Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått mye frem og tilbake med hvilken uke jeg faktisk er i, og hvordan formatet på alt dette er. Har laget meg en liten oversikt selv over uker og dager og avtaler etc.

Jeg har satt på både trimestere, og skulle så sette på måneder... der skar det seg. Man regner jo 12 uker som 3 mnd. Om man fortsetter i det sporet, med 4 uker i hver måned, så ender man opp med 10 mnd svangerskap (40/10). Dette fordi det er 4,3 uker i en kalendermåned i snitt.

Regner dere da måneder i kalendermåneder? f.eks. siste mens var 1 nov, da er 1 mnd= 1 des, 2 mnd=1 jan, 3 mnd=1 feb.

Dette passer jo ikke med trimestre, som går på uker (2.trimester starter 12+1, 3. trimester starter 28+1).

Jeg synes dette er unødvendig komplisert... Er det virkelig to tellesystemer, en er svangerskapsukeformatet (13+5) og en annen er måneder (kalendermåneder)?

Skrevet

Hvorfor trenger du å regne det så nøyaktig? Det holder vel å vite hvor mange uker du er på vei, leger etc. teller uker, ikke måneder. Måneder brukte jeg bare når folk spurte hvor langt jeg var på vei, de fleste har ikke noe forhold til uker, det sa dem ingenting dersom jeg sa at jeg var 18 uker på vei. Da sa jeg heller at jeg var 4 mnd på vei. Eller snart halvveis.

Skrevet
Hvorfor trenger du å regne det så nøyaktig? Det holder vel å vite hvor mange uker du er på vei, leger etc. teller uker, ikke måneder. Måneder brukte jeg bare når folk spurte hvor langt jeg var på vei, de fleste har ikke noe forhold til uker, det sa dem ingenting dersom jeg sa at jeg var 18 uker på vei. Da sa jeg heller at jeg var 4 mnd på vei. Eller snart halvveis.

Jeg må ikke regne så nøyaktig, men jeg lurer på hvordan dette er... ikke kritisk informasjon, men jeg liker nå engang å lage modeller og strukturer av ting som opptar meg, og vite hvordan ting egentlig henger sammen... :gjeiper:

Skrevet

Jeg tror en måned blir beregnet til 4 uker +3 dager. Du er altså fullgått tre måneder når du er 13+2, 4 måneder = 17+6 osv..

Det har vært en oversikt over dette her inne tidligerere, kanskje du finner den hvis du søker i tidligere tråder.

Skrevet

Jeg har ikke lest svarene du har fått her, men det som faktisk er "riktig", og brukes i alt medisinsk materiale, er at et svangerskap regnes som 10 mnd (40= 4 uker x 10).

Skrevet

Hvis du vet når du har termin (noe jeg regner med ;) ) er det jo ikke akkurat vanskelig å finne ut hvor langt du er på vei.

Jeg har termin 7. september. I går var det 7. februar - dermed var jeg 2 mnd på vei i går. Ikke verre enn det.

Skrevet

Jeg gjorde som imli. Tok utgangspunktet i termindatoen, og telte bakover fra den. Da treffer det sånn ca med unnfangelsesdatoen +/-. + at du da er på termindagen når du da er 9 mnd på vei. Det er også mye lettere å forholde seg til en fast dato i mnd, enn å drive og regne på 4 uker + 3 dager.

Skrevet

Jeg regner en mnd som 4 uker og 3 dager :enig:

1 mnd: 4+3

2 mnd: 8+6

3 mnd: 13+2

4 mnd: 17+5

5 mnd: 22+1

6 mnd: 26+4

7 mnd: 31+0

8 mnd: 35+3

9 mnd: 39+6

Skrevet

Så kommer jeg og skyter inn med mine forvirrede tanker :ler:

Når sier man at men er for ekselmpel 4 måneder på vei. Er det fra man er fullgåtte 17+5 uker og til 22+1? Når skifter det over til at man kan si man er 5 måneder?

Ikke lett å forklare hva jeg egentlig lurer på altså, men håper dere skjønner meg.

Skrevet

Når man er 28 uker på vei er man 7 mnd på vei. I svangerskapsboka står det at man har nådd en milepæl og kan ha 7mnd sermonier ;)

Det har vært mange oversikter her om hvordan ukene og mnd deles inn. jeg ville såurt jordmor eller lege for å få en slik oversikt.

Denne oversikten har jeg fått og forholdt meg til, man går jo faktisk 10mnd gravid og jeg sier feks at jeg er 7 mnd på vei helt til jeg blir 8 mnd på vei. Altså man blir ikke 8mnd på vei før man kommer i uke 32. Men det er "min" måte å se det på ;)

Uke 4 = 1mnd

Uke 8 = 2mnd

Uke 12 = 3mnd

Uke 16 = 4mnd

Uke 20 = 5 mnd

Uke 24 = 6mnd

uke 28 = 7mnd

uke 32 = 8mnd

Uke 36 = 9mnd

Uke 40=10mnd

Skrevet

Man går da ikke 10 måneder gravid! Man er gravid i 9 måneder. Det at det ikke går opp i 4 uker, endrer jo ikke på det. Det er jo ingen som påstår at det er 13 måneder i ett år, heller...

Mest logisk å forholde seg til termindato, synes nå jeg, slik som Imli og Jade.

Skrevet

Så...

Hjelp meg litt her da. Ut i fra min foreløpige termin som er 22.juli. Så er jeg tre måneder på vei, inntil 22. februar. Da kan jeg si at jeg er fire måneder på vei?

Skrevet
Så...

Hjelp meg litt her da. Ut i fra min foreløpige termin som er 22.juli. Så er jeg tre måneder på vei, inntil 22. februar. Da kan jeg si at jeg er fire måneder på vei?

Ja, eller du kan si at du (nå) er i din fjerde mnd, bare for å gjøre forvirringen komplett :fnise:

Skrevet
Man går da ikke 10 måneder gravid! Man er gravid i 9 måneder. Det at det ikke går opp i 4 uker, endrer jo ikke på det. Det er jo ingen som påstår at det er 13 måneder i ett år, heller...

Mest logisk å forholde seg til termindato, synes nå jeg, slik som Imli og Jade.

Jeg mener at det i medisinsk sammenheng blir sagt 10 mnd, fordi et svangerskap regnes fra siste menstruasjon, altså før unnfangelsen..

Men på folkemunne er det alltid 9 mnd.

Dersom man følger svangerskapsbøker, leger osv mener jeg at en mnd er 4 uker, men er ikke sikker.

Skrevet
Jeg mener at det i medisinsk sammenheng blir sagt 10 mnd, fordi et svangerskap regnes fra siste menstruasjon, altså før unnfangelsen..

Men på folkemunne er det alltid 9 mnd.

Dersom man følger svangerskapsbøker, leger osv mener jeg at en mnd er 4 uker, men er ikke sikker.

Det har jeg aldri opplevd. Uansett når man regner fra blir det ikke 10 mnd, det blir 9 og en halv. Jeg har aldri hørt om en lege som mener at 4 uker er en mnd.

Skrevet (endret)

Poenget er jo at uker blir for innviklet for "vanlige folk". Da bruker vi måneder. Da kan man ikke begynne å forvirre med 10 "måneder" (á 4 uker), for da er man jo like langt.

"Vanlige folk" synes det er logisk å være 9 måneder på vei på termindagen. 8 måneder på vei, en måned før termin, osv. Her er det også enklest at én måned er 28, 29, 30 eller 31 dager, slik at man kan forholde seg til samme kalenderdagsnummer hver måned. Ikke 4 uker og 3 dager uansett måned.

9 måneder vil ikke stemme i begynnelsen av svangerskapet. Men da er det uansett "ingen" som vet at man er gravid :) Og "vanlige folk" skjønner uansett ikke at man er gravid ca 2 uker før unnfangelsen.

Endret av Jade
Skrevet
9 måneder vil ikke stemme i begynnelsen av svangerskapet. Men da er det uansett "ingen" som vet at man er gravid :) Og "vanlige folk" skjønner uansett ikke at man er gravid ca 2 uker før unnfangelsen.

Wow :fnise:

Skrevet
Det har jeg aldri opplevd. Uansett når man regner fra blir det ikke 10 mnd, det blir 9 og en halv. Jeg har aldri hørt om en lege som mener at 4 uker er en mnd.

Jeg hadde siste mens 17.november, altså da begynte svangerskapet mitt. Termin er derimot 27.august. Jeg får da virkelig dette til å bli 10 måneder?

Skrevet
Jeg hadde siste mens 17.november, altså da begynte svangerskapet mitt. Termin er derimot 27.august. Jeg får da virkelig dette til å bli 10 måneder?

Jeg får det til å bli 9 mnd og 10 dager...

Skrevet
Jeg får det til å bli 9 mnd og 10 dager...

:ler: Beklager, trodde visst at jeg hadde 11 fingre jeg :sjenert:

Da er jeg enig med deg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...