Gå til innhold

Bud på hus


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

- Igår la jeg inn skriftlig bud på et hus - gjennom en velkjent bank, som er megleren i dette tilfellet.- Budet mitt gjaldt til idag kl.12.00 - og jeg regnet selvfølgelig med at jeg ville få en telefon om stoda.-Enten at de av-viste budet eller at de godtok det- evnt. at det er andre inne i bildet,slik som er vanlig.

Klokka ble 13.00 og jeg hadde ikke hørt en lyd- da ringer JEG til dem, får til svar at vedk.megler er "ute"........og at hun skulle få beskjed om å ringe meg opp igjen,men har fremdeles ikke hørt et ord her jeg sitter.

Hva i all verden?? Er dette profesjonelt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hørtes da merkelig ut :o

Tre ganger har jeg vært involvert i budrunder, to ganger som kjøper og én gang som selger. Ved tidsfrister har vi ALLTID hørt fra megler (gjerne litt før fristen).

Synes det er pussig at megler ikke tok kontakt. Dersom budet ditt ble akseptert måtte vedkommende da vel skjønne at du ville vite det fort som fy. Dessuten tror jeg da det er vanlig i eiendomsmeglerbransjen å gi denne beskjeden ved budfrist?! Og dersom budet ikke ble akseptert var det jo rart at megleren ikke kontaktet deg for å lokke deg til å høyne. Nei, dette hørtes uproft ut. Har vi kanskje med en "megler" (ubeskyttet tittel) å gjøre, ikke en "eiendomsmegler" (beskyttet tittel)?? Eiendomdsmeglerfirmaene bruker jo titlene mer eller mindre om hverandre. Ja, også har du alle saksbehandlerne også da :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har kjøpt og solgt, så har megleren hatt en stedfortreder når h*n har vært ute.

Dette høres snålt ut spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Takker for moralsk støtte.

Eiendomsmegleren har ikke ringt meg enda!! Og jeg sitter her på pinebenken og føler meg holdt for narr!!!!

Dette er i hvertfall det rareste jeg har opplevd- har da både solgt og kjøpt leiligheter/hus før. -Og hvis de ikke aksepterte budet, så burde de iallefall kunne ringe og si det.- Det er ikke så ofte man kjøper hus, og for meg så betyr det ganske mye akkuratt nå!!- Å få vite hva man har å forholde seg til, i det minste.

- Det er et meget velkjent eiendomsmeglerfirma som er ofte på tv-reklamen,(hvit og blå logo), tør ikke si mer, selv om jeg har lyst! Men gjett om jeg kommer til å spre dette i vennekretsen.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst merkelig. Og temmelig frekt.

Hvorfor ringer du ikke og hører? Megler har vel mobil. Har han ikke tatt kontakt til nå - ville jeg ringt forlengst - rundt tolvtida, tenker jeg. Men jeg er ganske utålmodig av meg når det gjelder slike ting.

Du kan ringe på kveldstid også.

Ville klaget, etterpå, sånn uansett.

Spent på å høre hvordan det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adina Madeleine

Enig i at dette høres merkelig ut, og meget uprofesjonelt. Har også vært involvert i kjøps-/salgsprosess, og har aldri opplevd noe slikt.

Vanlig praksis er å ta en ringerunde ved fristens utløp.

Du får gi tilbakemelding til dem om hva du mener. Slik useriøsitet er ingen tjent med.

Adina M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at megler kontakter deg så snart han har kontaktet selger og eventuelle andre budgivere, og vet hvordan budet ditt "står".

Jeg er enig med deg i at dette virker merkelig - ikke god kundebehandling!!

Om din kontakt er "megler" (dvs. uten skole) eller "eiendomsmegler" evt. "statsaut.eiendomsmegler", har ikke noe med dette å gjøre, da meglere ikke er forpliktet ihht. lov til å gi slik tilbakemelding.

Dessuten er ufaglærte meglere ofte like flinke med kundebehandlingen (og resten av prosessen) som de som har skole.

Men det var en avsporing. Meglere er forøvrig forpliktet av lov og etiske regler til å være rådgiver for potensielle kjøpere, og det er her din megler har sviktet stygt i denne saken.

Det jeg syns er virkelig merkelig her, er at du ikke kunne få en statusrapport når du ringte meglerkontoret - statusen skal ligge inne i systemene til selskapet slik at hvem som helst skal kunne finne det. De kan bare søke på navnet ditt.

Var jeg deg ville jeg ringt megleren på mobilen - og gjerne nå selv om det er sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om din kontakt er "megler" (dvs. uten skole) eller "eiendomsmegler" evt. "statsaut.eiendomsmegler"' date=' har ikke noe med dette å gjøre, da meglere ikke er [u']forpliktet ihht. lov til å gi slik tilbakemelding.

Dessuten er ufaglærte meglere ofte like flinke med kundebehandlingen (og resten av prosessen) som de som har skole.

Men det var en avsporing. Meglere er forøvrig forpliktet av lov og etiske regler til å være rådgiver for potensielle kjøpere, og det er her din megler har sviktet stygt i denne saken.

Enig Sissan. Var en kjip avsporing fra meg. Sorry. Kommer selvsagt mer an på personen, ikke tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror dersom du ikke har hørt noe til nå, så er ikke huset ditt/budet er avslått. Uansett er du ikke lenger forpliktet til å by hverken mer eller mindre, og budet sto til i går kl 12, og da er du ikke forpliktet til mer. Poenget med tidsfrister er jo blant annet at du skal ha mulighet til å legge inn bud på noe annet, noe som du er fri til etter kl 12 i går, og dermed ikke forpliktet til noe som helst i forhold til forrige hus, om du skjønner.

Dette var skikkelig uprofft, og jeg vet hvilken logo du mener ;), og kommer til å tenke annerledes om dem fra nå av!

Ikke finn deg i dette! Det er DU som er sjefen, og det er DINE penger!

Arg... nå ble jeg skikkelig irritert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Har snakket med megleren og forklaringen var som følger:

- H*n trodde at budet mitt stod til IDAG kl.12.00!!! - Hadde "lest feil" !!

Mja, jeg vet ikke om jeg er helt happy med en slik nonchalanse, alle kan jo gjøre feil - men synes dette er altfor viktig til at man kan tillate seg slike feil - det er snakk om mange penger her og man kjøper som sagt ikke hus hver uke!!!!!!

Ps.- Budet ble ikke akseptert - altfor lavt. (det er vel lov å prøve seg??)- Jeg er faktisk alene i "bud-runden" og nå har jeg høynet det bittelitt til kl. 16.00 i ettermiddag.

Dette er litt for spennende- huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uprofesjonelt, er ordet!

Selvfølgelig er det lov å prøve seg! I dagens marked er det jo direkte dumt å la være!

Lykke til videre med budgivningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er borte i en høyest uproffesjonel megler, tenk om selger hadde akseptert budet ditt men ikke blitt underrettet og så hadde det gått ut på tidsfristen.....

Det er sånne "meglere" som ødelegger rykte til de som er ordentlige!!

Uansett, han burde kontaktet deg når han fikk budet ditt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sånne "meglere" som ødelegger rykte til de som er ordentlige!!

Dessverre er det sant. Det ødelegger ryktet til hele bransjen, og i dette tilfellet ødelegger det ryktet til en hel stor kjede. Jobber selv i meglerkjede (kanskje den det gjelder?), og skjønner godt at folk reagerer negativt når slikt skjer.

Skulle allikevel ønske at du, Mya, ville rette en klage inn til selskapet på denne megleren, og se på behandlingen av denne, før du dømmer mange hundre andre meglere som "dårlige" fordi de jobber i samme selskap.

Det er i dag ingen av de store blå/hvite meglerkjedene som er verken uprofesjonelle eller upålitelige, du kan høre med forbrukermydigheter, kredittilsynet eller hvem som helst. Systemene er gode og skal ta hånd om meglere som gir dårlig kundebehandling.

Men det er avhengige av tilbakemelding.

Råtne egg kan finnes i alle kurver, og du har dessverre truffet et. Eller en megler som venter for mye på sommerferien...

Det jeg reagerer mest på i denne saken, er faktisk at ikke vedkommende du snakket med på kontoret i går, kunne gi deg svar. De SKAL gjøre dette på forespørsel. Det er ikke lenger slik at bare megleren selv har innsyn i budgivningen, dette er registrert informasjon i datasystemene, som saksbehandler kan finne på forespørsel. Syns dette er både merkelig og skuffende.

Ønsker deg lykke til med budet i dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar tid det Sissan skrev (tror det var henne): At "meglere" (ufaglærte) og "eiendomsmeglere" (med skole) kan gi like bra kundeservice, ja det kan de. Men det er ikke sikkert "megleren" kan eller forstår jussen i dette, bla. bud og aksept av bud.

Er selv "eiendomsmegler" og kan bli gale på "meglerene" her på kontoret fordi de ikke forstår den jussen som faktisk gjelder i bransjen, hvilke konsekvenser det faktisk kan få, for oss, selgere og kjøpere. Men flinke til å selge er de, og hyggelige med kundene.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar tid det Sissan skrev (tror det var henne): At "meglere" (ufaglærte) og "eiendomsmeglere" (med skole) kan gi like bra kundeservice, ja det kan de. Men det er ikke sikkert "megleren" kan eller forstår jussen i dette, bla. bud og aksept av bud.

Er selv "eiendomsmegler" og kan bli gale på "meglerene" her på kontoret fordi de ikke forstår den jussen som faktisk gjelder i bransjen, hvilke konsekvenser det faktisk kan få, for oss, selgere og kjøpere. Men flinke til å selge er de, og hyggelige med kundene.......

Dette hører vel strengt tatt til i en annen tråd :wink: , men:

Hos oss har vi intern opplæring og løpende kursing av både MNEF og ikke utdannede meglere, både på juss, kundepleie etc, så det skal ikke være noe problem. Vi kan heller ikke se at vi har større problemer/flere klager på ikke-skolerte meglere. Men det kommer jo an på videreutdanning/opplæring/backupsystemer og oppgavene/kontrollen til faglig leder bl.a.

Og som sagt - det vil alltid være personavhengig..

Selv er jeg ikke eiendomsmegler-skolert (jobber ikke med omsetning av boliger heller altså), men forstår helt greit jussen i budrundene og hva en aksept innebærer etter mye rettslære på skolen og noen år i bransjen... Men resten av regelverket skjønner jeg ofte ikke bæret av - det er svært omfattende :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

:o jeg er sjokkert! Går bare ikke ann..... En megler er forpliktet til å lese papirene skikkelig! Å ta feil av datoen høres helt SYKT ut! Kanskje han bare har "slurvet" med vilje slik at selger fikk god tid til å tenke seg om om han ville akseptere eller ei.

Om det er huset du vil ha, så håper jeg du får det i dag kl 1600, om bare megler har lest riktig denne gangen! Fortell ham hva du synes og at dette er uprofft.

Dette er noe av grunnen til at jeg bare legger inn bud med svært korte frister (en time etc).

Men lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...