Gå til innhold

2-3 samtidig, eller morgen-middag-kveld?


Gjest Hemofer jerntilskudd

Anbefalte innlegg

Gjest Hemofer jerntilskudd

ja, emnet sier vel sitt. har prøvd å søke litt rundt på nettet og lest i brosjyrene.. står ikke noe om hvorvidt man skal ta 2-3 stk samtidig, eller om man skal fordele det utover dagen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro det er bedre å fordele med utover dagen. Kombiner inntaket med et måltid, men ikke med melk da dette hemmer jernopptaket. Juice er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blodgiver og får depot kapsler, og har fått beskjed om at de ikke skal taes i forbindelse med måltid (derfor klarer jeg aldri å huske på å ta de stakkars jerntablettene). Men det er kanskje annerledes med tabletter? Depotkapsler fordeler seg selv utover dagen, pga sånn hinne rundt virkestoffet som slipper litt og litt ut. Tabletter har ikke den samme funksjonen, og jeg vil tro det er en fordel å fordele det litt utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men siden du skal ta såpass mye som 2-3 tabletter har du gjerne fått dette anbefalt av lege? Hva sa han om dosering og tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og er blodgiver og har fått beskjed om å ta de utenom måltid, tror det var ca 2 timer etter du har spist du skal ta dem, og ikke spise med en gang etterpå...

det har noe med at jernet ikke skal ha noe å "konkurere" med. å fordele de utover dagen skader nok ikke, så da kan du godt gjøre det=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må spre dem utover dagen. Det er ganske dårlig at det ikke står noe "bruksanvisning" på pakken.

Men poenget er at det er begrenset hvor mye jern kroppen klarer å ta opp på en gang, så om du tar alle tablettene samtidig, risikerer du at kroppen ikke klarer å ta opp alt jernet før det går rett i dass. Jeg tar en om morgenen, og en om kvelden.

Unngå å drikke ting med koffein når du spiser, og når du tar tablettene. Koffein hindrer jernopptaket i kroppen. Så ikke skyll tablettene ned med kaffe/te/cola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...