Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #1 Skrevet 9. februar 2009 De selger lerretter på biltema. Er disse ok å male på og henge på veggen? Er lerrett fra biltema like greit å bruke som et dyrere fra maleforretning? Hvilken maling bør brukes på lerrett? Og er det og okey å kjøpe på biltema? Har aldri malt no før...
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 De selger lerretter på biltema. Er disse ok å male på og henge på veggen? Er lerrett fra biltema like greit å bruke som et dyrere fra maleforretning? Hvilken maling bør brukes på lerrett? Og er det og okey å kjøpe på biltema? Har aldri malt no før... De er helt sikkert greie de. Akrylmaling er fint å bruke. Evt. oljemaling (billigere, men trenger lang tid på å tørke og det lukter mye)
aline Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 De selger lerretter på biltema. Er disse ok å male på og henge på veggen? Er lerrett fra biltema like greit å bruke som et dyrere fra maleforretning? Hvilken maling bør brukes på lerrett? Og er det og okey å kjøpe på biltema? Har aldri malt no før... Dersom du aldri har malt noe før, og ikke har allverdens av forventninger og formeninger om hvordan ett lerret skal oppføre seg, så er det helt sikkert helt greit. Jeg vet de selger lerreter på Clas Olsson også, ferdig oppspent på blindramme, slik de sikkert også er på Biltema. Og jeg vet om flere som bruker de. Selv forventer jeg mye av ett lerret, at det ikke bulker seg når jeg maler på det, at det er strammet slik jeg liker, at det er preparert slik at det ikke suger mer maling en nødvendig etc etc. Pga dette, har jeg valgt å ikke kjøpe de billigste lerretene som selges på f.eks clas olsson, men velger heller å enten gå på Panduro eller på KEM. Koster litt mer, men tilfredsstiller mine ønsker. Jeg foretrekker også deep edge lerreter, det vil si at lerretet er spent opp på en ramme som er tykkere, slik at bildet får en kant på siden som er litt bredere. Jeg foretrekker også ubleket lin, istedenfor farget bomull som jeg ser er billigere. Dette mest fordi jeg synes det gir en farge jeg liker bedre en den ferdige hvite. Men det kommer som sagt veldig an på hva du forventer og ønsker, selv satser jeg innen kunsten, og blir dermed naturlig nok mer kravstor til materialene. Du kan bruke enten akryl eller olje på lerret, som nevnt over tar olje lang tid, mens akryl tørker ganske fort. Olje og akryl oppfører seg ganske forskjellig, og hva som er best for deg å bruke, kommer an på hva du ønsker å gjøre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå