Gå til innhold

Hva vet du om kosthold?


lille_my83

Anbefalte innlegg

merker ut ifra det jeg leser at en del ikke vet hva et fornuftig sunt kosthold er, noe jeg synes er kjempetrist. Kostholdet er mye av jobben dersom man ønsker å gå ned i vekt.

Derfor håper jeg å starte en ny tråd der folk kan komme med gode råd om kosthold (gjerne tips til gode artikler).

Jeg ønsker å vite folk meninger om:

- hvor mange kcal bør man spise i løpet av en dag dersom man ønsker å gå ned i vekt?

- hva er egentlig proteiner, karbohydrater og fett?

- gode måter til å regne ut hva man spiser (ant kcal + fordeling av fett, karbs og proteiner)

- sette opp gode forslag til dietter der de har regnet ut kcal, samt fordeling av protein, karbohydrater og fett. i tillegg skriv noe om dere har personlig erfaring om hvordan kostholdet fungerer

mange vil kanskje føle at det blir nazi og måtte regne ut hva de spiser osv, men dette trenger du ikke å gjøre etter et par uker (da vet du hvor mye du bør spise). tror mange kan ha mye å lære, og det er ikke så vanskelig når du har satt deg litt inn i det.

Dessuten tror jeg mange som tenker gå ned noen kg begynner med dietter som er hinsides (dvs. veldig lite kcal pr dag), noe som fører til at man sprekker. håper at tråden kan hjelpe mange som stiller spørsmål mht kostholdet sitt, som kan føre til livsstilendringer . husk: det finnes mange ulike dietter (og den ene er ikke nødvendigvis bedre enn den andre). det viktige er at folk finner sunn mat de liker, og som de kan nyte å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var mange spørsmål i ett innlegg.. Tror du må i tillegg beregne deg på å søke litt rundt. Her på KG er det masse flinke mennesker med mye kunnskap om sunn kost osv. Det finnes mange andre sider også. Men vær litt kritisk, ikke svelg alle dietter for en god fisk. Tenk livsstil når du søker rundt. Noe du kan se deg selv leve med resten av livet, ikke en kur som har en begynnelse og slutt. Bruk litt tid til å lese deg til kunnskap om kosthold så kan du sette opp en egen plan ut ifra hva du liker av mat osv..

Lykke til =) :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du leter litt rundt på nettet og svarer på deler av spørsmålene dine først selv, tror jeg tråden har større sjanse for å bli en "dele-tråd" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...