Gå til innhold

Jentetur til Roma eller Paris?


Gjest Gjest_Line_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Line_*

Hei!

Jeg og en venninne planlegger å reise til Roma eller Paris et par dager i vinterferien. Ingen av oss har vært her før og vet relativt lite om byene, så vi klarer ikke helt å bestemme oss for hvor vi skal reise. Vi er begge 20 år og er på utkikk etter muligheter for shopping, uteliv og kultur.

Noen som har noen reisetips og kan hjelpe oss litt?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge to.... Hvis dere kun har få dager så ville jeg valgt Roma. Litt lettere å få oversikt og få med seg mer på få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives veldig godt både i Roma og Paris og kan egentlig anbefale begge byene.

Mine argumenter:

- Roma er en mer kompakt by som er lettere å orientere seg i hvor en greit kan ferdes til fots til de fleste steder. Lett å få oversikt og mer klart sentrum

- Reisetid til Paris er stort sett en god del kortere enn til Roma, og i det er i tillegg stort sett flere rimelige billetter til Paris enn til Roma. Hvis det er snakk om en helgetur og man har begrenset budsjett og tid taler det for Paris

- Jeg har vært i begge byene i løpet av det siste året og både shopping, mat, uteliv og kjekke mannfolk finner dere begge steder. Jeg opplevde også prisnivået til å være noenlunde likt.

Tror dere får en kjempeflott tur uansett hvor dere setter kursen. For min del tror jeg at pris hadde vært det utslagsgivende. Som by er begge stedene kjempeflotte destinasjoner for jentetur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere bestemmer dere for å dra til Paris må jeg bare anbefale på det aller varmeste dette hotellet! Jeg og kjæresten bodde der i en uke i fjor, og det er et utrolig sjarmerende, reint og flott innredet hotell i en søt gate. Den er ikke sånn veldig i sentrum og derfor er den også betydelig billigere enn andre hoteller. Men den er fortsatt innenfor byens grenser, og man må ta t-banen uansett (som går like utfor hotellet) så det er like greit å bo der ;)

Et dobbeltrom koster 81-95 euro, altså 700-800kr delt på to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives veldig godt både i Roma og Paris og kan egentlig anbefale begge byene.

Mine argumenter:

- Roma er en mer kompakt by som er lettere å orientere seg i hvor en greit kan ferdes til fots til de fleste steder. Lett å få oversikt og mer klart sentrum

- Reisetid til Paris er stort sett en god del kortere enn til Roma, og i det er i tillegg stort sett flere rimelige billetter til Paris enn til Roma. Hvis det er snakk om en helgetur og man har begrenset budsjett og tid taler det for Paris

- Jeg har vært i begge byene i løpet av det siste året og både shopping, mat, uteliv og kjekke mannfolk finner dere begge steder. Jeg opplevde også prisnivået til å være noenlunde likt.

Tror dere får en kjempeflott tur uansett hvor dere setter kursen. For min del tror jeg at pris hadde vært det utslagsgivende. Som by er begge stedene kjempeflotte destinasjoner for jentetur :)

oh yeah..

god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marian_*
- Reisetid til Paris er stort sett en god del kortere enn til Roma, og i det er i tillegg stort sett flere rimelige billetter til Paris enn til Roma. Hvis det er snakk om en helgetur og man har begrenset budsjett og tid taler det for Paris

Det tar bare en time mer å fly til Roma da. Ikke så mye det.

Har flydd med Norwegian til begge byene. Til Paris brukte jeg 2.5 time og til Roma 3 timer og 20 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*
Det tar bare en time mer å fly til Roma da. Ikke så mye det.

Har flydd med Norwegian til begge byene. Til Paris brukte jeg 2.5 time og til Roma 3 timer og 20 min.

Hvis du flyr fra Oslo så er differansen liten ja. Bor man langt nord har det vel trolig også lite å si, da må man vel mellomlande uansett hvilken av byene det er snakk om.

Men, reiser man fra f.eks. Sola eller Flesland så går det direktefly til Paris, men skal du til Roma må man via Gardermoen, Kastrup eller en annen flyplass. Jeg reiser fra Flesland og som du sier tar det ca 2,5 time til Paris, men for meg tok det over 5 timer til Roma i og med at jeg måtte via Gardermoen.

Har aldri hatt et ønske om å bo i Oslo, men er missunnelig når det gjelder to ting. Kulturopplevelser og bedre reisetilbud (både med fly, båt og tog. Flere avganger, flere direkteruter og rimeligere priser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Line_*

Vi har litt problemer med å finne et rimelig hotell som ligger sentralt i sentrum av Roma, ønsker å være minst mulig avhengi av buss og undergrunn. Noen som har forslag?

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kari_*
Vi har litt problemer med å finne et rimelig hotell som ligger sentralt i sentrum av Roma, ønsker å være minst mulig avhengi av buss og undergrunn. Noen som har forslag?

Takk:)

T-bane i Roma er det letteste som finnes. Det er kun to linjer.

Hva er rimelig hotell for deg? Hva slags budsjett har du på det å bo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Italia på jentetur (interrail), og vil mye heller anbefale Firenze enn Roma! Shoppingen er fantastisk bra i Firenze, og byen er mye penere og koseligere. De har mange museer og kirker å se på og det er lett å gjøre seg kjent i Firenze, og det er ikke så langt til alt. I Roma er det store avstander, og man blir gjerne gående mye rundt og se på statuer... Det er mye trafikk i Roma og alt er veldig stort.

Paris er kjempekoselig, hold dere gjerne til området ved Notre Dame. Ikke gidd å dra til Versailles eller Sacre Coeur hvis dere skal være der kort tid, hold dere i sentrum. Dere MÅ spise pannekaker (crepes) i Paris - og så bør dere kunne si hei, takk og hadet på fransk, da får dere bedre service, selv om stort sett alle snakker engelsk der i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Italia på jentetur (interrail), og vil mye heller anbefale Firenze enn Roma! Shoppingen er fantastisk bra i Firenze, og byen er mye penere og koseligere. De har mange museer og kirker å se på og det er lett å gjøre seg kjent i Firenze, og det er ikke så langt til alt. I Roma er det store avstander, og man blir gjerne gående mye rundt og se på statuer... Det er mye trafikk i Roma og alt er veldig stort.

Paris er kjempekoselig, hold dere gjerne til området ved Notre Dame. Ikke gidd å dra til Versailles eller Sacre Coeur hvis dere skal være der kort tid, hold dere i sentrum. Dere MÅ spise pannekaker (crepes) i Paris - og så bør dere kunne si hei, takk og hadet på fransk, da får dere bedre service, selv om stort sett alle snakker engelsk der i dag.

Sacré Coeur er jo det fineste i hele Paris jo! Men er enig i at det kan være litt kronglete å komme seg der. Men dersom dere har tid, SE SACRE COEUR! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacré Coeur er jo det fineste i hele Paris jo! Men er enig i at det kan være litt kronglete å komme seg der. Men dersom dere har tid, SE SACRE COEUR! :fnise:

Signerer denne!! Å droppe Sacre Coeur blir for meg som å droppe Eiffeltårnet...

Ikke kronglete i det hele tatt, det er en t-banestasjon i bunnen av bakken opp til kirken. Da jeg var i Paris besøkte vi L'arc de Triomphe, Sacre Coeur og Eiffeltårnet samt ruslet ned Champs Elysée på en og samme dag, og vi rushet ikke gjennom det akkurat... Eneste aberet er den laaaange bakken/trappa opp til kirken, men med gode sko går det meste bra :) Og utsikten fra domen er magisk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Line_*
T-bane i Roma er det letteste som finnes. Det er kun to linjer.

Hva er rimelig hotell for deg? Hva slags budsjett har du på det å bo?

Vi tenker en pris rundt 400-500 kr natten hadde vært greit.. Regner med at det ikke er så veldig billig ellers i Roma, derfor ønsker vi at hotellet skal være til en rimelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer denne!! Å droppe Sacre Coeur blir for meg som å droppe Eiffeltårnet...

Ikke kronglete i det hele tatt, det er en t-banestasjon i bunnen av bakken opp til kirken. Da jeg var i Paris besøkte vi L'arc de Triomphe, Sacre Coeur og Eiffeltårnet samt ruslet ned Champs Elysée på en og samme dag, og vi rushet ikke gjennom det akkurat... Eneste aberet er den laaaange bakken/trappa opp til kirken, men med gode sko går det meste bra :) Og utsikten fra domen er magisk =)

Var det jeg mente med kronglete. :fnise: At det kan være et slit å komme seg opp, spesielt dersom det er varmt. :ler: Men det går nå greit uansett da.

Og jeg er enig i at å droppe Sacré Coeur er som å droppe Eiffeltårnet (for en førstegangsbesøkende), men dersom jeg skulle valgt, hadde jeg droppa Eiffeltårnet altså - det er jo utrolig stygt. *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Vi tenker en pris rundt 400-500 kr natten hadde vært greit.. Regner med at det ikke er så veldig billig ellers i Roma, derfor ønsker vi at hotellet skal være til en rimelig pris.

Per pers eller for et rom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker en pris rundt 400-500 kr natten hadde vært greit.. Regner med at det ikke er så veldig billig ellers i Roma, derfor ønsker vi at hotellet skal være til en rimelig pris.

Du kan jo gå inn på Hostelworld . Der har de utrolig mange fine og billige hosteller som har en helt utrolig beliggenhet.

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var det jeg mente med kronglete. :fnise: At det kan være et slit å komme seg opp, spesielt dersom det er varmt. :ler: Men det går nå greit uansett da.

Og jeg er enig i at å droppe Sacré Coeur er som å droppe Eiffeltårnet (for en førstegangsbesøkende), men dersom jeg skulle valgt, hadde jeg droppa Eiffeltårnet altså - det er jo utrolig stygt. *grøss*

Hehehe, ja, helt enig :) Det er heldigvis verdt strevet, men den bakken er laaaaaaang... Er også enig i at Eiffeltårnet er lite pent ja, er bare utsikten som er stilig :gjeiper: Synes Louvre var mye artigere, men så er jeg kunstnerd da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt Paris!! Elsker byen. Masse å gjøre og så lenge man orienterer seg litt før man reiser så kan man oppleve masse på kort tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest baguette

Ville nok valgt Paris, hvis dere har god tid og vil oppleve en helt suveren by. Det er helt utrolig mange muligheter for shopping, spesielt hvis dere liker kjente og dyre merkevarer. Her er Champs Elysées overlegen, og kan anbefales for to shoppingglade 20-åringer :)

Ang hoteller er det også veldig mye å velge mellom. Var i Paris ifjor og kan anbefale hotellet Hotel Picard, som har enkeltrom til ca 350 kr, og dobbeltrom til 750 kr per natt. Helt kurante rom, og ligger veldig fint til sentralt i Paris.

For flere gode tips til hoteller og andre ting i Paris kan du sjekke ut Paris

Lykke til med valget av destinasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...