Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_anna_*
Skrevet

Jeg sliter litt med motivasjonen nå altså..

Den 15 januar begynte jeg et nytt og bedre liv. Jeg har gått fra å drikke brus/saft/juice til alle måltider, til å utelukkende drikke kalorifrie varianter. Stort sett vann, men også noe lettbrus/sukkerfri saft. Sukker i teen er byttet ut med suketter. Før proppet jeg innpå en potetgullpose hver helg, + en god del sjokolade/smågodt. I tillegg var det sjelden en dag helt uten noe søtt. Nå spiser jeg kun litt godteri i helgen, og i svært små mengder i forhold til hvordan det var før. Har brukt kalkulatoren på vektklubben, og den sier at jeg får i meg mellom 16 og 1800 kalorier om dagen, i snitt.

I tillegg har jeg begynt å trene. I snitt har jeg trent tre ganger per uke, og en typisk treningsøkt består av 10 min på ellipsemaskin, 40 min spinning, og 20 min styrkeøvelser. Alternativt 30 min kondisjonssaltime, og 30 min styrkesaltime. Intensiteten mener jeg er bra, jeg er helt kjørt når jeg er ferdig, og stiv og støl i stort sett hele kroppen dagen etter, selv om jeg tøyer godt.

Jeg er klar over at jeg ikke har holdt på en måned en gang, men jeg har ikke gått ned et gram, eller centimeter for den saks skyld.. Hva gjør jeg feil? Jeg har gitt meg en ca en måned til, altså 15 mars, men jeg skulle veldig gjerne ha sett vekten bevege seg bittelitt, for motivasjonens skyld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg sliter litt med motivasjonen nå altså..

Den 15 januar begynte jeg et nytt og bedre liv. Jeg har gått fra å drikke brus/saft/juice til alle måltider, til å utelukkende drikke kalorifrie varianter. Stort sett vann, men også noe lettbrus/sukkerfri saft. Sukker i teen er byttet ut med suketter. Før proppet jeg innpå en potetgullpose hver helg, + en god del sjokolade/smågodt. I tillegg var det sjelden en dag helt uten noe søtt. Nå spiser jeg kun litt godteri i helgen, og i svært små mengder i forhold til hvordan det var før. Har brukt kalkulatoren på vektklubben, og den sier at jeg får i meg mellom 16 og 1800 kalorier om dagen, i snitt.

I tillegg har jeg begynt å trene. I snitt har jeg trent tre ganger per uke, og en typisk treningsøkt består av 10 min på ellipsemaskin, 40 min spinning, og 20 min styrkeøvelser. Alternativt 30 min kondisjonssaltime, og 30 min styrkesaltime. Intensiteten mener jeg er bra, jeg er helt kjørt når jeg er ferdig, og stiv og støl i stort sett hele kroppen dagen etter, selv om jeg tøyer godt.

Jeg er klar over at jeg ikke har holdt på en måned en gang, men jeg har ikke gått ned et gram, eller centimeter for den saks skyld.. Hva gjør jeg feil? Jeg har gitt meg en ca en måned til, altså 15 mars, men jeg skulle veldig gjerne ha sett vekten bevege seg bittelitt, for motivasjonens skyld.

husk at når man begynner å trene, så kan man faktisk gå OPP litt. dette er fordi muskler veier mer enn fett. man går opp på vekten,men du blir alikevel slankere utseendemessig. slapp helt av, det er helt normalt det der.

så etterhvert begynner du å gå ned på vekten også...

å gå ned i vekt er ingen kunstverk. forbrenn mer enn man forbruker, og voulla... :)

Skrevet

Det er ingen som går opp i muskelvekt på så få uker! Det tar LANG tid å bygge muskler.

Skrevet
Det er ingen som går opp i muskelvekt på så få uker! Det tar LANG tid å bygge muskler.

Det er da bare tull. Rett etter en hard styrkeøkt svulmer musklene opp (binder mer vann) og da veier de også mer. Jeg kan se godt på vekta mi når jeg har hatt et par strykeøkter at jeg veier mer enn vanlig.

Jeg kan anbefale en sånn vekt som måler fettprosent. Den er ikke veldig nøyaktig, men du vil se en trend over tid i det minste. Da jeg for en del år siden gikk ned 12 kg kunne jeg ved hjelp av denne se at jeg gikk ned rundt 13 kg fett og la på meg en kg muskler :)

Skrevet

Anbefaler deg en eller to økter i uken med styrketrening i tillegg til kondisjonstreningen din. Økt muskelmasse=økt forbrenning.

Men vil også understreke at du må gi kroppen din litt mer tid, du har ikke holdt på lenge nok til å tro at du ikke vil få se reultater. Det virker på meg at du gjør det riktige og fortsett med dette, gi det litt tid og legg inn litt styrketrening og se om du ikke går litt ned i vekt etterhvert =)

Skrevet
Det er da bare tull. Rett etter en hard styrkeøkt svulmer musklene opp (binder mer vann) og da veier de også mer. Jeg kan se godt på vekta mi når jeg har hatt et par strykeøkter at jeg veier mer enn vanlig.

Jeg kan anbefale en sånn vekt som måler fettprosent. Den er ikke veldig nøyaktig, men du vil se en trend over tid i det minste. Da jeg for en del år siden gikk ned 12 kg kunne jeg ved hjelp av denne se at jeg gikk ned rundt 13 kg fett og la på meg en kg muskler :)

Det er derfor du ikke skal veie deg rett etter en styrkeøkt. Om jeg bælmer nedpå en liter vann, og så hopper rett på vekten, så vil vekten vise 1 kg mer enn den pleier. Jeg kan likevel ikke si at jeg har lagt på meg ett kg ;) Og det du snakker om, er ikke at muskelmassen din veier mer, det er bare vannansamlinger i kroppen som bidrar til ekstra vekt. Du veier rett og slett vannet, ikke musklene. Det tar lang og tung trening før man legger på seg muskler.

"Vekten" er det man veier når man veier seg naken om morgen, etter at man har gått på do, men før man spiser.

Skrevet

Jeg begynner ikke å miste fett før etter et par-tre måneder. Hang in there :)

(Og forøvrig med resten som er sagt: Tren styrke. Funger utmerket. Du går først opp (jeg gikk opp 2-3 kilo) men det er nok pga at musklene er ømme og binder vann, som sagt her. Pluss at muskler også veier i seg selv.)

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Tusen takk for oppmuntring :)

Jeg hadde ikke trodd dette skulle gå i en håndvending altså, men det er jo alltid mer motiverende å fortsette med noe dersom man ser resultater. Jeg fortsetter som før, og håper det blir noe "ut av" det etterhvert. :)

Gjest strykebrett
Skrevet

Liten motivasjon i tillegg til vekt og utseende : du vil nok føle deg bedre og få mer energi og overskudd av den nye livsstilen din og :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...