Gå til innhold

Hvor mye barnebidrag betaler du?

Gjest Tipp

Anbefalte innlegg

Jeg vet det avhenger av inntektene til både bidragsyter og bidragsmottaker, samt en rekke andre faktorer.

Men jeg er nysgjerrig på hvor mye andre betaler i bidrag. Gi gjerne opplysninger om ca. inntekt på mottaker og yter, alder på barnet, antall netter samvær pr mnd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg betaler 4000 pr mnd for 2 barn. Vi har samvær 50%.

Jeg tjener 800 000, X tjener 400 000.

Ingen barnehageutgifter.

Ellers deler vi 50/50 på alt av utstyr til fritidsaktiviteter, sykler, ski osv.

Jeg tror beløpet ligger noe over det NAV ville ha regnet ut, men jeg er fornøyd med denne ordningen.

For det første har jeg råd og for det andre trenger X disse pengene for å opprettholde livsstandaren for seg og barna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer betaler 3500 pr mnd for to barn. Han og eksen tjener omtrent likt. Barna er hos oss 9 netter pr mnd dersom vi regner et snitt av hele året inkludert ferier osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3500 for to barn (over 10 år).

Samvær maks 1-2 dager/netter i måneden.

Mors inntekt ca 180 000. Fars inntekt ca 600 000.

Mor betaler alle utgifter, bortsett fra mat når de er hos far.

(Samværsavtalen sier 9 netter pr mnd inkl ferie. Avtalen kan ikke forandres til riktig samvær hvis ikke begge samtykker, fordi det er rettsforlik. Bidraget er derfor regnet utfra 9 netter pr. mnd. selv om de aldri er der så mye.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far betaler ingenting. Han tjener ca. 240000 i året. Jeg tjente 250000 i fjor, da fikk jeg svimlende 1980 kroner måneden for to barn fra Nav. Resten må jeg skaffe selv. Lurer på hvordan man tenker at jeg skal klare det, når man har bestemt at far ikke klarer det, på nesten samme inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Far betaler ingenting. Han tjener ca. 240000 i året. Jeg tjente 250000 i fjor, da fikk jeg svimlende 1980 kroner måneden for to barn fra Nav. Resten må jeg skaffe selv. Lurer på hvordan man tenker at jeg skal klare det, når man har bestemt at far ikke klarer det, på nesten samme inntekt?

Det er ganske urettferdig, ikke sant? Særlig hvis barna bor hos deg hele tiden.

NAV regner med at underholdskostnaden (boutgifter og mat/klær/fritid etc.) er 5840 kroner for en 10 åring. Selv om du får barnetrygd og barnebidrag på nesten 1500 pr. barn så betaler du egentlig 3 ganger mer enn faren i bidrag til hvert barn, selv om dere har lik inntekt.

Det er også vanskeligere for den barna bor hos å jobbe ekstra hvis man har dårlig økonomi. Noen ganger kan det til og med være vanskelig å jobbe 100% stilling hvis man har hele ansvaret for barna alene. Jeg synes dette også burde blitt tatt hensyn til når bidraget beregnes.

http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/sjablonInfo.action

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Min samboer betaler bidrag for 1 barn og mottar bidrag for 1 barn

Far har 240 000 i inntekt

Mor nr 1 har 94 000 inntekt

Mor nr 2 har 100 000 i inntekt

(i følge skattelistene for 2007)

Far betaler 1600,- i bidrag til mor nr 1. Far har 50 % samvær med dette barnet.

Far mottar minstebidrag på 640,- fra mor nr 2. Mor har samvær 2 helger + 4 ettermiddager pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men: Finnes det noen regnemåte for ettermiddager, eller er det kun netter som teller? Her har vi barnet seks netter pluss åtte ettermiddager hver måned. (De åtte ettermiddagene er helt utenom overnattingen). Likevel regnes kun overnattingene med når bidraget regnes ut. Er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men: Finnes det noen regnemåte for ettermiddager, eller er det kun netter som teller? Her har vi barnet seks netter pluss åtte ettermiddager hver måned. (De åtte ettermiddagene er helt utenom overnattingen). Likevel regnes kun overnattingene med når bidraget regnes ut. Er det riktig?

Ja, det er riktig at det kun er overnattinger som teller.

Her hadde vi motsatt problem. Vår avtale er tirsdag kveld til onsdag morgen annen hver uke + fredag kveld til mandag morgen annenhver uke + ca 2 1/2 uker ferie inkl jul og påske. Da ble det akkurat 9 netter pr. mnd og samværsklasse 3, selv om det bare var 4 dager i måneden + ferie.

Hvis man er sleip så kan man lure seg til å få mer bidrag, eller betale mindre bidrag, ved å spekulere i antall overnattinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig at det kun er overnattinger som teller.

Her hadde vi motsatt problem. Vår avtale er tirsdag kveld til onsdag morgen annen hver uke + fredag kveld til mandag morgen annenhver uke + ca 2 1/2 uker ferie inkl jul og påske. Da ble det akkurat 9 netter pr. mnd og samværsklasse 3, selv om det bare var 4 dager i måneden + ferie.

Hvis man er sleip så kan man lure seg til å få mer bidrag, eller betale mindre bidrag, ved å spekulere i antall overnattinger.

Men har du da regnet med din ferie også?

Når du har ferie med barna, har jo ikke far annenhver helg og tirsdag/onsdag. Det kommer til fradrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hemmelig_*

Mitt og ditt barn familie:

Mor tjener 100000, far tjener 400000, en sønn på 16 år, samvær 1-3 netter pr måned på papiret - ingenting i virkeligheten.. far betaler 4900,- pr måned

Mor tjener 290000, far tjener 670000, en datter på 15 år, samvær 4-6 netter pr mnd, far betaler 3000,- pr mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser det er mange mødre som tjener svært lite, og om de tjener "normalt" så tjener far veldig mye mer. Ikke alle selvsagt, men veldig mange i denne tråden.

Påfallende mange mødre som bare tjener "lommepenger". Hva kommer det av?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patti Labella
Jeg ser det er mange mødre som tjener svært lite, og om de tjener "normalt" så tjener far veldig mye mer. Ikke alle selvsagt, men veldig mange i denne tråden.

Påfallende mange mødre som bare tjener "lommepenger". Hva kommer det av?

Jeg reagerer også på at både far og mor tjener så lite her. Når noen starter tråder her inne om "hvor mye tjener du" så er jo inntektenen svimmlende høye.. Ja ja, dette var en avsporing.

Min venn betaler ca. 4000 minus ingen samvær. Han tjener ca. 500 000.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest kvinne24

Jeg lurer på en ting,

far å mor har 50% samværsrett hver, hvorfor må de da betale barnebidrag til den andre?

Hvis samværsretten er 50% hver, så burde jo alle utgifter være 50% på hver av dem siden ungen er hos dem likt.

Skjønner at noen må betale bidrag om samværsretten ikke er 50/50, men hvorfor det når den er 50/50?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting,

far å mor har 50% samværsrett hver, hvorfor må de da betale barnebidrag til den andre?

Hvis samværsretten er 50% hver, så burde jo alle utgifter være 50% på hver av dem siden ungen er hos dem likt.

Skjønner at noen må betale bidrag om samværsretten ikke er 50/50, men hvorfor det når den er 50/50?

Fordi man skal bidra etter evne. Hvis den ene tjener mye mer, skal h*n betale en større andel av utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...