Gå til innhold

tips ved magekatarr?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat vært hos legen og fått diagnostisert ( i hvert fall beste gjetning basert på fine blodprøver og at legen kjente rundt på magen) magekatarr, etter å ha hatt _litt_ vondt i lang tid og veldig vondt den siste uka (antar det skyldes mye stress/bekymringer, tragisk sykdom i familien, og etter hvert søvnproblemer pga smerter - siste uka har jeg kanskje sovet 2 timer hver natt, noen netter uten søvn, og blitt rimelig snål). Jeg har fått syrenøytraliserende, og håper det hjelper.

Hva med andre tips - kosthold, først og fremst? Jeg skal også prøve å være bevisst på tanker og bekymringer. I tillegg har jeg fått en skikkelig vond skulder som antagelig skyldes at jeg kompanserer for smerten i magen ved å vri på skulderen (i tillegg har jeg ekstremt dårlig arbeidsstilling ved pcen, men har nå fått meg en fysisk aktiv jobb heldigvis), så fysioterapeut og trening vil vel bli nødvendig :-/

Jaja, jeg er glad det ikke var noe mer alvorlig, så vondt som jeg har hatt det og så mange rare måter kroppen har reagert på etter hvert...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff...magekatarr er noe herk!

Du burde passe på å ikke få deg i for mye fet mat, sterk mat, stekt mat i hvert fall første tiden. Syrenøytraliserende pleier å hjelpe raskt, i hvert fall om du fikk noe litt sterkt (nexium, somac, etc..).

Ellers så er det greit å prøve å spise lite og ofte for at magen skal ha noe å jobbe med og syre ikke skal få dominert så mye.

Jeg har hatt magekatarr to ganger nå. Det var verst første gangen for da var jeg så usikker på hva jeg burde spise.

Ellers så kan noen ganger melk hjelpe på hvis du har mye syre og svie i magen, men det kan også gjøre ting verre, spesielt hvis du er plaget med diare.

Utover det så er det å slappe av som gjelder, og prøve å ikke stresse, men det er noen ganger lettere sagt enn gjort.

God bedring :)

Skrevet

Jeg har magekatarr selv. Jeg har blant annet fått disse rådene av min lege: Ikke fet mat, sterk mat og den slags. Spise gulrøtter og kokt ris, fordi det binder magen. En teskje med natron i et glass vann. Hun hadde visstnok hatt en gammel mann som pasient. Han hadde slitt med dette lenge, men etter å ha prøvd natron, så var han blitt mye bedre. Jeg kan ikke si om dette vil funke for deg, men kanskje det kan lette vondten.

Skrevet

Hadde magekatarr for andre gang i vinter, det er kjempevondt. Når det først hadde slått til spiste jeg nesten ingenting i løpet av en uke pga smerter ved matinntak. Sikkert ikke så lurt. Legen ga meg de tipsene du har fått over her. "Mild" mat, kokt heller enn stekt, flere, mindre måltider heller enn færre store. I tillegg innbiller jeg meg at det er lurt å ha noe i magen når jeg drikker kaffe, men det kan være fordi jeg føler meg litt sur i magen hvis jeg starter dagen med bare kaffekoppen.

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...