Gjest Gjest_Leni_* Skrevet 8. februar 2009 #1 Skrevet 8. februar 2009 Jeg har en kakemix pose som det skal tilsettes olje. Har ikke mer soyaolje, så jeg lurer på om jeg kan bruke olivenolje? Blir så forvirret av alle oljene som finnes der ute, så jeg bruker stort sett melange margarin til allt. Noen som kan gi meg et mini-kurs? Har hørt at olivenolje setter for mye smak, så tenkte det ville være dumt i kake. Hva med da man steker kjøtt? I pizzadeigen bruker jeg soyaolje for den er det ikke smak på... Hjelp!
Brunhilde Skrevet 8. februar 2009 #2 Skrevet 8. februar 2009 Jeg tror jeg ville smeltet melange heller enn å bruke olivenolje. 80 gram melange tilsvarer ca 1 dl olje, hvis jeg ikke husker helt feil.
Gjest Ludovie Skrevet 8. februar 2009 #3 Skrevet 8. februar 2009 Jeg ville heller ikke brukt olivenolje, idet det har en for karakteristisk smak.
Kamikatze Skrevet 8. februar 2009 #4 Skrevet 8. februar 2009 Olivenolje er ingen god kakeolje. Kjøp deg heller jordnøttolje, den er fin, og den lille smaken den avgir er peanøtt. Ellers er raps-, mais- og soyaolje fine nøytrale matlagingsoljer. Olivenolje egner seg best rå, og må ses på som en smakstilsetning.
Veronica88 Skrevet 8. februar 2009 #5 Skrevet 8. februar 2009 Kjøp ei flaske first price på 2-3 liter (mye ihvertfall), den er nøytral (det er vel bare raps om jeg ikke husker feil). Den kan da brukes både til steking, fritering og matlaging som baking. Jeg har nå også ei flaske olivenolje for smak der jeg ønsker det. Gjør ikke noe å ha flere typer så lenge man vet forskjellen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå