Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #21 Skrevet 12. februar 2009 Til dere gjester. For enkelte kan det føles bra å hjelpe andre mennesker uselsvisk. Ikke alle som skjønner det og det må vi respektere. Du har vel ikke akkurat gitt uttrykk for å være spesielt uselvisk ellers her på forumet, har du? Lurer på hva som gjør deg så uselvisk i akkurat denne sammenhengen. Jeg mener det at skal man først bruke energi på å hjelpe andre mennesker uselvisk så kan man med fordel velge seg grupper av mennesker som ikke har drept, voldtatt, lemlestet og kvestet andre mennesker. Som nevnt før her så finnes det nok av mennesker som trenger hjelp og støtte. At man velger å hjelpe og støtte mordere, voldtektsmenn og voldelige drittsekker er meg en stor gåte. Er det for å føle seg spesiell? Gjøre noe ingen andre man kjenner gjør? Eller er det for oppmerksomheten fra disse mennene som sitter innelåst på andre sia av jorda og ikke har stort mer å være opptatt av i livene sine enn å skrive brev med mentalt blåøyde damer?
Gjest Gnuffisen Skrevet 12. februar 2009 #22 Skrevet 12. februar 2009 Man velger helt fritt og selv om man vil donere penger til di innsatte, noen har kanskje lett for å bli utnyttet, andre ikke! Å skrive noen brev fører ikke nødvendigvis til følelser og utnyttelse.. Det har kanskje hendt med noen, og dette blir slått opp i media, men det finnes mange der ute som virkelig bare er ute etter å føle at noen bryr seg!
Gjest Gnuffisen Skrevet 12. februar 2009 #23 Skrevet 12. februar 2009 Du har vel ikke akkurat gitt uttrykk for å være spesielt uselvisk ellers her på forumet, har du? Lurer på hva som gjør deg så uselvisk i akkurat denne sammenhengen. Jeg mener det at skal man først bruke energi på å hjelpe andre mennesker uselvisk så kan man med fordel velge seg grupper av mennesker som ikke har drept, voldtatt, lemlestet og kvestet andre mennesker. Som nevnt før her så finnes det nok av mennesker som trenger hjelp og støtte. At man velger å hjelpe og støtte mordere, voldtektsmenn og voldelige drittsekker er meg en stor gåte. Er det for å føle seg spesiell? Gjøre noe ingen andre man kjenner gjør? Eller er det for oppmerksomheten fra disse mennene som sitter innelåst på andre sia av jorda og ikke har stort mer å være opptatt av i livene sine enn å skrive brev med mentalt blåøyde damer? For det første har ikke Waco's tidligere utsagn i andre forum noe med dette å gjøre. Å i dette tillfellet skrev han ikke at HAN var en av di som var uselvisk.. Også lurer jeg på om du er totalt imot di personene som velger og jobbe med kriminal omsorg? Di som vil hjelpe di som har kommet skjevt ut, å få en mulighet til å komme seg videre? Spesielt fordi di ikke har stort mer å være opptatt av i livene sine..
Gjest fangevenn Skrevet 13. februar 2009 #24 Skrevet 13. februar 2009 Du har vel ikke akkurat gitt uttrykk for å være spesielt uselvisk ellers her på forumet, har du? Lurer på hva som gjør deg så uselvisk i akkurat denne sammenhengen. Jeg mener det at skal man først bruke energi på å hjelpe andre mennesker uselvisk så kan man med fordel velge seg grupper av mennesker som ikke har drept, voldtatt, lemlestet og kvestet andre mennesker. Som nevnt før her så finnes det nok av mennesker som trenger hjelp og støtte. At man velger å hjelpe og støtte mordere, voldtektsmenn og voldelige drittsekker er meg en stor gåte. Er det for å føle seg spesiell? Gjøre noe ingen andre man kjenner gjør? Eller er det for oppmerksomheten fra disse mennene som sitter innelåst på andre sia av jorda og ikke har stort mer å være opptatt av i livene sine enn å skrive brev med mentalt blåøyde damer? Jeg blir litt oppgitt over de dårlige kunnskapene du viser i innlegget ditt. Både om bakgrunn og årsaker til at mange råker ut. Visste du at mer enn 50% av de innsatte i amerikanse fenglser ikke engang kan lese og skrive? De fikk aldri skolegang da de var barn. De hadde voldelige rusavhengige fattige familier. Gjelder forøvrig ikke bare amerikanere, men sågar nordmenn sliter med samme problemet! Sosial arv. Til det faktum at i tillegg til de mange milene rent fysisk som ligger mellom postkassa her i Norge og fengselet. Så er de mennene låst inne for evig og alltid. De kan ikke gå på do alene resten av livet engang! Jeg er hverken blåøyd eller naiv og vet inderlig godt hva de har gjort. Men til forskjell fra deg greier jeg å se MENNESKET bak det hele alikevel. Og jeg vet å beskytte meg selv. Essensiellt når man går inn i en slik relasjon, enten det er som besøksvenn for gamle i Norge, eller pennevenn med fanger i andre land. (Derav mitt valg om å la det fade ut blandt annet) At jeg orker å engasjere meg i en debatt med sånne som deg engang... *sukker*
waco Skrevet 13. februar 2009 #25 Skrevet 13. februar 2009 Det er lett å forstå at det å prøve å strekke ut en utsrakt hånd eller være oppmerksom på en man ikke kjenner er svært mistenksomt for enkelte mennesker. Man må jo selvsagt begrunne at man har lyst til å bli kjent med "andre sfærer" enn den man kjenner hjemme og er oppvokst med. Men det å hjelpe en som blir ansett for å være kriminell, det å prøve å forstå hvorfor noen havner bak lås og slå og andre ikke blir nærmest sett på som forræderi iblant lovlydige mennesker som ikke aner noe om menneskeskjebner på jordkloden. Hvorfor skal man forsøke å demotivere en som prøver å hjelpe er spørsmålet mitt? I Hvilken hensikt er det man kan ha slike tanker?
Alice Ayres Skrevet 14. februar 2009 #26 Skrevet 14. februar 2009 Jeg blir litt oppgitt over de dårlige kunnskapene du viser i innlegget ditt. Både om bakgrunn og årsaker til at mange råker ut. Visste du at mer enn 50% av de innsatte i amerikanse fenglser ikke engang kan lese og skrive? De fikk aldri skolegang da de var barn. De hadde voldelige rusavhengige fattige familier. Gjelder forøvrig ikke bare amerikanere, men sågar nordmenn sliter med samme problemet! Sosial arv. Til det faktum at i tillegg til de mange milene rent fysisk som ligger mellom postkassa her i Norge og fengselet. Så er de mennene låst inne for evig og alltid. De kan ikke gå på do alene resten av livet engang! Jeg er hverken blåøyd eller naiv og vet inderlig godt hva de har gjort. Men til forskjell fra deg greier jeg å se MENNESKET bak det hele alikevel. Og jeg vet å beskytte meg selv. Essensiellt når man går inn i en slik relasjon, enten det er som besøksvenn for gamle i Norge, eller pennevenn med fanger i andre land. (Derav mitt valg om å la det fade ut blandt annet) At jeg orker å engasjere meg i en debatt med sånne som deg engang... *sukker* Det du ramser opp her er forklaringer, ikke unnskyldninger. Hvis det hadde vært så lettvint som du skal ha det til, kunne man likså godt gitt opp hele menneskerasen med en gang. De fleste mennesker, selv de som har vokst opp under de kår du nevner her, er allikevel utstyrt med et indre kompass for hva som er rett og galt - og om de ikke innehar et slikt kompass lever de ikke livet under en stein hvor kunnskap om lover, regler og normer er fullstendig ukjent for dem, at handlinger har konsekvenser. Kanskje er det sånn at man etter å ha vært utsatt for vold og mishandling gjennom hele barndommen gir opp og dermed gir faen i hva man gjør både mot seg selv og andre, men da vil jeg tro at man er såpass skadeskutt at en hver form for menneskelig kontakt vil være skadelig for den andre parten. Spesielt et menneske som har de beste intensjoner og som vet null om hva et menneske uten sperrer og grenser kan være i stand til å gjøre annet enn hva man har sett på CSI eller Law and Order. Det blir som å plassere et menneske og en sulten løve i samme buret. Løven vil drepe mennesket - ikke fordi det er ondt men fordi det er i dens natur. På samme måte som det er i løvens natur å drepe mennesket er det i et alvorlig ødelagt menneskes natur å utnytte eller skade andre mennesker. Poenget mitt er at du ikke kan behandle og omgåes et menneske som opererer utifra helt andre lover og regler enn deg selv - fordi vold uheldigvis kan avle vold - enn slik du omgåes tante Olga eller fetter Jørgen som har vokst opp under normale omstendigheter. Det blir så altfor lettvint å skulle gi folk frikort utifra oppvekstvilkår og mangel på både det ene og det andre. Selvfølgelig vet jeg at så altfor mange faller utenfor det amerikanske utdanningssystemet, men jeg tror allikevel ikke du kan sette likhetstegn mellom analfabetisme og voldelige tendenser. Jeg tror man skal være jævlig forsiktig med å rote seg borti situasjoner man har null kunnskap om. Det er en grunn til at man er i fengsel. Jeg kan synes synd i MENNESKET, men allikevel avsky handlingen. Og kanskje gjør det meg til et mindre menneske i boken din, men folk som sitter i fengsel fordi de har drept, voldtatt, skadet andre mennesker, etc, er ikke mennesker jeg vil bruke tid på. Disse menneskene har begått handlinger som det ikke finner unnskyldninger som er gode nok for. Forklaringer, ja, men ikke unnskyldninger. Selv om man har blitt mishandlet som barn, er det slettes ikke noe frikort for å fortsette sirkelen. Og til sist; medlidenheten jeg eventuelt måtte føle i denne sammenhengen, lar jeg gå til ofrene. Ikke til de som har forvoldt skaden - samme hva forklaringen er.
waco Skrevet 14. februar 2009 #27 Skrevet 14. februar 2009 Det er massevis av mennesker som sitter i fengsel selv om de ikke har skadet andre mennesker. 1
dainty Skrevet 28. oktober 2019 #28 Skrevet 28. oktober 2019 På 12.2.2009 den 11.53, Gjest fangevenn skrev: HALLOOOOO gjest...?? Jeg har vært brevvenn med en dødsdømt fange i 7 år! Hvordan gjorde du det med frimerker? Var det lov i det fengselet han er/var i? 1
Menchit Skrevet 14. november 2019 #29 Skrevet 14. november 2019 På 12.2.2009 den 13.44, Gjest Gjest skrev: Sorry, men jeg klarer ikke å synes synd på deg. Hva i all verden fikk deg til å ta kontakt i utgangspunktet? Som sagt så finnes det MANGE lovlydige flotte mennesker der ute som trenger en venn. Men så velger man å bruke energien sin på en kriminell istedet. Værsågod, kos deg... Ditt valg. Din dumskap. Ikke mitt problem. Hva er poenget med å svare slik? Er det ikke fint hun forteller om sin opplevelse slik at andre kanskje tenker seg ekstra om dersom de vurdere det samme?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #30 Skrevet 14. november 2019 Tråden er 10 år gammel, så har kanskje skjedd litt siden da? Anonymkode: cfe25...774
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #31 Skrevet 15. november 2019 På 14.11.2019 den 14.16, Menchit skrev: Hva er poenget med å svare slik? Er det ikke fint hun forteller om sin opplevelse slik at andre kanskje tenker seg ekstra om dersom de vurdere det samme? Det er en grunn til at folk sitter i fengsel. De fortjener den straffen. Ta heller kontakt med gamle og syke og andre ensomme mennesker her i landet. Anonymkode: 7080f...03a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå