter den har kjørt forbi.. Gjør alltid det selv.. Jaaaa, som jeg skulle sagt det selv! Spesielt siste avsnitt. Og så de som trykker på for å få grønn mann for så å løpe over veien mellom bilene med engang de ser muligheten mens de fremdeles har rød mann. => Egoistiske mennesker som ikke ser lenger enn sin egen nese. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #38 Del Skrevet 13. februar 2009 Litt off topic dette, men jeg irriterer meg over folk som ALLTID trykker på for å få grønn mann. Selv nå det bare er én bil i sikte. Man blir stående der i ro og gasse eksos ut over forbipasserende. Kan dere ikke bare gå før bilen kommer nært eller vente til etter den har kjørt forbi.. Gjør alltid det selv.. Fordi jeg kan! Eksosen din får du ta ansvar for selv. Jeg har ikke tvunget deg til å kjøre bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bomullstrusa Skrevet 13. februar 2009 #39 Del Skrevet 13. februar 2009 Fordi jeg kan! Eksosen din får du ta ansvar for selv. Jeg har ikke tvunget deg til å kjøre bil. Så du trykker på for gøy da eller? Selv om det egentlig ikke er nødvendig? Temmelig teit, spør du meg.. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #40 Del Skrevet 13. februar 2009 Så du trykker på for gøy da eller? Selv om det egentlig ikke er nødvendig? Temmelig teit, spør du meg.. :gjeiper: Nei, ikke for gøy, fordi knappen er der. Jeg skal jo over veien. Hva skal jeg gjøre, gå på rødt? Jeg gjør ikke det fordi en bilist mener jeg burde gjøre det, noen bilister mener sikkert det motsatte av deg også. Hvor står jeg da? Skal dere begynne å kjøre med store skilt på toppen av bilen som markerer meningen i saken, så fotgjegere vet hvordan de skal forholde seg til tilfeldige bilister? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå