Visiter Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 Jeg vedder hatten min på at noen har stilt dette spørsmålet her før, men kjører på likevel. Har noen tips om en god bloggleverandør? For meg er det viktigste at alle har tilgang til å lese den uten å måtte registrere seg noe sted for å lese, søke og kommentere. I tillegg bør den være brukervennlig, med gode muligheter for redigering av tekst og å kunne legge inn bilder, linker og videoer. Jeg vil også ha mulighet til å fikse banner, bakgrunn og layout selv hvis det lar seg gjøre. Akkurat det har jeg ingen store krav til, så lenge det kan gjøres enkelt, rent og stilig uten masse dritt fra leverandøren. Har den serverplass til bilder så jeg slipper å laste det opp andre steder er det også fantastisk. Og sist, men ikke minst, vil jeg unngå masse forstyrrende reklame, i alle fall så lenge jeg ikke har mulighet til å tjene på det selv. Tips mottas med takk!
TurboLotte Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 Jeg bruker Blogspot til alle mine blogger. Se linker i underskriften. Hvis du går inn på www.blogger.com så er det fiks å lage en blogg på ingenting. Jeg har en testblog også her er noen tips for hvordan forandre layot osv. www.moseplassen.blogspot.com har også mange supre blogtips. Veldig enkel og grei forklaring.
Visiter Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 11. februar 2009 Jeg bruker Blogspot til alle mine blogger. Se linker i underskriften. Hvis du går inn på www.blogger.com så er det fiks å lage en blogg på ingenting. Jeg har en testblog også her er noen tips for hvordan forandre layot osv. www.moseplassen.blogspot.com har også mange supre blogtips. Veldig enkel og grei forklaring. Takk for tips! Jeg føler egentlig ikke at jeg trenger tips til hvordan jeg endrer layout og lignende, sånt er jeg nokså god til. Det jeg lurer på er hvordan de enkelte bloggleverandørene/serverne er med tanke på kriteriene jeg nevnte ovenfor. Det virker som du har en del erfaring med Blogspot. Har du mulighet til å beskrive hvordan det er med tanke på kravene som nevnt i det første innlegget? Jeg ser også at Blogspot-bloggene har en menylinje øverst. Den virker litt irriterende for min del, og kommer til å være forstyrrende for layouten jeg ønsker å ha. Hvis noen andre har gode tips kan jeg jo også nevne at jeg først og fremst ønsker en bloggleverandør som er gratis.
Gjest tyttebær Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 Eg bruker både blogspot og Ipublish.no Må sei eg liker ipublish best, då eg føler eg kan gjera mykje meir som eg vil der!
Visiter Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 11. februar 2009 Eg bruker både blogspot og Ipublish.no Må sei eg liker ipublish best, då eg føler eg kan gjera mykje meir som eg vil der! Takk for tips om ipublish.no. Jeg har aldri hørt om den før, faktisk, men bloggene jeg var innom derfra var rett og slett ganske lekre. Hvordan er det med reklame der? Og hvordan blir adressen hvis man ikke har eget domene? "eksempel.ipublish.no"? Jeg tror jeg kommer til å velge enten blogg.no eller ipublish.no. Blant de jeg har sett på til nå er det rett og slett de som ser penest ut.
Gjest tyttebær Skrevet 11. februar 2009 #7 Skrevet 11. februar 2009 Det er ei annonse på sida der, som du ikkje tjener pengar på sjølv! For øvrig er det heilt greit for min del! Ipublish er jo ikkje meir enn litt meir enn eit halvt år, så dei treng nok litt pengar, så for min del er det heilt greit om den annonsa er der! Det blir http://eksempel.ipublish.no ja, men om du kun ønsker http://eksempel.no er dei behjelpelige med å fikse! (Må betale ca 300 i året for domene)
Visiter Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 11. februar 2009 Takk igjen, Tyttebær. Annonsene på ipublish var ikke spesielt irriterende, så det kommer jeg ikke til å ha noe imot. Litt reklame plager meg ikke, jeg vil bare ikke ha en blogg som er full av blinkende, oppmerksomhetskrevende reklamemas som jeg atpåtil ikke tjener på selv. Det ser ut som jeg kommer til å lande på ipublish, men jeg vurderer fortsatt blogg.no. Vanskelig, dette her. Kanskje jeg skal opprette to og velge bort den som passer meg minst etterhvert. Jeg skal prøve å finne svar på de konkrete spørsmålene mine selv, men hvis noen her kjenner til blogg.no eller ipublish.no setter jeg pris på om dere deler med dere av erfaring. • Det ser ut som begge to har ubegrensede muligheter for kommentarer og sånn. Man må vel ikke opprette noen spesiell konto for å kommentere blogger på disse serverne? • Hvordan er det med opplasting av bilder? Må man gjøre det på en ekstern side og legge inn linker, eller er det plass på disse serverne til å laste direkte opp til bloggen? • Hvordan er "bloggmiljøet" på disse serverne? Er det enkelt å finne gode blogger, få kontakt med andre bloggere og få faste lesere? Takk igjen for svar!
Anglofil Skrevet 12. februar 2009 #9 Skrevet 12. februar 2009 (endret) Jeg må bare si at jeg synes blogg.no er noe av det treigeste jeg har vært borti, og lot det være til fordel for blogger.com. Hadde store problemer med å f. eks laste opp bilder, noe som var veldig irriterende. Angående blogger, så trenger man ikke å ha konto for å kunne kommentere. Når det gjelder bildeopplastning, så laster man direkte opp til bloggen. Etter å ha hatt nærmere 10 blogger opp gjennom årene, er blogger.com definitivt det jeg er mest fornøyd med. Svært brukervennlig, og lett å skaffe seg faste brukere, da det er såpass mange som kjenner til det. Fordelen er også at man slipper reklame, noe jeg liker svært godt (det gjør du ikke på blogg.no). Kanskje litt på utsiden av hva du spurte om, men det er nå ihvertfall min mening. Bloggen min finner du her. Mvh Yvonne Endret 12. februar 2009 av Yvonne
Gjest tyttebær Skrevet 12. februar 2009 #10 Skrevet 12. februar 2009 • Det ser ut som begge to har ubegrensede muligheter for kommentarer og sånn. Man må vel ikke opprette noen spesiell konto for å kommentere blogger på disse serverne? Ingen spesiell konto på iPublish! Men du må oppgi e-post for å kommentere. For å unngå useriøse kommenteringar o.l. • Hvordan er "bloggmiljøet" på disse serverne? Er det enkelt å finne gode blogger, få kontakt med andre bloggere og få faste lesere? Ipublish har kjempebra bloggmiljø - dei vel ut månedens blogger, har "Topp20-lister", når du har lagt ut eit nytt innlegg så kjem det opp på heimesida til Ipublish! (Der ligg alltid siste innlegg)! Det tok meg 3 innlegg å få 30 kommentarar! På mine 3 år som blogger på blogspot fekk eg sikkert ikkje meir enn det totalt;)
Veronica88 Skrevet 12. februar 2009 #11 Skrevet 12. februar 2009 Wordpress! Ja den fåes nå også på norsk. Mye sånn "bloggmiljø" der, forsider med utvalgte blogger og siste oppdaterte og dill og dall. Man får da opp blogger med norsk språk der om man velger dette i innstillinger selv. Prøv deg fram. Gratis, og man kan også velge hvem som får kommentere. Wordpressbrukere? Alle som legger igjen en mail? Eller alle og en hver (ikke lurt!)? Ipublish har jeg ikke hørt om, jeg ble nysgjerrig nå. Men etter X antall flytter og omlegginger for å prøve meg fram, så orker jeg ikke igjen. Wordpress duger for meg nå .
freezepop Skrevet 12. februar 2009 #12 Skrevet 12. februar 2009 Wordpress, men helst på egen server (ikke one.com). Helt klart det sterkeste motoren, med flest utvidelsesmuligheter.
Visiter Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #13 Skrevet 12. februar 2009 Takk igjen til alle som har svart. Yvonne: Etter at jeg sjekket mer rundt blogg.no så jeg at det er ganske mange som klager over at det er treigt, så det har du sikkert rett i ... Jeg synes bare det er rart at så mange av Norges mest kjente bloggere velger å bruke den leverandøren i så fall. Men hvis det er så treigt som folk sier kommer jeg nok til å velge en annen leverandør. Er blogger.com det samme som Blogspot? Det ser jo kliss likt ut ... Jeg liker ikke den menylinjen øverst i det hele tatt, og har egentlig slått fra meg tanken på Blogspot. Men takk for tipset likevel! Trivelig blogg, forresten. Veronica88 og freezepop: Wordpress hadde jeg ikke tenkt på engang! Mange takk. Jeg gikk inn på wordpress.com, fant bare noe nytt jeg ikke likte utseendet til på .no. Bloggene jeg så på der var pene og jeg vurderer å bruke den, men planlegger i utgangspunktet å blogge på norsk og har litt lyst til å bruke en server som bare har norske brukere. Jøss, det er visst vanskeligere å velge leverandør enn jeg trodde. tyttebær: Ah, jeg tror valget så å si har falt på ipublish. Takk for at du tok deg tid til å svare konkret. Jeg har bare ett spørsmål til til deg eller andre ipublish-brukere: Når man registrerer seg fyller man inn fullt navn. Man kan vel velge å ikke publisere navn og annen informasjon på bloggen? Det ser heller ikke ut som man oppgir noe brukernavn, er det det ekte navnet ditt eller navnet på bloggen som blir brukernavn(som for eksempel vises når du kommenterer andre) på ipublish i så fall?
Solbærsaft Skrevet 12. februar 2009 #14 Skrevet 12. februar 2009 Jeg har registrert meg på ipublish og har begynt å blogge. Jeg oppdaget at da jeg ville legge inn bilder, så ble bildet som ble publisert bare en liten thumb-versjon av bildet jeg ville legge ut, selv om bildet opprinnelig var i stort format. Prøvde å finne svar på problemet på ipublish.no, men der sto det ingenting. Noen som har noen ideer om hva jeg gjør galt?
Visiter Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #15 Skrevet 12. februar 2009 lema: Det ser ut som du må bruke CSS for å formattere blogginnlegg. Sånt er jeg dårlig på. Kanskje dette kan hjelpe? Jeg vet ikke om det gjelder for alle bilder eller bare toppbilder. Kan du svare meg på det om brukernavn? Når man registrerer seg, hva blir brukenavnet ditt (som vises når du kommenterer innlegg o.l.)?
freezepop Skrevet 13. februar 2009 #16 Skrevet 13. februar 2009 Det du kan gjøre er å skaffe en egen server, laste ned wordpress fra wordpress.org og installere selv, tar 5-10 min og du kan ha den på norsk. Du blir ikke medlem av noe "nettverk", men er alikevel en veldig solid bloggplatform med tusenvis av layouts rundt om på nettet
Visiter Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #17 Skrevet 13. februar 2009 Det du kan gjøre er å skaffe en egen server, laste ned wordpress fra wordpress.org og installere selv, tar 5-10 min og du kan ha den på norsk. Du blir ikke medlem av noe "nettverk", men er alikevel en veldig solid bloggplatform med tusenvis av layouts rundt om på nettet Slett ikke dumt ... Er det det du har gjort (antar at androcid.net er din? Den ser knall ut!)? Jeg kan dessverre veldig lite om sånt, og aner ikke hvordan man skaffer seg egen server og hvor mye det og domene vil koste meg. Kanskje det er lurt å starte blogg som vanlig Wordpress eller ipublish-blogg og eksperimentere med sånt på siden til jeg føler at jeg fikser det?
Solbærsaft Skrevet 13. februar 2009 #18 Skrevet 13. februar 2009 (endret) Visiter: Når du logger deg inn bruker du epostadressen din og et valgt passord. Hver gang du kommenterer et innlegg skriver du inn navnet manuelt (og også epostadressen din), slik at om du vil hete Per i en kommentar så kan du hete Tallerken i en annen - dersom du ønsker det. på ipublish.no, altså. Endret 13. februar 2009 av lema
Anglofil Skrevet 13. februar 2009 #19 Skrevet 13. februar 2009 Blogger er det samme som blogspot ja. Og jeg prøvde ut ipublish jeg også, men måtte gi opp. For meg skal blogging være enkelt, og selv om jeg ikke har noe i mot koding eller CSS, så gidder jeg rett og slett ikke å bruke tid på det. Tungvint og kjedelig, rett og slett. Da lager jeg meg heller en hjemmeside.(..) Mvh Yvonne
Gjest Caya Skrevet 15. februar 2009 #20 Skrevet 15. februar 2009 (endret) Jeg har prøvd både blogspot og wordpress og foretrekker wordpress. På http://norblogg.net/ får du gratis installering og hosting av wordpress.org. Veldig greit, selv for meg som ikke har allverdens erfaring med lignende. Endret 15. februar 2009 av Caya
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå