Gå til innhold

Morsdag

Fremhevede innlegg

Gjest Elfrida
Skrevet
Det vil alltid bli sånn i en pengestyrt verden. Finnes det en mulighet for å tjene penger, så bruker man den for alt den er verdt. Da synes jeg det er bedre å ignorere kjøpemaset, og feire dagen på andre måter, framfor å legge hele dagen for hat.
Enig med deg. Påsken og jula er jo laaangt mer gjennomkommersialisert enn morsdag/farsdag. Oppløpet til påske og jul var et par måneder, og det er et helt sjukt kjøpemas. Men det forhindrer ikke meg i å feire jula, jeg feirer på min måte. Det samme tenker jeg om disse dagene.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke markert mors- eller farsdag siden jeg sluttet på barneskolen og det å lage gaver var en del av undervisningen.

Skrevet
Rett og slett fordi svar i denne tråden og den andre tråden litt lengre ned som handlet om nesten det samme, viser at visse folk ikke syns det er greit på noen måte at andre syns dette er en fin dag.

Om dere irriterer dere over andre småtterier i tillegg vet jeg ikke, så du får unnskylde måten min å svare på!!!

Hehe, nei jeg irriterer meg ikke en gang over morsdagen, vi har bare valgt å ikke feire slike dager ;)

Skrevet

Jeg synes morsdag er kjekt! Det er klart en alltid bør sette pris på sin mor (far også selvfølgelig), men jeg synes det er kjempekjekt med en dag hvor en fast kjøper blomster eller en annen liten oppmerksomhet. Jeg er selvfølgelig akkurat like glad i mammaen min hver dag, men når det e rmorsdag får jeg gitt henne noe som forteller henne det, som oftest blosmter og et kort :)

Skrevet
Jeg er selvfølgelig akkurat like glad i mammaen min hver dag, men når det e rmorsdag får jeg gitt henne noe som forteller henne det, som oftest blosmter og et kort :)

Men hvorfor trenger man en fast dag for at dette skal gjøres? Ville ikke gleden blitt enda større hvis dette skjedde spontant?

Skrevet

Jo, det har jeg tenkt på mange ganger, men for meg som er 17 og skoleelev er det greiere med en fast dag, hvor ofte pappa betaler (flau), enn med mange spontane blomsterbuketter, da det hadde blitt veldig dyrt. Nå skl det sies at jeg godt kan komme hjem med sjokolade eller andre småoppmerksomheter til min mor helt utenom, men akkurat blomster (det er klart det ikke må være blomster eller noe dyrt, men min mor er en blomsterperson), blir faktisk ganske dyrt å troppe opp med helt uventet.

Skjønner likevel at det ville vært enda mer koselig og få blomster helt uventet, noe jeg heller får prøve meg på når jeg blir litt eldre og får økonomi til det :)

Skrevet
Jeg synes også det er noe tull. Valentines også. For det saks skyld jul også - når folk oppfører seg slik: Man verken ser eller hører noe fint hele året, men når en av disse dagene dukker opp, så kan du banne på at du får et kort osv og må gi noe tilbake.

Jeg synes folk skal være snille, invitere til middag, gjøre noe fint for meg, vise at de bryr seg, når de selv vil det. Ikke når man på annenhver butikk finner "Husk morsdag - kjøp kake!" osv. Da føler jeg det blir litt falskt - husker de meg fordi det er skilter overalt - eller husker de meg fordi jeg er meg og de bryr seg? Man må da ikke vente til morsdagen for å gjøre noe fint for mor f eks? Man KAN gjøre det når som helst.

Orker ikke grave fram link, men NRKs hjemmesider så leste jeg nettopp om en sak der Morsdagens oppfinner, som tenkte dagen skulle være nettopp en "hedre verdens mødre dag", hatet morsdag resten av livet. For den ble så kommersialisert så fort. Alle skulle tjene penger på den, og kjøpepresset blomstret fram. Heller enn å hedre mødrene uten å bruke masse penger.

Og vi ser jo flere tråder her i dag om folk som har glemt morsdagen. Jeg hadde glemt morsdagen selv jeg, om jeg var mor! Jeg kommer aldri til å forvente eller ønske noe på sånne dager. Kom spontant med en overraskelse heller!

Er helt enig med hvert ord du skriver her. Jeg synes morsdag er tull, selv om jeg er mor selv. Det varmer mer å få en spontan klem av en av tenåringsdøtrene ellers i året enn akkurat på denne spesielle dagen.Kake kan vi kose oss med ellers.

Til jul vet jeg ikke om jeg gidder å hverken feire sammen med eller gi gaver til noen av den nærmeste familien, de har aldri brydd seg om oss eller tatt initiativ selv til kontakt., og gjett om jeg har prøvd opp i gjennom årene. Da blir det et pliktløp å være grei med dem i jula. :tristbla:

Skrevet

Men hvorfor trenger man en fast dag for at dette skal gjøres? Ville ikke gleden blitt enda større hvis dette skjedde spontant?

[/quote

Det er da vel ingenting i veien for å la det skje spontant selv om vi i tillegg har en morsdag. Det ene behøver ikke utelukke det andre.

Jeg gir min mor en oppmerksomhet på morsdagen, OG mange andre dager i året.

Skrevet

Er ikke veldig opptatt av sånne dager... Fikk blomster på søndag, men hadde ikke blitt sur om jeg ikke hadde fått. Ellers var jeg i akkurat like mye aktivitet som ellers gitt...

Skrevet
Det er da vel ingenting i veien for å la det skje spontant selv om vi i tillegg har en morsdag. Det ene behøver ikke utelukke det andre.

Jeg gir min mor en oppmerksomhet på morsdagen, OG mange andre dager i året.

Poenget mitt var mer at det er dumt å ha en fast dag for å gjøre det, for meg blir det påtatt og pliktbetont.

Skrevet

Jeg synes det er koselig med kort, kansje en tegning fra barna eller litt kaffe og kake som vi kan kose oss med alle sammen.. :kaffekopp:

MEN det er TULL og kjøpe dyre kjoler til mor og dresser til far. Det ser jeg ikke poenget i. Valetins dag er jo litt hyggelig, men det er heller ikke her noe vits i og gjøre FOR MYE ute av det!

Gjest regine ii
Skrevet

Jeg lurer på om alle som er så opptatt av å "hedre" mor/far/kjæreste whatever på andre dager enn mors/fars/valentines el. dager - GJØR dere virkelig det??

Jeg tviler sterkt! :sjenert: Det er sånt som man sier for å være politisk korrekt og for all del ikke del av noe kommerst.

Det har blitt en sånn "greie" å sukke og bære seg over hvor fælt det er med disse kommersielle dagene, og å pukke på spontaniteten som da forsvinner.

For meg er det helt motsatt - dvs. jeg tror at når det settes fokus på noen gjennom sånne dager, så kan det faktisk føre til at man både kjøper en blomsterkvast den dagen OG en annen dag. Mens hadde vi ikke hatt de, så ville den blomsterkvasten aldri blitt kjøpt...... og hvor ble det av den spontane hedringa da?!?

Det er - som alltid - helt fritt hvordan og om man ønsker å markere slike dager. Det er helt sikkert mer kommerst rundt mors/farsdager enn i min barndom (70-80-tall som tom. var før valentines....) men det går fint an å ikke kaste seg på kjøpekarusellen hvis man ikke vil. Vi har nemlig et valg! Den osm ikke ønsker å gjøre noe ut av dagen kan fint la være, mens den som vil gjøre noe ut av den, også kan få lov til det - uten å måtte forsvare seg!

Skrevet

Selv om jeg ikke er noen tilhenger av komersielle feiringer, syns jeg det er ok å gi min mor og min bestemor en liten oppmerksomhet. De satte hvertfall veldig pris på blomster og kake på søndag, og det føltes veldig lite kommersielt og falskt.

Farsdag har egentlig pleid å bli forbigått i stillhet hos oss, fordi faren min er særdeles lite glad i feiringer. Det er så vidt man får ham med på å feire jul (selv om han nok har blitt mer glad i det nå som vi barna er store og ikke sees fullt så ofte som før).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...