Gjest elev Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 Hei! Er det noen der ute som kan forklare litt om bakgrunnen for konflikten mellom israelerne og palestinerne? Jeg har ikke så mye kunnskap om hvorfor situasjonen har blitt som den har blitt i dag - men hva er historien bak konflikten? Har fått med meg de store linjene, men skulle gjerne visst litt mer om dette. Det er jo en konflikt med dype røtter..
Gjest hehe Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 Hei! Er det noen der ute som kan forklare litt om bakgrunnen for konflikten mellom israelerne og palestinerne? Jeg har ikke så mye kunnskap om hvorfor situasjonen har blitt som den har blitt i dag - men hva er historien bak konflikten? Har fått med meg de store linjene, men skulle gjerne visst litt mer om dette. Det er jo en konflikt med dype røtter.. Det er et par her inne som sitter med svart/hvitt svaret på akkurat det, så du kommer nok til å få svar. Eventuelt kan du lese alle andre trådene om emne, men det mest foruftige vil våre å google det, lese artikler osv for så å gjøre deg opp egne meninger. Her inne vil du bare få svar som for eksempel "Isreal skyter på alt som beveger seg blandt annet sine egne, dermed må de være de onde" eller "Hamas er selvmordsbobere og burde vært utslettet"
Gjest SV-velger Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 Det er et par her inne som sitter med svart/hvitt svaret på akkurat det, så du kommer nok til å få svar. Eventuelt kan du lese alle andre trådene om emne, men det mest foruftige vil våre å google det, lese artikler osv for så å gjøre deg opp egne meninger. Her inne vil du bare få svar som for eksempel "Isreal skyter på alt som beveger seg blandt annet sine egne, dermed må de være de onde" eller "Hamas er selvmordsbobere og burde vært utslettet" Dette er dessverre riktig. Her på forumet er det bare jeg som er sakelig og balansert. Alle andre er feilinformerte ekstremister.
Brunhilde Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 Dette er dessverre riktig. Her på forumet er det bare jeg som er sakelig og balansert. Alle andre er feilinformerte ekstremister. Skal vi se...du glemte kanskje ironiflagget her?
Gjest SV-velger Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 Skal vi se...du glemte kanskje ironiflagget her? Stemmer. Jeg brukte heller latterikonet.
Brunhilde Skrevet 12. februar 2009 #6 Skrevet 12. februar 2009 Stemmer. Jeg brukte heller latterikonet. Blir ikke helt det samme når det står i overskriften, beklager at jeg rett og slett ikke så det...
Far til 2 Skrevet 12. februar 2009 #7 Skrevet 12. februar 2009 Det er et par her inne som sitter med svart/hvitt svaret på akkurat det, så du kommer nok til å få svar. Eventuelt kan du lese alle andre trådene om emne, men det mest foruftige vil våre å google det, lese artikler osv for så å gjøre deg opp egne meninger. Her inne vil du bare få svar som for eksempel "Isreal skyter på alt som beveger seg blandt annet sine egne, dermed må de være de onde" eller "Hamas er selvmordsbobere og burde vært utslettet" Enig. Vil bare legge til at det er viktig å lese påstander på enkelte "hjemmesider" med en kritisk holdning. Det er en del Israelere og Palestinere som forteller "sannheten" utifra sin egen mening. Det finnes en del politikere og lærere/professorer, etc som har klare meninger, men om en Googler den som har skrevet innlegget vil en raskt se at det vil være en ensidig kritikk av en av partene, kansje fordi denne politikeren eller "professoren" som skriver er israeler/jøde eller palestiner.
Gjest amu Skrevet 12. februar 2009 #8 Skrevet 12. februar 2009 Slik jeg ser det må man gå tilbake til tiden da man ønsket nasjonal uavhengighet i den arabiske verden. En arabisk-britisk allianse ble inngått, avtalen var arabisk frihet i områdene tyrkerne hersket over (om dette ikl. Palestina, er det visstnok uenighet om). Med nasjonalisme og kolonialisme på 1800-tallet, oppsto flere jødiske innvandringsbølger til Palestina. Dette kunne Storbritannia bruke for å være nærværende i Palestina med tanke på bla. Egypt. Så mange av de avtalene som ble inngått er politiske spill. Stormaktene har alltid ville ha en finger med i spillet. Nå husker jeg ikke alle avtaler og forhandlinger, men i 1947, ga britene ansvaret til USA. Samme år, en jødisk og en palestinsk del(FN), 1948, staten Israel. Jødene sier de har krav på landet pga historisk/følelsesmessig tilknytning og ikke minst pga sin lidelse. Jeg merker jeg må lese meg opp på dette jeg og. Tror det beste er å lese bøker for å forstå historien. Uansett tror jeg det er vanskelig å være nøytral i denne saken. Jeg klarer ikke det, når jeg ser grusomhetene palestinere lever under. Men blir jo litt matt når man leser debatt om dette, og det bare er jødehater, terrorist osv som blir slengt ut.
sixx Skrevet 12. februar 2009 #9 Skrevet 12. februar 2009 Hei! Er det noen der ute som kan forklare litt om bakgrunnen for konflikten mellom israelerne og palestinerne? Jeg har ikke så mye kunnskap om hvorfor situasjonen har blitt som den har blitt i dag - men hva er historien bak konflikten? Har fått med meg de store linjene, men skulle gjerne visst litt mer om dette. Det er jo en konflikt med dype røtter.. Uff...nå utarter hele tråden seg til en "hvem som har lest mest tabloidaviser - tråd igjen". Jeg vil anbefale deg å bruke google...jeg vil tro du fort ser hvilke sider som er seriøse og hvilke som ikke er det. FN har bl.a. noen sider om dette.
KR-øst Skrevet 13. februar 2009 #10 Skrevet 13. februar 2009 Uff...nå utarter hele tråden seg til en "hvem som har lest mest tabloidaviser - tråd igjen". Jeg vil anbefale deg å bruke google...jeg vil tro du fort ser hvilke sider som er seriøse og hvilke som ikke er det. FN har bl.a. noen sider om dette. Man bør absolutt ikke stole på hva FN uttaler i denne konflikten. De bare viderefører løgnene fra Hamas. Dette har da også sjefen for humanitære spørsmål i FN, John Holmes innrømmet på en pressekonferanse den 14 januar. Han fortalte at FN ikke hadde greid å stadfeste tallene på drepte palestinere, men at de oppgitte tallene virket troverdige. Da kan en spørre seg: Hvorfor virker uttalelser fra Hamas troverdige?
sixx Skrevet 13. februar 2009 #11 Skrevet 13. februar 2009 Man bør absolutt ikke stole på hva FN uttaler i denne konflikten. De bare viderefører løgnene fra Hamas. Dette har da også sjefen for humanitære spørsmål i FN, John Holmes innrømmet på en pressekonferanse den 14 januar. Han fortalte at FN ikke hadde greid å stadfeste tallene på drepte palestinere, men at de oppgitte tallene virket troverdige. Da kan en spørre seg: Hvorfor virker uttalelser fra Hamas troverdige? Jeg mener så absolutt ikke at man skal stole ensidig på noen...og iallefall ikke de som kun har sin kunnskap om konflikten fra tabolidavisene. Hamas er bøllete.....og Israel er dumme. ******* MEN det som er så fint...er at araberverdenen nå slippes mer til i konfliktenløsningen...og nå har det blitt fremforhandlet en våpenhvile ved hjelp av Egypt. Det bombes fortsatt fra Gaza, men da høyst sannsynlig fra andre grupperingen enn Hamas...og det er jo ikke Hamas sin skyld. Jeg satt selv på en fjelltopp få mil unna da Hamas sendte bomber innover Israel 30. desember.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå