Knøttet Skrevet 9. februar 2009 #1 Skrevet 9. februar 2009 Har det noe å si om bollene hever med plast over eller ikke? Jeg har ikke plast, så jeg la et kjøkkenhåndkle over i stedet, det husker jeg at mamma gjorde da jeg var liten. Hvorfor skal det være plast over bollene, ikke kjøkkenhåndkle f.eks?
Gjest Gjest_Annema_* Skrevet 9. februar 2009 #2 Skrevet 9. februar 2009 Har det noe å si om bollene hever med plast over eller ikke? Jeg har ikke plast, så jeg la et kjøkkenhåndkle over i stedet, det husker jeg at mamma gjorde da jeg var liten. Hvorfor skal det være plast over bollene, ikke kjøkkenhåndkle f.eks? Når deigen hever under plast holder den bedre på fuktigheten. Noen deiger kan tørke litt ut under hevingen. Dersom du bruker kjøkkenhåndklær e.l. kan det hjelpe å fukte det før du legger det over.
Knøttet Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. februar 2009 Når deigen hever under plast holder den bedre på fuktigheten. Noen deiger kan tørke litt ut under hevingen. Dersom du bruker kjøkkenhåndklær e.l. kan det hjelpe å fukte det før du legger det over. Takk for svar Det var jo egentlig logisk, så logisk at jeg burde tenkt meg det selv
Brunhilde Skrevet 9. februar 2009 #4 Skrevet 9. februar 2009 Takk for svar Det var jo egentlig logisk, så logisk at jeg burde tenkt meg det selv Det er jo ofte sånn at man ikke ser det som er så logisk. Jeg pleier å brette en platpose (bærepose fra butikken) og legge under kopphåndkleet, det fungerer godt.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #5 Skrevet 9. februar 2009 Ingen årsak:) Jeg bruker ofte også en vanlig bærepose dersom jeg ikke har plastfolie.
Strix Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 Jeg baker i kenwoodmaskinen min og da lar jeg bare deigen ligg i bollen med hard-plastlokket som hører til. Hever som bare søren. Ellers brukte vi alltid kjøkkenhåndklær hjemme hos meg også
Gjest *Mim* Skrevet 9. februar 2009 #7 Skrevet 9. februar 2009 Jeg bruker plastpose rundt bollen eller kjøkkenhåndkle. Oftere og oftere dropper jeg forresten forhevinga, lar heller gjærbaksten etterheve godt og lenge. Jeg synes det blir like godt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå