Gjest Gjest_Isabella_* Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 Det pleier å være ganske rotete hjemme hos oss iblant. Og vi er ikke hysterisk opptatt av å vaske gulv osv. Jeg synes vi er ganske late. På en skala fra 1-10 der 1 er huleboer og 10 er sterilt som et sykehus, så ligger vel vi på en firer tipper jeg. Men så kommer jeg på besøk til folk som har klær og saker liggende slengt i alle hjørner, og hybelkaniner og skitt florerer. Hm... Akkurat nå ser jeg på "Ekstrem Rengjøring" på TV-Norge, og blir ganske sjokkert over hvor grisete folk kan ha det i hjemmene sine. Jeg skjønner at rusmisbrukere og mentalt syke mennesker ikke klarer å holde orden i hjemmene sine, men når det er snakk om normale, oppegående mennesker så skjønner jeg ikke at man kan la det gå så langt. Til tross for at jeg har sett mye rot og skitt hos folk jeg kjenner så har jeg aldri sett noe i nærheten av det man ser på det programmet. Jeg ville nok ikke klart å gå inn i et sånt hus engang uten å bli kvalm. Hjemme hos oss har vi ofte hybelkaniner, det kan ofte være rot på både salongbordet og spisebordet. Middagsrester blir ofte ikke ryddet bort før neste dag. Jeg synes vi er ganske slappe på rydding og renhold hos oss. Likevel, selv på en dårlig dag hos oss så er det rent og ryddig her sammenlignet med hva jeg ser på sånne tv-programmer. Og de har jo det ene programmet etter det andre, så det er jo ikke bare et ekstremt unntak. Kjenner dere noen som har det så ille hjemme? Hva er det som får folk til å la det gå så langt?
TurboLotte Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 Tror det har litt med vane å gjøre. Jo mer skittent du blir vant til, jo mindre skitt ser du. Til slutt går det litt over stokk og stein for mange. En tenåring kan jo ha null begrep på hva som er skittent og rent. Typisk.. Jeg ser jo selv, hvis jeg er i ryddemodus, så skal det ikke mange avisene i veien før jeg synes alt må vaskes. Men så kan det være perioder hvor sko i gangen og klær på stoler ikke gjør meg noe, helt til det kommer til et punkt hvor jeg får helt dånedimpen.
CocoPiaf Skrevet 11. februar 2009 #3 Skrevet 11. februar 2009 Jeg tror det er litt "fake" på Ekstrem Rengjøring, at de har det veldig farlig skittent, men at de legger på litt ekstra før de skal filme. Har det litt vanskelig for å tro at noen kan ha det livstruende farlig og SÅ rotete :klø:
Gjest Kråkaa Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 Har opplevd skikkelig rotehus på nært hold. Engang tråkket jeg i kattebæsj der inne som ingen hadde gidda å tørke opp..Så det går faktisk an.
Gjest hun Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 Jeg har ei i nær familije som ikke klarer å holde det rent hjemme. Hun har, ja hum runt 4 katter. Der er det fare for å trampe i det meste. Det lokter hæslig dær og ellers et skikkelig grise hus. Det er nesten ingen som har kontakt med henne mer. Det hjelper ikke å si noe eller prøve å gjøre noe så lenge hun ikke vil ha hjelp. Jeg bor hjem til min mor og vi bor mindlertidg hær vi bor og jeg vil si vi har det på nivå 4 i forhold til tråstaters skala. Jeg er nøye på romme mit så dær vil jeg si 2 men tror at jeg når jeg flytter ut kommer til å bli supper renslig. Men det må jeg være med alle dyra mine vil ikke at noen skal bli syk. I forhold til ekstrem rengjøring kan jeg ikke skjønne noe anne en at det er til gjort.
Fortunatus Skrevet 11. februar 2009 #6 Skrevet 11. februar 2009 Har også vært i et skikkelig høl av et hjem... Fryseskap som stod utenfor som skulle brukes til blomsterbed, var også ei trapp ute som skulle brukes til blomsterbed.. Alle gulv og hyller og bord va fullt opp av esker, ting og tang og bur og alt mulig.. Og luktet helt.. forferdelig. Har også ei nær venninne som nå bor i en søppelhaug.. Det er søppel på hybelen helt opp til knærne, er så heslig å være der inne! Har ikke vært og besøkt henne på et halvt år og tror ikke ting har blitt særlig bedre.
MissStiles Skrevet 11. februar 2009 #7 Skrevet 11. februar 2009 Jeg er egentlig en veldig ryddig person men jeg kan rote og. Spesielt hvis jeg har det travelt en uke og ikke orker. Men plutselig når jeg først begynner å rydde, så ender jeg opp med å vaske hele leiligheten. Så det varierer helt fra uke til uke. Men jeg bor også alene så da spiller det egentlig ingen rolle åssen det er ut her. Når jeg får besøk, så rydder jeg. Det trenger jo ikke å se helt bomba ut når man har besøk.
Gjest strykebrett Skrevet 11. februar 2009 #8 Skrevet 11. februar 2009 Det kan se veldig rotete ut hos meg i perioder og. Som oftest fordi jeg har det travelt og er innom bare en time for å spise før jeg må ut igjen mange dager i strekk. Så jeg har forståelse for at det kan samle seg litt rot hos folk. Det jeg derimot ikke forstår er hvorfor det får være sånn i lange tider. Og jeg forstår i alle fall ikke at de slipper inn besøk!! Jeg tar ikke imot besøk uten at det ser ok ut her i alle fall..
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #9 Skrevet 11. februar 2009 Jeg har opplevd rot og skitt av "ekstrem rengjøring"-dimensjoner to ganger. Den ene med vertsfamilien min i USA, skjønner ikke at jeg holdt et helt år i det huset. Kjøkkenbenken var overlesset med rot og ikke vasket siden de hadde flyttet inn (seks år før). Stua var ikke noe sted å oppholde seg, rot rot rot og MØKK. Ja, dere skjønner tegninga. Den andre var da broren min bodde sammen med eksen sin. Han var ukependler og var borte fra mandag til fredag. Hun var arbeidsledig og var hjemme hele dagen... i et skikkelig grisehus. Ble bedt på middag dit en gang, men klarte ikke spise uten å ha vasket opp først. Tallerknene i skapet (som jo skulle vært rene) var dekket av fettlag, glassene var motbydelige og bestikket vil jeg ikke tenke på. Også den lukta i det huset..... blæh... Skal ikke skylde bare på henne, broren min overser alt av rot og møkk han også, nå bor han alene og jobber ikke på langt nær så mye mer... og huset ser like jævlig ut. Utrolig, vi vokste jo opp i samme (møblerte) hjem. Fatter ikke at folk orker å bo i drit og møkk.
Gjest fysj Skrevet 11. februar 2009 #10 Skrevet 11. februar 2009 Æsj. Jeg orker ikke! *grøsser* Her er alltid ryddig og det vaskes en til to ganger i uka. Vi er seks personer og en katt. Det verste man finner her er duken på snei, en brukt kopp og noen barneleker. At folk orker å leve i dritt fatter jeg ikke.
mysan Skrevet 12. februar 2009 #11 Skrevet 12. februar 2009 Her kan det være skittent til tider, men vi gror ikke ned ála husene i ekstrem rengjøring. Jeg pleier å ta et tak før det går så langt. Støv på hjernen har jeg dog ikke, jeg eier ikke bakteriefobi og slapper helt fint av med en bok selv om det flyter på kjøkkenbenken. Det jeg har lurt på i mange år, er hvorfor de med støv på hjernen og vaskemani mener at de skal sette standarden for hvor rent og ryddig folk må ha det for ikke å kunne kategoriseres som slasker.
Brunhilde Skrevet 12. februar 2009 #12 Skrevet 12. februar 2009 Æsj. Jeg orker ikke! *grøsser* Her er alltid ryddig og det vaskes en til to ganger i uka. Vi er seks personer og en katt. Det verste man finner her er duken på snei, en brukt kopp og noen barneleker. At folk orker å leve i dritt fatter jeg ikke. Det er bedre med litt støv i krokene enn et rent helvete, vet du.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #13 Skrevet 12. februar 2009 Jeg kjenner en som har det så rotete og skittent... Tror han til tider er veldig deprimert, og det blir ikke akkurat bedre av at det da ser helt jævlig ut hjemme hos ham... Bestevennen hans har nå tatt på seg å rydde, vaske og pusse opp der, siden han ikke klarer det selv, så håper vi at han får et bedre liv etterpå. Selv er jeg på linje med deg, TS.
Gjest Lille-Trille Skrevet 12. februar 2009 #14 Skrevet 12. februar 2009 Kjenner dere noen som har det så ille hjemme? Hva er det som får folk til å la det gå så langt? Jeg hadde det nesten like ille som vi ser i de programmene i min pure ungdom, første gangen jeg flyttet hjemmefra. På din skala vil jeg si at jeg lå på en soleklar 2,5... Jeg flyttet fra en far med "støv på hjernen og vaskemani", og det å ikke vaske eller rydde var på en måte mitt ungdomsopprør. Men etter det første året hjemmefra fant jeg ut at jeg ikke likte å ha det slik, og dessuten utviklet jeg en husstøvmiddallergi, og jeg fant en mellomting mellom sterilt og søppelhaug... ca 5-6 på skalaen, og der holdt jeg meg i noen år. Men livet går ofte sine egne veier, og jeg fikk barn med allergi mot husstøvmidd, og jeg ble tvunget til å øke standarden enda mer. De siste 15 årene har jeg ligget på 8 på skalaen din, og jeg ser at det har blitt en vane... jeg liker å ha det slik, jeg trives ikke lenger når det blir for mye rot eller skitt rundt meg. Her er det rent nok til å bevare helsen, og rotete nok til å bevare trivselen.
Gjest Stjernedryss Skrevet 12. februar 2009 #15 Skrevet 12. februar 2009 Jeg er egentlig ganske slapp, selv om jeg liker at det ser ryddig ut. Jeg rydder litt hele tiden, men ender alltidd opp med å gjøre noe annet før jeg er ferdig, så jeg har aldri vasket hele leiligheten. Dersom det er mye hybelkaniner bruker jeg ca 1 minutt å å feie det sammen med moppen. Jeg skulle gjerne hatt det ryddig, men jeg får det rett og slett ikke til. Når det gjelder matrester og sånt blir det sjelden stående lenge, jeg setter stor senn inn i oppvaskmaskinen rett etter jeg har spist, på en skala fra 1-10 er vel jeg en 4-5´er.
FoxyFish Skrevet 12. februar 2009 #16 Skrevet 12. februar 2009 Jeg ser på ekstrem rengjøring på TV Norge nå, og fy F**N så jævlig det er mulig å ha det! *grøsser*
^^Belle^^ Skrevet 12. februar 2009 #17 Skrevet 12. februar 2009 Jeg liker å se på Ekstrem Rengjøring jeg, da synes jeg selv at vi er sååå flinke til å holde det ryddig. Vi ligger vel sånn ca. på midten, altså en 5.
venus_ Skrevet 12. februar 2009 #18 Skrevet 12. februar 2009 (endret) Jeg er som hun over her. Liker å ha det ryddig, men får det rett og slett ikke til. Nå bor jeg på en liten studentbolig der kjøkkenbenken og klesskapene er veldig små, så blir lett til at tallerkene blir stående på stuebordet til dagen etter, og at klærne blir slengt på en stol istedet for å bli brettet sammen og lagt i skapet. Jeg tror jeg ligger på ca 5 på skalaen. Hadde jeg hatt en finere leilighet tror jeg lysten til å ha det rent og pent hadde vært litt større også. Men når jeg får besøk er her strøkent! Edit: Er Stjernedryss sitt innlegg jeg henviser til her. Endret 12. februar 2009 av venus_
Jane F. Skrevet 12. februar 2009 #19 Skrevet 12. februar 2009 Jeg og samboeren min hadde en periode der vi var veldig rotete. Vi har to katter og de røytet ekstremt mye da ettersom det var vår og vi vasket ikke kopper. Når vi hadde brukt opp alle tallerkene orket vi ikke å vaske men kjøpte engangs i stedet, både fat og kopper. Vi hadde stabler med muggne fat og glass stående rundt om. De sto vel et par måneder. Vi endte opp med å skjære brød på reklamebladene som kom i posten for fjøla var skitten og hadde ligget i gulvet. Og kattene hadde sikkert slikket og tråkket på den. Når det hadde gått en stund vasket og ryddet vi men så begynte hele på nytt igjen. Jeg mener vi var unnskyldt ettersom vi levde på 1000 kr i mnd og ikke hadde råd til strøm og varmt vann. Dusjet vl bare en til to ganger i uka også. Dette varte i nesten et halvt år. Men heldigvis er den tide over. Kjenner at det er vanskelig å stille om på ryddevanene igjen. Men det kommer seg. Tar gulvvask hver 14 dag nå ca. men tar bad og slikt når jeg får angst av alt rusket og katthårene som fester seg i sokkene. Og benytter anledningen til å kjapt gå over gulvet med moppen nåt jeg kan. Som i dag tømte vi ovnen for aske. Og nå er hele gulvet rent og pent:P
Gjest *smak* Skrevet 12. februar 2009 #20 Skrevet 12. februar 2009 Jeg kjenner en som har det så rotete og skittent... Tror han til tider er veldig deprimert, og det blir ikke akkurat bedre av at det da ser helt jævlig ut hjemme hos ham... Bestevennen hans har nå tatt på seg å rydde, vaske og pusse opp der, siden han ikke klarer det selv, så håper vi at han får et bedre liv etterpå. Selv er jeg på linje med deg, TS. Det må man si! Snill kamerat det der
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå