Gå til innhold

Kosthold


Gjest :)

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp folkens!

Nå er det vell slik at man skal spise protein før trening og karbohydrater etter trening, sånn grovt sett? Men hva spiser dere? Og er mat/mengde forskellig etter hvilken trening( styrke/kondis osv)?

Er overhode ikke kresen og spiser det meste, og tar gjerne i mot tips om den "beste" treningsmaten:)

Forresten, så burde man vell spise noe relativt fort etter avsluttet trening (som da kanskje må vere med på treningssenteret om man har lang vei hjem?), hva skulle no det vere? Energibar kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ingrid-84

Jeg har en personlig trener som har satt opp et kostholdsprogram til meg. Før trening drikker jeg en proteinshake, og etter trening en proteinshake + en banan.

Og dette er noe jeg må ha meg med på trening, fordi det skal spises rett etterpå ja. Det gjelder uansett hva og hvor mye jeg trener. Regner med at en proteinbar er like bra som shake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger litt hjelp folkens!

Nå er det vell slik at man skal spise protein før trening og karbohydrater etter trening, sånn grovt sett? Men hva spiser dere? Og er mat/mengde forskellig etter hvilken trening( styrke/kondis osv)?

Er overhode ikke kresen og spiser det meste, og tar gjerne i mot tips om den "beste" treningsmaten:)

Forresten, så burde man vell spise noe relativt fort etter avsluttet trening (som da kanskje må vere med på treningssenteret om man har lang vei hjem?), hva skulle no det vere? Energibar kanskje?

Les dette innlegget...

http://www.iform.no/pub/art.php?id=81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på dette og har lest endel litteratur både i bøker og på nettet som omhandler temaet og kan jo prøve og dele det jeg har plukket opp.

Jeg pleier å spise en time før styrketrening og to timer før kardio, det er iallefall det jeg har fått anbefalt. Og jeg spiser proteiner og karbohydrater uansett hva jeg trener, og både før og etter treningen. Forskjellen på måltidene er at det er trege karbohydrater før trening og raske karbohydrater etter.

Har lært at man skal unngå raske karbohydrater før trening, da dette nedsetter både prestasjonsevnen og forbrenningen.

Det og spise raske karbohydrater etter trening sier seg vel egentlig selv, lagrene i musklene er nesten tomme og trenger og fylles opp. Har og lest ett eller annet sted at raske karbohydrater og rask blodsukkerstigning og insulinutskillelse øker opptaket av protein. Og at det derfor er smart å spise de raske karbohydratene en liten stund før proteinene. Så det jeg prøver er å få i meg noen raske karbohydrater rett etter trening mens jeg drøyer med proteinene til jeg kommer hjem, ca. en halvtime.

Det er også forskjell på hva som anbefales når det gjelder tidspunktet for måltidene. Om du trener styrketrening og vil bygge muskler er det gunstig at det ikke har gått så lenge siden sist måltid slik at næringen fortsatt er i omløp i form av blodsukker, for er det ikke det kan kroppen begynne å tære på musklene for å få næring.

Mens ved utholdenhetstrening som er ment å være fettforbrennende er det en fordel om næringen har passert inn i musklene, da det gir en mer effektiv fettforbrenning.

Det er altså dette jeg prøver å følge, og jeg synes det funker fint. Synes og det er best å drøye et par timer etter et måltid om jeg trener utholdenhetstrening, føler meg ikke så "tung" da. Mens ved styrketrening så går det greit å trene tett etter et måltid, er liksom ikke like mye i bevegelse som påvirker fordøyelsessystemet.

Og hva jeg spiser?

Jeg har ikke spesielt stor matlyst etter trening, men det som går ned er næringsdrikker, saft eller juice, mager kesam med en dæsj fun-lightkonsentrat og all-bran eller en proteinsmoothie laget på juice, bær og proteinpulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det og spise raske karbohydrater etter trening sier seg vel egentlig selv, lagrene i musklene er nesten tomme og trenger og fylles opp. Har og lest ett eller annet sted at raske karbohydrater og rask blodsukkerstigning og insulinutskillelse øker opptaket av protein. Og at det derfor er smart å spise de raske karbohydratene en liten stund før proteinene. Så det jeg prøver er å få i meg noen raske karbohydrater rett etter trening mens jeg drøyer med proteinene til jeg kommer hjem, ca. en halvtime.

Det var noe jeg overhode ikke hadde tenkt på. Smart!:)

Takktakk for svar alle tre!

Tenkte å skaffe meg en proteinshake. Har dere en å anbefale? En som helst ikke smaker heelt grusomt? :jepp: Blande det sammen i en smoothie høres bra ut:)

På linken til lotte27 står det at men burde spise 20-30 energiprosent fett for å få en best mulig fettforbrenning. Kjøpe meg tunfisk i ojle i dag, og tenkte det måtte vere en fin ting å spise før trening. I 100g vare er 8g (41% av energien i varen(ifølge boksen)) og 25g protein. Høres det ut som en bra ting å spise før trening?

Er litt "redd" for å spise for mye fett, men det er vell noe i at fett skal fett forbrenne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe jeg overhode ikke hadde tenkt på. Smart!:)

Takktakk for svar alle tre!

Tenkte å skaffe meg en proteinshake. Har dere en å anbefale? En som helst ikke smaker heelt grusomt? :jepp: Blande det sammen i en smoothie høres bra ut:)

På linken til lotte27 står det at men burde spise 20-30 energiprosent fett for å få en best mulig fettforbrenning. Kjøpe meg tunfisk i ojle i dag, og tenkte det måtte vere en fin ting å spise før trening. I 100g vare er 8g (41% av energien i varen(ifølge boksen)) og 25g protein. Høres det ut som en bra ting å spise før trening?

Høres smart ut å spise det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...