Gå til innhold

Mat i utlandet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg reiser til Hellas i august og lurer på om vi kan spise is, salater etc?

Jeg har kjempelyst å kunne kose meg med en is eller den typiske greske salaten i varmen og spise det jeg har lyst på, men ble matforgiftet på hotellet i Marokko i fjor, så er veldig skeptisk.

Noen innspill på dette området...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hatt noen problemer med maten de gangene jeg har vært på kreta og rhodos. :)

Jeg har pleid å bruke melkesyrebakterier både før reisen og underveis. Det har hjulpet meg og min overfølsome mage!

Skrevet

Det varierer veldig fra person til person. Det eneste stedet jeg har blitt matforgiftet er København, og jeg har reist til en del eksotiske land. En venn av meg kan omtrent ikke spise noe uten å bli dårlig. Man må nok prøve seg litt frem selv...

Skrevet

Det aller viktigste er å passe på egen håndhygiene. (Vask hendene godt før du spiser, rett og slett. Jeg pleier å ha med meg bittesmå spritservietter i lommen / vesken / kameravesken / whatever, til bruk når håndvask ikke er mulig.

Jeg spiser salat, frukt, is osv når jeg er på tur (og det gjelder i andre verdensdeler også) - har reist mye, og bare blitt skikkelig matforgiftet én gang. Jeg hadde aldri i livet reist til Hellas uten å spise salat :)

Skrevet

Jeg har en veldig følsom mage, spesielt på ferie. Men jeg klarer ikke å ligge unna NOE på ferie. Spiser alt jeg har lyst på, bortsett fra at jeg er litt skeptisk til blodig biff og jeg spiser ikke dårlig stekt kylling.

Da jeg var på Kreta spiste jeg alt jeg hadde lyst på og hadde ingen problemer med magen.

Skrevet

Jeg har aldri reagert på mat utenlands. Har vel en noenlunde sterk mage og er flink til å vaske hendene etter dobesøk, handleturer ute(der man tar i tusen dørhåndtak ol. det gjør jeg forsåvidt her til lands også) ol.

Men jeg har aldri hatt med meg spritservietter. Det kan dog sikkert være kjek tå ha i bakhånd.

Som Frosk sier, jeg hadde heller aldri reist til Hellas uten å spise salat, nammenam!!

Skrevet

Eneste gangen jeg har blitt skikkelig dårlig, var da jeg tok melkesyrebakterietabletter, de tålte jeg ikke...

Vaske hendene, og se an maten. Det er mine tips. Eneste jeg er påpasselig med er å drikke vann fra flaske, og drikke mye vann.

Skrevet

Enig med de andre innleggene. Hvor følsomme folk er ovenfor mat varierer jo veldig. Men pass på håndhygiene, drikk flaskevann og sjekk maten. Vær nøye med at ting er ordentlig stekt.

Et godt tips er også å kun spise på steder med relativt mange gjester/kunder. Da vet du at de stadig må få inn nye varer. På steder med få eller ingen kunder kan du risikere at de har gammelt kjøtt og dårlige råvarer.

Skrevet

Kjempeflotte tips - tusen takk alle sammen!

Det er nok ikke dumt å ta med antibac eller noe nei.. Kan liksom ikke dra til Hellas uten å spise salat - det blir for dumt ;)

Evt. ta idoform under oppholdet også (gjorde forøvrig det i Marokko da jeg ble matforgiftet på hotellet og jeg har ikke noe spesielt sensitiv mage..)

Skrevet

Jeg spiser alltid det jeg har lyst på hvis jeg ikke har grunn til å tro at jeg ikke burde spise det.

Altså: Mat jeg har grunn til å tro har ligget i timesvis i mange plussgrader unngår jeg, men is, frukt, grønnsker osv....det spiser jeg.

To ganger har jeg blitt skikkelig matforgiftet, og det var de to eneste gangene jeg tok vaksine hos en vaksinasjonsklinikk mot sånt noe.....så aldri mer den type vaksine på meg.

I tillegg spiser jeg idoform.

Men vet man at man har en sensibel mage, så bør man så absolutt ta hensyn til det.

Ellers har jeg gått til innkjøp av antibac til bruk på reiser etter råd her inne. Den er skikkelig drøy.....iallefall for meg som glemmer å bruke den.

Skrevet

Og forresten:

Et råd jeg fikk sist jeg var og tok vaksine, var å heller spise små, men flere måltider.....for da klarte ofte magen å ordne opp med de fremmede bakteriene på egen hånd (altså: når det ikke blir for mange av dem).

Skrevet (endret)

Da jeg var i Hellas i sommer spurte jeg en av de reiselederne fra selskapet jeg reiste med. Han sa at vi kunne spise alt; kylling, melk, egg, salat osv. Og mens du er der MÅ du smake gresk yoghurt med frukt og honning. Nydelig! :)

En ting jeg selv har lurt på er isbitene. Hvorfor går det bra å drikke de? Er ikke de laget av vann fra springen?

Endret av venus_
Skrevet

Det med vann varierer kanskje litt rundt i Hellas, men der hvor jeg har vært, Chios, Halkidiki og nord-Hellas, har det gått an å drikke vannet rett fra springen. Vi kjøper en del flaskevann også, fordi flaskene er kjekke å ha, men jeg har egentlig ikke så stor tillitt til at flaskevann er så mye bedre enn springvann...

Spis på spisesteder med høy omsetning, så har du iallfall ikke noe å frykte. Vi har aldri blitt syke på de 18 årene vi har reist til Hellas, men en kamerat av oss som sikkert har litt mer sensibel mage, ble syk en gang vi spiste på en taverna med særdeles lite besøk. Lite besøk=liten omsetning=maten blir liggende for lenge.

Skrevet
Da jeg var i Hellas i sommer spurte jeg en av de reiselederne fra selskapet jeg reiste med. Han sa at vi kunne spise alt; kylling, melk, egg, salat osv. Og mens du er der MÅ du smake gresk yoghurt med frukt og honning. Nydelig! :)

En ting jeg selv har lurt på er isbitene. Hvorfor går det bra å drikke de? Er ikke de laget av vann fra springen?

Gresk yoghurt med honning er FANTASTISK!!!!!!!!! :) Det hadde jeg helt glemt, hehe. Men det kommer jeg definitivt til å spise.... Nam nam..... :rødme:

Skrevet

Man kan ikke spise noe når man er i utlandet. Du må ta med mat hjemmefra.

Det måtte jeg da jeg var Amazonas-jungelen i fjor.

Skrevet (endret)

Endret av sixx
Skrevet
Gresk yoghurt med honning er FANTASTISK!!!!!!!!! :) Det hadde jeg helt glemt, hehe. Men det kommer jeg definitivt til å spise.... Nam nam..... :rødme:

Mhm :) På meny der jeg bruker å handle har de gresk yoghurt og honning i slike beger som rislunsj kommer i :)

Skrevet
Mhm :) På meny der jeg bruker å handle har de gresk yoghurt og honning i slike beger som rislunsj kommer i :)

Kjøpte meg tyrkisk yoghurt i helgen :) Smaker ikke forskjell på gresk og tyrkisk skal jeg være helt ærlig... Men den tyrkiske er rimeligere. Blir deilig med frisk, autentisk gresk yoghurt i sommer, hehe.

Skrevet
Eneste gangen jeg har blitt skikkelig dårlig, var da jeg tok melkesyrebakterietabletter, de tålte jeg ikke...

Samme her! Har aldri vært så dårlig i magen verken før eller siden.

Gjest misphago
Skrevet

har aldri vært i hellas men jeg var jo i thailand men husker ikke hvordan det var med isbitene... men når jeg var i florida(sør for orlando), smakte isbitene klorvann... yuck

jeg blir magedårlig uansett hvor i verden jeg er. idoform hjalp ikke. jeg blir aldri kjempedårlig, men jeg må likssom regne med litt løs mage 4-5 ganger om dagen.... :s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...