Skvaldersjura Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Denne våren har jeg planer om å anlegge et urtebed. Relativt stort, hvor jeg skal prøve meg på bl.a stevia, perikum, kattmynte og salvie. Tomten grenser til skog, så jeg kalker mye hvert år. Noen som dyrker urter her?
TurboLotte Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 Hei. Ja et urtebed er supert. Jeg kalker ikke. Det er litt gammeldagse greier. Ta en jordprøve å se om du virkelig behøver. Ellers bruker jeg mye pallekarmer ( pallekrager ) som jeg fyller med kjøpejord og har urtene oppi der. Så har jeg bedre kontroll på dem. Ikke noe spes fiks-faks med det. Jeg har også lykkes med å kjøpe ferdige urter på f.eks Kiwi som jeg deler opp og planter ut. Lykke til!
Skvaldersjura Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2009 Tusen takk for innspill!! Er det flere som har tenkt litt på hagen sin så tidlig på året?
Gjest tb Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Tusen takk for innspill!! Er det flere som har tenkt litt på hagen sin så tidlig på året? Jeg har tenkt å lage en urtespiral i hagen. Hvis du søker på urtespiral eller herb spiral på google får du opp mye info. Det skal være veldig riktig vekstmessig i forhold til at enkelte urter trenger mer sol og mindre vann (plasseres høyt i spiralen) mens andre trenger mer vann og mindre sol (plasseres nederst).
simba80 Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 jeg tenkte også å prøve meg på urter i år! Mulig at jeg kjøper ferdige fra matbutikken og planter ut, det er jo kjapt og greit. Hvor mye plass bør det være mellom de ulike sortene?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå