Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Methuselah
Skrevet (endret)

I bunn å grunn er jeg ganske sikker på at vi alle tar feil. Når det kommer til Gud og alt dette Åndelige. Alle religioner er nok feil.

Om Gud finnes om det er noe mer en hva vi kan se. Så tror jeg alle religioner har tatt feil

og om noen av de religøse har rett. Håper jeg for Guds skyll at det ikke er de konservative.

Endret av Methuselah
Videoannonse
Annonse
Gjest CookieMonster
Skrevet

Alle religioner er skapt av mennesket inkludert "gud", ikke omvendt. Hva som er svar på de store spørsmålene er det dessverre ingen som vet enda. Man får derfor fokusere på livet som er her på jorda og gjøre det beste ut av det :) Dessverre er verden fulle av ignorante folk som er sikre på at de har alle svarene, selv om de egentlig ikke vet noenting. Hadde religion vært viten, så hadde det ikke blitt kalt tro.

Skrevet
Alle religioner er skapt av mennesket inkludert "gud", ikke omvendt. Hva som er svar på de store spørsmålene er det dessverre ingen som vet enda. Man får derfor fokusere på livet som er her på jorda og gjøre det beste ut av det :) Dessverre er verden fulle av ignorante folk som er sikre på at de har alle svarene, selv om de egentlig ikke vet noenting. Hadde religion vært viten, så hadde det ikke blitt kalt tro.

Det som kalles tro, er overbevisning om det vi ikke kan legge fram bevis for, overfor de som ikke ønsker at det skal finnes en Gud.

Disse ønsker det ikke, for da må de stå til ansvar for alle sine gjerninger.

Det de ikke forstår, er at de må stå til ansvar for disse, uansett hva de måtte tro. Gud blir ikke borte selv om ingen tror på ham.

Skrevet
Det som kalles tro, er overbevisning om det vi ikke kan legge fram bevis for, overfor de som ikke ønsker at det skal finnes en Gud.

Det de ikke forstår, er at de må stå til ansvar for disse, uansett hva de måtte tro. Gud blir ikke borte selv om ingen tror på ham.

Gud blir heller ikke TIL selv om noen tror på ham....

Gjest Methuselah
Skrevet
Alle religioner er skapt av mennesket inkludert "gud", ikke omvendt.

Om Gud er skapt eller ikke skapt av mennesker. Er det ingen som kan si med 100% sikkerhet. Dette handler om tro

jeg stiller meg tvilende til at Gud eksisterer meg jeg skal ikke være så bastant og lite villig til å være åpen for det som ateister er.

Jeg sier det er en mulighet for at Gud finnes og at Gud ikke er skapt av menneskene. Men jeg tviler på det

At alle religioner er skapt av mennesker er riktig. Om Gud er skapt av mennesker vel det kan vi ikke vite helt sikkert ihvertfall ikke før vi dør

bare for å nevne det. Jeg er agnostiker så jeg er tvilende.

Gjest CookieMonster
Skrevet

Here we go again....

Det er ingen som har sagt at de ikke ønsker at det skal finnes en gud, men at det kun bygger på fantasier skapt av mennesker. At det kan finnes en såkalt "gud" er fult mulig det, men det vet vi jo ikke og det er det som er poenget.

Gjest CookieMonster
Skrevet

To believe something in the face of evidence and against reason - to believe something by faith - is ignoble, irresponsible and ignorant, and merits the opposite of respect.

A.C. Grayling

Godt sagt!

Skrevet

Det er nok ikke dette er grunnen til at noen ikke tror. Det er fult mullig å ha en samvittighet selv som ikke troende. Forskjellen blir at de står til ansvar for sine handlinger av egen fri vilje, og ikke av fykt for å bli straffet ved livets slutt - altså ikke komme til himmelen - så de lever slik at det skal gagne dem selv.

Skrevet

Jeg tror på karma...

Gud, det er et tema jeg ikke kan diskutere, rett og slett fordi jeg vet ingenting om dette temaet.

Jeg kan ikke bevise noe eller motbevise. Jeg tror på karma fordi det virker svært logisk. :-)

Skrevet

Jeg er ikke troende, men det betyr jo ikke at jeg ikke står til ansvar for mine gjerninger. Jeg står alltid til ansvar for mine gjerninger og handlinger, men jeg gjør det ikke for en gud. Jeg gjør det for de som er nær meg, for meg selv, og de som jeg av ulike grunner krysser vei med. Jeg lever etter en tro på ærlighet og respekt for andre mennesker. Jeg trenger ingen skrevne tekster for å fortelle meg hva som er rett og galt. Jeg kan gå gjennom hele livet mitt og konstant stå til ansvar for mine gjerninger. Om noen da mener jeg havner i helvete på grunn av manglende gudetro, så synes jeg faktisk mer synd på dem enn noe annet. Og hvis guden kun slipper inn folk som tror, uavhengig av livsførsel, så er det ærlig talt ikke et sted jeg ønsker å være når jeg ikke lever lenger.

Gjest VinglePetter
Skrevet

Ok, men _hvems_ gud? Mange av gudene har jo forskjellige verdivurderinger. Da gjelder det å ha valgt den riktige guden.

I’ve never understood how God could expect His creatures to pick the one true religion by faith—it strikes me as a sloppy way to run a universe.

-Jubal Harshaw (Heinlein)

Skrevet

:ler:

Jeg skulle ønske det ikke fantes helseskadelige bakterier overalt, men bevisene er der likevel. :)

Insuinerer du at ateister ikke stilles til ansvar for sine gjerninger?

Om jeg, som ateist, gjør noe jeg, og de rundt meg, anser som galt, da stilles jeg til ansvar ovenfor min familie, mine venner, mine kolleger, omtrent alle bekjente og ukjente som kjenner til mine gjerninger, og til sist retten, som avgjør om mine gjerninger behøver avstraffning og til hvilken grad.

Det gjør nok dine gjerninger som religiøs også - forskjellen er at ditt utviklingshemmede moralske kompass følger en gammel religiøs doktrine kalt Bibelen, forfattet av menn i kjortler for tusenvis av år siden som ble oppfostret i en kultur totalt ulik vår med verdier som kan være greve motsetninger til våre, og det er den som bestemmer hva som for deg er en ond gjerning og ikke, ikke det samfunnet du lever i, i år *2009*, lenge etter Kristus!

Skrevet

Det de ikke forstår, er at de må stå til ansvar for disse, uansett hva de måtte tro.

Jeg er humanetiker/ ateist- og baserer da alle mine handlinger på at jeg må stå til ansvar for de. Det jeg gjør har konsekvenser. Jeg gleder, sårer, ødelegger og bygger opp. Jeg har en samvittighet (både god og dårlig) for hva jeg påfører andre mennesker.

Jeg forstår da ikke hvorfor jeg skulle måtte leve i frykt/håp for at jeg på dommedag/ livets slutt igjen skulle straffes/ premieres (om jeg får komme til himmelen eller ei) for det jeg har gjort gjennom livet. Hva skjedde med tilgivelse, en ny sjanse?

Jeg tror på at vi daglig står til ansvar for våre handlinger. Det er vondt å såre, det er en glede å glede.

Og det har da vel ingen ting med hva jeg tror på eller ei?

Gjest Langsyne
Skrevet (endret)
Gud blir heller ikke TIL selv om noen tror på ham....

Om gud er en "magefølelse", "underbevisstheten" f.eks og man velger å kalle det gud, er det gud. De fleste jeg kjenner som har denne overbevisningen som jeg snakker om her, er ikke folk som leser bibelen.

Så å skylde på gud er for noen å skylde på magefølelsen eller bevisstheten, ville bare poengtere dette!

Endret av Langsyne
Gjest Gjest_ma_*
Skrevet

Men hva er Gud da, noe fysisk? usynlig? i alt levende? eller? Hvordan vet vi at Gud finnes?

Skrevet
Men hva er Gud da, noe fysisk? usynlig? i alt levende? eller? Hvordan vet vi at Gud finnes?

Om Gud eksisterer, Ut fra hva religionene sier så er Gud en ånd. Altså noe som IKKE ER Fysisk. Og det vil si usynlig. Om det er slik religionene sier så er Gud i alt fordi Gud har skapt alt. Vi vet ikke om Gud finnes eller ikke ingen kan si med 100% sikkerhet om Gud eksisterer eller ikke eksisterer. Det handler om tro. Ikke vitenskap

Gjest VinglePetter
Skrevet
Vi vet ikke om Gud finnes eller ikke ingen kan si med 100% sikkerhet om Gud eksisterer eller ikke eksisterer. Det handler om tro. Ikke vitenskap

Nei, nå tuller du?????

Skrevet
Nei, nå tuller du?????

Ingen kan si at de vet om Gud eksisterer eller ikke. Det finnes ingen vitenskapelige bevise for om Gud eksisterer eller ikke eksisterer.

Og det er fakta enten du liker det eller ikke

Skrevet
Ingen kan si at de vet om Gud eksisterer eller ikke. Det finnes ingen vitenskapelige bevise for om Gud eksisterer eller ikke eksisterer.

Og det er fakta enten du liker det eller ikke

:skratte:

Skrevet
:skratte:

Så du vet at Gud ikke esksiterer. Kom igjen gi det vitenskapelige bevis som beviser med 100% sikkerhet at Gud ikke eksisterer

Bare så det er sakt så tror jeg ikke på Gud

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...