Gå til innhold

Langrenn


Gjest Svosj!

Anbefalte innlegg

Noen som har lyst å gi meg litt tips og triks som jeg kan ha i bakhodet når jeg skal ut på tur (aldri sur)?

Jeg har stått lite på ski før og har aldri vært spesielt god, men nå har jeg tenkt å komme meg ut på tur litt oftere. Jeg vet at øvelse gjør mester, men på søndag da jeg var på årets første skitur hørte jeg en far gaule noen tips til sønnen sin som var på full fart ned en bakke. (dere vet, type; bøy knærene, len deg forover osv ;) ) Da slo det meg at jeg også trenger litt sånne tips!

For eksempel når jeg skal ploge; hvor skal jeg ha tyngdepunktet da? Jeg får overhode ikke ploging til - det bremser meg litt i starten av bakken, men før jeg aner ordet av det er jeg *svosj* avgårde i en fart jeg på ingen måte mestrer, og så må jeg nedi med rompa for å stoppe galskapen.

Artig for de andre, ikke fullt så gøy for meg, i hvert fall ikke i hver eneste bakke som er en smule bratt.

Og hvordan kommer jeg meg egentlig ut av sporet? Dere vet; man kommer susende ned en slakk bakke og så plutselig står det noen i sporet. Hva gjør man da for å komme seg bort i nabosporet? (løfter bena.. men da går jeg på ræv :( )

Noen som gidder litt langrenn for dummies? :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvordan kommer jeg meg egentlig ut av sporet? Dere vet; man kommer susende ned en slakk bakke og så plutselig står det noen i sporet. Hva gjør man da for å komme seg bort i nabosporet? (løfter bena.. men da går jeg på ræv :( )

Du skal ikke løfte begge beina samtidig da.

Noen som gidder litt langrenn for dummies? :blomst:

Det beste rådet du kan få, er å finne en litt slak bakke (preppa barnebakke kanskje) og øve og øve.

Forsøk forskjellig tyngdepunkt, og se hva som passer for deg.

Forsøk forskjellig kanting av skiene, og se hva som passer for deg.

Øv på ploging.

Forsøk forskjellig grader på svikten i knærne.

Øv.....øv.....øv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner behovet for tips og triks, men jeg tror rett og slett teknikken vil komme av seg selv.

Jeg er nok litt på det samme stadiet som du er, men jeg var ganske god som barn og mener bestemt at teknikken sitter når du først har blitt vant med den. Jeg sto ikke på ski på mange, mange år, men tok tre lange påsketurer i fjor. Den tredje dagen gikk alt mye bedre, og ting jeg ikke følte at jeg mestret i det hele tatt de to foregående dagene gikk plutselig mye bedre.

Det jeg slet mest med var å overlate mye jobbing til armene for å få bena til å gli i stedet for å stavre bortover som om jeg gikk med ullsokker på glattisen. Plutselig kom det av seg selv, og jeg tror det er fordi det rett og slett er mer naturlig å gå på den "riktige" måten.

Ploging er også litt vanskelig for meg. Jeg husker det ikke som noe problem da jeg var liten, men jeg tror det kan ha noe å gjøre med at jeg er en smule redd på mine gamle dager. Dette gikk også bedre med litt øving, og jeg opplevde at det var lettere å kontrollere skiene med litt mer fart enn jeg hadde de første gangene jeg prøvde. Jo mer jeg måtte ploge, jo mer kjente jeg en irriterende spenning i anklene, men dette opphørte da jeg økte farten litt og heller ploget mer nederst i bakken enn helt fra starten av. Det ble også lettere å kontrollere fart og retning da jeg slapp meg mer løs.

Dette med bytte av spor er sikkert bare en sperre du har. Det kommer sikkert helt naturlig hvis du ikke tenker for mye over det før du gjør det. Som du sier må du jo løfte bena for å komme ut av dype spor, et av gangen. Først løfter du benet i den retningen du skal bevege deg, og plasserer det skrått bortover mot målet ditt. Hvis du sørger for å ha god nok plass mellom benet du flyttet og sporet du var i til å plassere det andre benet mellom, vil du helt naturlig gli videre i riktig retning. Vanskelig å forklare, men nokså enkelt å gjennomføre.

Som sagt er jeg ingen proff selv, men jeg håper tipsene er til hjelp likevel. Lykke til videre med skigåingen! Selv skal jeg ut på årets første tur på lørdag, etter å ha kjøpt ny skipakke i morgen. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke løfte begge beina samtidig da.

:skratte: Det skal vel godt gjøres? Med mindre TS skal prøve å hoppe over de i sporet (du vet, som å hoppe bukk?)

Unnskyld, kunne ikke dy meg :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til plogingen må du bruke lårmusklene. Derfor er det viktig å bøye lårene godt ned. Det kan være tungt for en nybegynner, men fungerer bra.

Og det er bare å øve masse. Da merker du etterhvert at du tør mer og blir bedre.

Til sist er det lurt å trene balanse og stabiliseringsmuskulaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke løfte begge beina samtidig da.

:fnise:

Jo, såpass har jeg forstått.

Som sagt er jeg ingen proff selv, men jeg håper tipsene er til hjelp likevel. Lykke til videre med skigåingen! Selv skal jeg ut på årets første tur på lørdag, etter å ha kjøpt ny skipakke i morgen. Gleder meg!

Supert, takk for oppmuntring og tips!

Til plogingen må du bruke lårmusklene. Derfor er det viktig å bøye lårene godt ned. Det kan være tungt for en nybegynner, men fungerer bra.

Og det er bare å øve masse. Da merker du etterhvert at du tør mer og blir bedre.

Til sist er det lurt å trene balanse og stabiliseringsmuskulaturen.

:tommelsmil: Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Takk for svar, folkens! I dag har jeg vært på tur igjen og jammen gikk det ikke ganske så bra i dag. :tommelsmil: Jeg hadde tipsene deres i bakhodet, jeg studerte litt hva andre gjorde nedover bakkene og jeg ga f i å være pingle. :fnise:

Nå er jeg ikke verdensmester riktig enda likevel, men det kommer seg. Jeg er i hvert fall god nok til at det er en glede å stå på ski. Til uken skal jeg kjøpe meg nye ski også, med stålkanter. Prøvde søsteren min sine i dag og det var virkelig ok i nedoverbakkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...