Gå til innhold

Oppskrift på SAFTIG brød!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Baker litt brød noen ganger, men bare med sånne "standard-oppskrifter" med vann, olje, gjær, salt og mel. Det blir gode brød, men allerede dagen etter er de supertørre og smuler noe helt sinnsykt. Noen som har enkle oppskrifter på brød som holder seg saftig et par-tre dager? Ikke noe fancy innvikla greier. Har ikke brødbakemaskin eller noe. Er det lurt å bruke surmelk kanskje? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel best å bruke ting som suger til væske, slik som havregryn, frø og helkorn... Men har ingen oppskrift, her går det på slump ;)

Skrevet (endret)

Jeg bruker som regel alltid helkorn i brødet, og da lar jeg kornet ligge i bløt i vann over natta. Det ferdige brødet holder seg da fint i 2-3 dager på benken. :)

Edit: Hvis jeg skal ha i frø e.l. lar jeg det også ligge i bløt.

Endret av itla
Skrevet

Jeg bruker halv om halv med grovt mel og fint mel, og en del havregryn, olje og sirup. De brødene blir saftige og gode :)

Skrevet

For å unngå at brød smuler, så er det beste å kjøre deigen lenge i kjøkkenmaskinen. Jeg kjører 5 minutter når jeg knar den sammen, og 5 minutter når jeg knar den ned. Siden dette genererer varmen bruker jeg litt kaldere deigvæske enn jeg ellers ville ha gjort.

For saftige brød har jeg tre forskjellige triks som jeg kombinerer eller bruker hver for seg. Å bruke en del skoldet rugmel i brødene gjør dem saftige. Da har jeg en del av deigvæsken over 2-3 dl rugmel i en stålbolle(eventuelt gryte om du ikke har en bolle), og lar det stå til det er lunkent. Så baker jeg som normalt, har eventuelt i mer veske og det som skal i av mel osv.

Surmelk som du nevner er også lurt. Det vil si, alle syrnede melkeprodukter funker egentlig, så har jeg rester av yoghurt, rømme eller liknende som har gått litt over dato eller som jeg ser at jeg ikke får brukt så slenger jeg det oppi. Men ellers er surmelk det billigste. Jeg bruker gjerne en litt tykktflytende type.

Det siste trikset er potet. Det funker både med kokt og rå potet, er nok stivelsen som gjør susen tenker jeg. Jeg tar varer på kokte poteter når det er til overs etter middag, og dersom jeg gidder (mest i rundstykker egentlig) skreller jeg en rå potet eller tre. Rasper både rå og kokt potet før jeg blander det i deigen, for ellers blir bitene lett for store.

Skrevet

Jeg syns denne oppskriften er god:

5-kornbrød

Trinn1

3 1⁄2 dl kokende vann

180 g hel rug, eventuelt havrekli eller hvetekim

70 g hvete helkorn

70 g solsikkerkjerner

70 g sesamfrø

70 g linfrø

Legg ingrediensene i kokende vann og la det stå på kjøkkenbenken i to timer.

Trinn 2

ca 1 liter vann

1100g hvetemel

150 g sammalt hvete, grov

150 g sammalt rug, fin

1 ts havsalt

50 g gjær

Bland alle ingrediensene, også fra trinn 1. Kjør deigen i ca 4 min på sakte fart i maskin. Deretter øker du hastigheten og kjører deigen i 5 min til. Deigen er ferdig eltet når det er smidig og har blank overflate. La deigen forheve. Del deigen i fire emner som du lar hvile på kjøkkenbenken i 20-30 min. Deretter slår du opp emnene til brød, ruller disse i romtemperert vann, og deretter i en blanding av samme type frø og kjerner som du har i deigen. Legg brødene i en smurt form, eller på en plate med bakepapir. Hev brødene til dobbelt størrelse, for eksempel i ovnen på 55 grader (funker fint med min ovn), eventuelt i vasken over kokende vann. Stekes i nederste del av ovnen på ca 220 grader i 30-45 min til de er gyllenbrune. Avkjøles på rist.

Skrevet

Oppskriften til Scheherazade er ganske lik den typen brød jeg pleier å bake (bortsett fra at jeg slumper i stede for å måle), så den kan med fordel brukes sammen med noen av mine triks. Om man erstatter en del av vannet med surmelk må man jo selvfølgelig se litt an hvor mye mel man har i, man trenge nok litt mindre da. For mye mel gir tørre brød. Potet burde ikke gjøre så mye fra eller til for væske/melmengden tror jeg.

Skrevet
Oppskriften til Scheherazade er ganske lik den typen brød jeg pleier å bake (bortsett fra at jeg slumper i stede for å måle), så den kan med fordel brukes sammen med noen av mine triks. Om man erstatter en del av vannet med surmelk må man jo selvfølgelig se litt an hvor mye mel man har i, man trenge nok litt mindre da. For mye mel gir tørre brød. Potet burde ikke gjøre så mye fra eller til for væske/melmengden tror jeg.

Ja, det er vel sjelden jeg har alt som trengs, så jeg slumper litt jeg også. Som Fakse sier, så er det viktig å ikke ha for mye mel i, det skal klisse littegranne når man baker ut. Forøvrig pleier jeg bare å pensle med vann og drysse noe frø, ikke rulletrikset slik oppskriften sier.

Potet er sikkert godt, har sett det i flere oppskrifter, men aldri prøvd det selv. En annen ting for variasjon er å raspe 2 gulrøtter ganske fint å ha i deigen, dette hjelper også for å gjøre brødene saftig. :)

Skrevet

Ang vann og melmengde, jeg har røren såpass tynn at den må helles eller dras over i formene. Mine brød sluttet å ry når jeg begynte med det.

Skrevet
Baker litt brød noen ganger, men bare med sånne "standard-oppskrifter" med vann, olje, gjær, salt og mel. Det blir gode brød, men allerede dagen etter er de supertørre og smuler noe helt sinnsykt. Noen som har enkle oppskrifter på brød som holder seg saftig et par-tre dager? Ikke noe fancy innvikla greier. Har ikke brødbakemaskin eller noe. Er det lurt å bruke surmelk kanskje? :klø:

Jeg har bakt i går, ble saftige og veldig gode brød.

jeg bruker:

Grovbakst

Sammalt hvete

Havregryn

Hvetemel

Solsikkekjerner

salt

olje

vann

sirup

2 p gjær

Jeg har ikke nøyaktige mål,men brukte en kilo grovbakst, 2 pk gjær kvart kilo sammalt,2 kopper havregryn,halv kilo hvetemel,en liten kopp solsikkekjerner,blander ca 4 ss sirup i varmt vann med olje. Dette er ca mål

Jeg pleer å ha i en kopp eller to med rugmel,men var tom

Dette er brød som ikke blir tørre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...