Gå til innhold

Skrive på dialekt

Gjest Jo

Anbefalte innlegg

Æ veit at man ikkje skriv dialekt på KG (har ikkje sett det i hværtfall), men den hær tråen e et unntak. Skriv GJÆRNE på din egen dialekt her. :)

Spørsmålan mine e:

Skriv du ofte på dialekt? I kas sammenhenga? Koffer gjør du det? Eventuelt koffer ikkje?

Æ skriv dialekt når æ skriv private maila te vænna og familie. Eller, det e jo egentlig ei blanding av dialekt og bokmål. Æ får ikkje te å skrive HELT sånn som æ snakke. Æ skriv åsså dialekt (pluss forkortelsa) når æ skriv sms til vænna og familie.

Koffer? Jo, fordi det falle sæ naturlig, og så blir det litt mer personlig, syns æ. Altså, æ prøve ikkje å si at det e upersonlig å skrive nynorsk/bokmål. Men for mæ blir det en ekstra personlig vri å skrive på dialekt.

Æ skjønne jo at det e lite praktisk om man sku skrevve på dialekt på f.eks. KG. Det ville tatt litt lenger tid å læse gjænnom innleggan dersom man samtidig sku ha dekoda diverse dialekta. Det kan jo være vanskelig når dialekten e veldig annerledes enn din egen. Og særlig når man ramle over en dialekt som har mange spesielle dialektord.

Men det hadde vært artig å se litt av mangfoldet på KG ved at dokker skriv dokkers dialekt i den hær tråen i hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, e skriv itte på dialekt. E synes det ser hælt tåpele ut, og det gjerr faktisk litt vondt å gjerra re nå au, sjøl om det berre er for å vise fram kåssen det ser ut. ;)

Men e hate virkele at andre folk skriv dialekt, og e gidd itte lessa mær enn cirka ænn setning om gongen når folk gjer det. Det bety at e faktisk leste berre det fyste avsnittet i innlægget ditt. Og e tippe at itte så mange gidd å lessa mitt hæll, hehe!

Dialekt e muntle språk, bokmål og nynorsk e skriftlege språk, og slekk ska re vel egentle verra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg holder meg til bokmål. Jeg syns det er helt grusomt å lese dialekt på et forum som dette f.eks, men mer greit når venner gjør det i smser f.eks. Det har nok noe med at jeg vet hvilken dialekt de har, og at det dermed ikke blir så stor forskjell fra når de prater. Men her inne aner jeg jo ikke hvordan folk snakker, og det blir dermed utrolig slitsomt å lese. Hvis noen her skriver på dialekt, hopper jeg over innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg skriver aldri på dialekt. Det er noe av det dummeste jeg vet. Og når jeg begynner på et innlegg der folk skriver på dialekt, så leser jeg det aldri ferdig. Ditt, TS, var ikke noe unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg skriver aldri på dialekt. Det er noe av det dummeste jeg vet. Og når jeg begynner på et innlegg der folk skriver på dialekt, så leser jeg det aldri ferdig. Ditt, TS, var ikke noe unntak.

Signerer. :)

Riktignok leste jeg overskriften og halvparten av første setning, men det holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Enig med Vera. Jeg synes dessuten heller ikke noe om dialekt på SMS, facebook, MSN og ligndende.

(Jeg er visst veldig prippen når det gjelder sånne ting, for jeg bruker heller aldri forkortelser som "d" for "det" osv. når jeg skriver SMS. :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver ikke på dialekt, noensinne. Jeg hopper glatt over innlegg skrevet på dialekt her inne. Jeg skriver heller aldri sms-språk, ikke engang i sms'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skriver ikke på dialekter. Årsaken til dette kan være at jeg snakker en slags wannabe-oslosk som ikke er noen dialekt.

Tar seg lite godt ut på trykk. :-)

Jeg er ikke begeistret for at folk skriver dialekt - men, jeg liker ikke nynorsk noe bedre, så jeg er nok veldig sær. :-)

SMS-språket liker jeg heller ikke så godt.

Tja, jeg er vel sær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei aldri. jeg leste heller ikke hele innlegget må jeg innrømme :ler: man blir gal av mindre! så har jeg min fine uvane med å kun skrive med små bokstaver da. irriterer sikkert vettet av noen det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
så har jeg min fine uvane med å kun skrive med små bokstaver da. irriterer sikkert vettet av noen det også ;)

Ja meg, for eksempel. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja tenkte jeg det ikke :ler: det er jo rett og slett en uvane! jeg burde skjerpe meg.. nyttårsforsett til neste år kanskje? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg pleier aldri bruke dialekt i variant av sms-språk, men nåken dialekt-ord bruka eg, som nettopp: nåken i staden for nokre

Og så skriv eg ofte dåke i staden for dykk/de

Det er vel det mest avanserte, men eg føler det er meir normalt når eg skriv slik som her, og skriv automatisk meir opp til min talemåte når eg snakka med folk på msn/sms osv. Eg kan virkelig ikkje fordra forkortinga som d, e, osv! Tar då ikkje så lang tid og skrive en ekstra bokstav?

Men uansett, eg legg om ein smuule når det gjeld formell/uformell skriving:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg pleier aldri bruke dialekt i variant av sms-språk, men nåken dialekt-ord bruka eg, som nettopp: nåken i staden for nokre

Og så skriv eg ofte dåke i staden for dykk/de

Det er vel det mest avanserte, men eg føler det er meir normalt når eg skriv slik som her, og skriv automatisk meir opp til min talemåte når eg snakka med folk på msn/sms osv. Eg kan virkelig ikkje fordra forkortinga som d, e, osv! Tar då ikkje så lang tid og skrive en ekstra bokstav?

Men uansett, eg legg om ein smuule når det gjeld formell/uformell skriving:)

Erru stril?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Jeg er visst veldig prippen når det gjelder sånne ting, for jeg bruker heller aldri forkortelser som "d" for "det" osv. når jeg skriver SMS. :fnise:)

Ikke jeg heller vanligvis. Bortsett fra om jeg kun mangler få tegn i smsen for å få det i én melding, og det går hvis bytter ut en det med d. Men jeg gremmes litt over meg selv da. :ler:

nei aldri. jeg leste heller ikke hele innlegget må jeg innrømme :ler: man blir gal av mindre! så har jeg min fine uvane med å kun skrive med små bokstaver da. irriterer sikkert vettet av noen det også ;)

Det er langt verre å skrive på dialekt, men små bokstaver er litt irriterende det også, ja. :ler: Men jeg hopper ikke konsekvent over innlegg med små ord, sånn som med dialektskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Enig med Vera. Jeg synes dessuten heller ikke noe om dialekt på SMS, facebook, MSN og ligndende.

Eni me denne. Jei skriver aldri på dialekt, å blir bare irritert av å lese andres ting på dialekt, enten de ær e-post, sms eller innlegg hær på kg. Jei har en venninne såmm alltid skriver på dialekt, enten de ær innbydelser, julekort eller sms, å de ær rett å slett fryktelig irriterende. De fremstår åsså som rimeli teit. I det minste ær hun konsekvent å skriver de får det å di får de, men de gjør de sanneli ikke bedre.

Mei åsså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo mer jeg tenker på det, jo mer fullstendig unaturlig er det for meg å skrive ord slik de uttales. Å bruke dialektpregede ord har jeg i det minste noe mer forståelse for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt verre å skrive på dialekt, men små bokstaver er litt irriterende det også, ja. :ler: Men jeg hopper ikke konsekvent over innlegg med små ord, sånn som med dialektskriving.

Mei åsså.

Okei, jeg hadde godt av å nevne det i forbifarten ser jeg :ler: Jeg skal prøve å skjerpe meg - også for min egen del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skriver ikke på dialekt, og jeg leser ikke andres innlegg her inne når de gjør det. Så jeg har kun lest overskriften, samt første setning i hovedinnlegget.

Det er irriterende å lese, og det finnes ikke sjarmerende eller gøyalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...