Gå til innhold

Visdomstenner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal operere bort minst to visdomstenner 25. april. Den 7. mai skal jeg på ferie en uke. Det er av forebyggende årsaker, det har ikke vært noe verking eller noe.

Jeg er klar over at det gjør ordentlig vondt de første dagene, men at det også kan gjøre vondt en til to uker etterpå.

Jeg har aldri hatt noe problemer med tennene og aner ikke hva tannverk er.

Er det noen som vet om den type vondt man kan ha etter en til to uker er så vond at man ikke kan gå rundt en dag i strekk i en storby? Ville dere endret timen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg har trukket alle mine visdomstenner, vel de tre som har kommet fram i det minste, og har ikke hatt noe spesielt vondt etterpaa. Den siste maatte til og med opereres ut fordi den satt skjevt, men det var unnagjort paa en halvtime og jeg hadde ingen problemer i ettertid.

Saa om du ikke har noe problemer med dem tror jeg ikke du har noe som helst aa bekymre deg for. :)

Skrevet

Jeg kommer aldri til å skjønne dere mennesker som frivillig betaler og utfører trekking av tenner som ikke verker!!

To av mine måtte ut i hastverk pga STORE smerter, det var verdt prisen... De to andre står fint der de står, så de får falle ut av seg selv når jeg er gammel og stygg! Og de har jeg også hatt lenge, uten mer enn voksesmerter, så hvorfor skal de ut..

Min siste trekking gikk rett til helvete, hovnet opp (fint å starte i ny jobb mandag og trekke tann lørdag.. fikk sagt så mye...), mye smerter, betennelse, endte med at jeg tok 10 piller daglig: Ibux og penicillin. Etter ei uke måtte jeg da ha den penicilinkuren, og da forsvant hevelse og det meste av smerter den helga der. Ømt, ja, den nesta uka, men da ble det bedre for hver dag. Så til og med en håpløs trekking tar under 2 uker virker det som.. Mulig jeg hadde flaks oppi all elendigheten... Fysj.

Skrevet

Jeg har trukket dei to oppe, og var på jobb samme dag. Trengte ikke noe smertestillende etterpå.

Dei to ned opererte jeg ut (samtitig), og var veeldig glad det finnes paralgin forte, ellers hadde den kvelden blitt dum!:P En eller to dager etter var var jeg helt fin. Holt ikke tannlegens restriksjoner og var generellt litt uforsiktig, så jeg fikk betennelse, og måtte legge antibiotika "kluter" ned i hullet.. DET var vondt!

Så, vær nøye med hygienen, skyll munnen med det kjeveortopeden anbefaler. Skal du ta en tann på hver side, så kjøp noe blødt å spise, for det kan vere vaanskelig å tygge dei første dagene.

Du er sikkert heilt fin til turen:)

Skrevet
Jeg kommer aldri til å skjønne dere mennesker som frivillig betaler og utfører trekking av tenner som ikke verker!!

To av mine måtte ut i hastverk pga STORE smerter, det var verdt prisen... De to andre står fint der de står, så de får falle ut av seg selv når jeg er gammel og stygg! Og de har jeg også hatt lenge, uten mer enn voksesmerter, så hvorfor skal de ut..

Min siste trekking gikk rett til helvete, hovnet opp (fint å starte i ny jobb mandag og trekke tann lørdag.. fikk sagt så mye...), mye smerter, betennelse, endte med at jeg tok 10 piller daglig: Ibux og penicillin. Etter ei uke måtte jeg da ha den penicilinkuren, og da forsvant hevelse og det meste av smerter den helga der. Ømt, ja, den nesta uka, men da ble det bedre for hver dag. Så til og med en håpløs trekking tar under 2 uker virker det som.. Mulig jeg hadde flaks oppi all elendigheten... Fysj.

Du er liitt motsigende her. Kanskje folk trekker ubroblematiske tenner frivillig, for å så slippe det helvete du tydligvis var igjennom!? ;)

Skrevet

Trådstarter her.

Grunnen til at jeg skal operere de ut er nettopp det at de står totalt skjevt, og hvis de vokser nå så kommer jeg til å få et helvete. Det vil jeg unngå. Personlig betaler jeg dessuten ingenting. :)

Setter pris på flere svar fra folk som ikke har trukket tenner som allerede er ute, ikke har hatt verk/betennelse, men bare har operert ut noen tenner som ikke har kommet opp.

Skal trekke på begge sider, så skal huske på å spise myk mat. Ellers er jeg overnervøs over å gjøre noe galt selv med tanke på hvor mye galt som kan gå som er utenfor mine hender, så kommer garantert til å følge etterinstruksjoner nærmest til det besatte. :)

Skrevet

Jeg har operert bort begge visdomstennene i underkjeven (ved to forskjellige anledninger). Den første gangen gjorde det ikke noe vondt da de opererte den vekk, men det var ganske/svært ubehagelig 2-3 dager i etterkant. Den andre gangen gjorde det vondt da de opererte den bort, men jeg hadde så å si ingen smerter etterpå.

Jeg kan ikke se for meg at det vil gjøre vondt 2 uker etter operasjonen med mindre noe har gått galt (betennelse eller lignende). Etter 1 uke er det vel mulig at du kjenner noe, men jeg gjorde ikke det.

Skrevet

En ting til: du skriver både at du skal trekke og at du skal operere. Dette er to helt forskjellige ting, og en operasjon er et mye større inngrep. De må gjerne sage den i stykker for å få den opp, og du må til en tannteknikker for å gjøre det. Det jeg nevnte i forrige innlegg var etter operasjon.

Skrevet

Jeg opererte ut den ene tanna nede, bare halve tanna var kommet igjennom tannkjøttet. Det måtte skjæres i tannkjøttet. Og deler av tanna måtte borres bort for å få den ut. Det ble sydd et sting, som jeg måtte tilbake for å ta etter ca en uke..

Det gjorde vondt å få den ut, de neste tre-fire dagene klarte jeg ikke å spise noe særlig, og hadde vondt. Nabotanna og kjeven var vond i kanskje to uker etterpå, og det var vanskelig å gape. Vet ikke hvor vanlig det er.

Gjest Litt skeptisk nå -
Skrevet

Jeg skal faktisk operere ut en visdomstann neste uke. Fikk beskjed om at den lå vanskelig til pga en nerve som var tuklet innimellom, og at det derfor var et noe mer komplisert inngrep. Det skal likevel gjøres i lokalbedøvelse, og de mente jeg burde være i ganske fin form etter operasjonen men foreslo likevel sykemelding i 1-2 dager. Jeg drar faktisk på ferietur kvelden etter (!), og har egentlig regnet med at det skal gå helt fint...

Når du så bekymrer deg for å trekke en visdomstann 2 uker før din ferie, innser jeg at jeg kanskje burde ha bekymret meg litt for min ferie også. Har, som deg, aldri før hatt tannverk og generlt veldig lite smerter/sykdom - er vel derfor jeg bare antar at det skal gå så fint. Huff, mulig jeg går på en smell der.

Til den som ikke forstår de som trekker tenner som ikke gir problemer: Du får vel ikke fjernet tennene om ikke tannlegen mener at de bør fjernes? Faktum er jo at kjevene har utviklet seg til å bli mindre enn de var for århundre siden, men at antall tenner er det samme. Dermed har VELDIG mange for lite plass i munnen sin til tennene og FÅR problemer om visdomstennene kommer ut. Ikke alle får akutte betennelser umiddelbart, men mange får andre komplikasjoner på sikt. Min tann vokser horisontalt i stedet for vertikalt og invaderer nabotannen. Har ikke hatt betennelser eller plager, men om den ikke fjernes vil andre tenner bli skadet. Derfor må jeg fjerne den, selv om jeg ikke har så veldig lyst...

Til TS: Kan gi en tilbakemelding på hvordan fomen min er etter operasjonen, men regner med du skal være 100% fin 2 uker etterpå, altså!

Skrevet

De to nede ble operert samtidig. De ble knust i flere biter og plukket ut på den måten. Jeg tok paralgin forte i to døgn, og hadde ikke vondt. Og var tilbake på jobb dagen etterpå. Jeg så ut som et hamster i ca tre døgn, var hoven i en uke, og spiste stort sett flytende. Men som sagt ingen grunn til noen sykemelding. De to øverste er trukket i to omganger, dette var virkelig ingen sak. Tok en paracett samme ettermiddag, og alt virket normalt allerede dagen etterpå, til og med spising.

Generelt; Operasjon er værre enn trekking. Nede er værre enn oppe. Det beste er å ta en side om gangen. Så lenge man er flink til å ta anbefalt dose smertestillende gjør det ikke vondt. Kjøp desifinserende skyllevann på apoteket, og bruk i minst en uke, for å slippe infeksjon.

Og ja, dersom visdomstennene beveger seg anbefaler jeg absolutt å ta de frivillg. Betennelse er et mareritt, med skjæring i tannkjøtt, drenering, antibiotika og 2-4 runder hos tannlegen. Jeg var gjennom det med en tann, og fjernet deretter resten frivillig.

Skrevet
En ting til: du skriver både at du skal trekke og at du skal operere. Dette er to helt forskjellige ting, og en operasjon er et mye større inngrep. De må gjerne sage den i stykker for å få den opp, og du må til en tannteknikker for å gjøre det. Det jeg nevnte i forrige innlegg var etter operasjon.

Du så vel tydelig at jeg mente operere. Jeg skrev det i åpningsinnlegget og i hoveddelen av andreinnlegget. Sier jo at tennene ikke har kommet opp og at de står skjevt. Bare så vi har det klart! :)

Takk for svar alle sammen. Satser på det skal gå fint, gleder meg til å bli ferdig.

Gjest Catwoman
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Catwoman
Skrevet

Jeg har "bare" trekt en visdomstann hos tannlegen.

ALDRI mer om de får trekke flere tenner hos meg. Enten må de "kakke meg i hue med noe kjempehardt" eller så blir det opperasjon med mer bedøvelse en jeg fikk.

Tannlegen brukte godt over 1 t og måtte ta spenntak i stolen for å få tanna ut.

Og det var en kraftig mann.

Kjeven gikk ut av ledd . Har en svakhet i kjeven fra før med at den delvis går ut av ledd (knekklyd) om jeg gaper for mye.. Men nå gikk den helt ut.

Så jeg var rimelig hoven etterpå. Vreket som søren og gikk neddopet og lå faktisk til sengs i en uke. Migrenen slo til også pga problemene med kjeven.

Jeg gikk lengre en 2 uker. Men det skyltes kjeven. Måtte ha laserbehandling senere for å forsøke løse opp i musklene rundt kjeveleddene. Er fremdeles ikke helt bra etter 1 år.

Så her blir det ikke noe -vanlig- trekking av tenner en gang til. Må jeg trekke skal det bli under full bedøvelse på sykehus. (vet de tar slike ting der)

Skrevet

Skrekkhistorier om trekking av tenner kan værsågod gå i en annen tråd!

Jeg skal ikke trekke og dessuten vet jeg at folk har hatt skrekkopplevelser om tannlegen, jeg er ikke interessert i å bli skremt da dette uansett skal gjennomføres.

Jeg skal garantert operere ut de nede, de oppe fikk hun ikke godt nok røntgenbilde på så er ikke helt sikker der ennå.

Gjest Catwoman
Skrevet

Det var ikke meningen å få det til og høres ut som en skrekkhistorie, men så kanskje sånn ut. Uansett så slettet jeg det.

Og så lar jeg det stå igjen at jeg fint hadde orket å reise på ferie etter to uker :)

Men jeg kan berolige deg med at min opplevelse av selve operasjonen overhodet ikke var som gjset over her sin. Selv om tanna satt klønete til var det over på null komma svisj. Jeg fik rikelig med bedøvelse, og kjente ingenting.

Skrevet

Jeg skal til tannlegen og trekke en visdomstann i dag. Kvir meg litt, for jeg har tannlegeskrekk. :sjenert: Den tannlegen jeg går til er veldig flink da, så da satser jeg på at det går greit. Han må bare bedøve meg før han setter i gang med å pirke i den tanna.

Jeg skal prøve å huske å komme med en oppdatering på min opplevelse av tanntrekking.

Skrevet
Det var ikke meningen å få det til og høres ut som en skrekkhistorie, men så kanskje sånn ut. Uansett så slettet jeg det.

Og så lar jeg det stå igjen at jeg fint hadde orket å reise på ferie etter to uker :)

Men jeg kan berolige deg med at min opplevelse av selve operasjonen overhodet ikke var som gjset over her sin. Selv om tanna satt klønete til var det over på null komma svisj. Jeg fik rikelig med bedøvelse, og kjente ingenting.

Jeg mente det innlegget som var rett over mitt, med tannlegen som stod og trakk i en time og spenntak og kjever ute av ledd!

Ditt svar var jeg mer fornøyd med, takk skal du ha. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...