Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #1 Skrevet 8. februar 2009 I flere år har jeg vært plaget med slapphet, null energi, svimmelhet, hodepine, kvalme.. you name it.. Etter en tids undersøkelser hos lege har dette endt opp med at kroppen min ikke klarer å fordøye maten skikkelig, og jeg må derfor spise et spesialtilpasset kosthold... Men jeg takler svært dårlig at alt jeg liker å spise ikke kan spises.... så derfor spiser jeg det likevel. Med et resultat av at jeg stadig blir dårligere... noe som dessverre på sikt kan være farlig for meg. Det er kanskje lett å tenke at jeg bare må ta meg sammen, men så enkelt er det ikke. Når jeg ikke får tilførsel av sukker, mel, stivelse osv.. så får jeg nesten abstinenser.. klarer ikke å fokusere på noe annet.. det er fælt... er det noen her i samme situasjon, og hvordan klarte du å legge om til et nytt og bedre liv...?
Gjest Gjest_mina_* Skrevet 8. februar 2009 #2 Skrevet 8. februar 2009 Jeg fikk til slutt påvist intoleranse mot hvetemel, melk, soya, nøtter og bananer. Nøtter og bananer spiste jeg masse av. Og min lille kos hver dag var en dobbel latte. det var hardt å kutte ut alt og legge om livsstilen, men nå er det blitt en vane. Du har alltid et valg, du kan velge å spise maten som gjør deg dårlig, eller du kan velge å la være og bli mye bedre. Synes du det er verdt det, å spise maten og bli dårlig? Jada, det er vanskelig, og det høres hardt ut, men fakta er at det er ditt valg, og DU som må gjøre noe med det. Det er ingen andre som kan gjøre det for deg. Du må ta ansvar over ditt eget liv. Så enkelt, og så vanskelig.
Rosalie Skrevet 8. februar 2009 #3 Skrevet 8. februar 2009 Ja, man får abstinenser når man kutter ut raske karbohydrater og stivelse. Men de varer ikke i mange dager, og når man har kommet igjennom de dagene vil man kjenne at kroppen bare blir bedre og bedre.
Mixelite Skrevet 8. februar 2009 #4 Skrevet 8. februar 2009 (endret) Det er kanskje lett å tenke at jeg bare må ta meg sammen, men så enkelt er det ikke. Når jeg ikke får tilførsel av sukker, mel, stivelse osv.. så får jeg nesten abstinenser.. klarer ikke å fokusere på noe annet.. det er fælt... er det noen her i samme situasjon, og hvordan klarte du å legge om til et nytt og bedre liv...? Du har et valg! Vil du spise deg frisk, eller vil du spise deg syk? Vi valgte å spise oss friske og gevinsten er så stor at det ikke koster særlig mye å si nei takk til det vi ikke tåler. Joda, vi kjenner til abstinensene... -men da må man "bare" bite tennene sammen og tenke på gevinsten. Ikke tenk på alt det du _ikke_ kan spise. Tenk på alt det du _kan_ ha! Dessuten kan det være lurt å tenke litt utenom brødboksen. Det finnes veldig mange andre ting enn brødskiver man kan ha i nisteboksen eller til frokost. Middagsrester, salat, omelett... Jeg vet ikke om det er noe for deg og det du sliter med, men kanskje du kan ha nytte av å titte på nettsidene til Norsk proteinintoleranseforening http://www.npif.no Bloggen Når mat gjør deg frisk er heller ikke dum. Endret 8. februar 2009 av Mixelite
Vera Vinge Skrevet 8. februar 2009 #5 Skrevet 8. februar 2009 Når jeg får lyst på noe jeg tåler dårlig, tenker jeg på dagene som kommer, og om det virkelig er verdt det. For min del går smertene etter å ha inntatt melkeprodukter over etter noen timer, mens magesmerter etter hveteinntak varer i flere dager. Det betyr at jeg unner meg melkeprodukter jeg ikke tåler en gang i blant, men hvete orker jeg bare ikke å utsette meg for. Det er et valg. Mellom god helse og velbehag, eller lysten på mat man sikler etter. Jeg ville tenkt på å erstatte det du higer etter med andre ting du tåler. Alle trenger å kose seg med noe, og det fins alltids noe, selv om det er vanskelig. Lag gode salater eller middagsrester som du kan spise i stedet for brød til lunsj. Lag smoothier og fruktsalater i stedetfor kaker og godteri. Det er mange muligheter, og jeg vil råde deg til å lese i kokebøker og på nettet, sånn at du kan få noen tips til noe du tåler. Jeg vil for øvrig påstå at etter at jeg kuttet hvete fra kosten (og fikk et nytt liv, vil jeg si), tåler jeg melk bedre enn før. Jeg tror begge deler ble alt for belastende for magen min. Kanskje er det også sånn for deg - at du kan være flink til vanlig, og så unne deg noe av det du tåler dårlig en gang i blant?
Veronica88 Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 Vera Vinge: Det kan sikkert være noe i det du har merket der. Selv har jeg hatt mye problemer med magen i 4 år vel, nå stemplet som IBS/irritabel tarm. Jeg har alltid vært intressert i hva maten inneholder, så e-stoffer forsvant jo fort utav kosten min. De er en stor kilde til mange helseplager for mange av oss! Men jeg var fortsatt like dårlig, og følte jeg hadde det psykisk stabilt rundt meg også, så det var ikke stress lengre, slik som før.. så jeg begynte å se på hva annet jeg spiste, og kuttet først ut hvete. Blink med engang. Jeg ble fort mye mer våken, måtte ikke på do flere ganger daglig, og slapp å ligge på sofaen i smerter etter å ha spist noe. Jeg kuttet derfor aldri ut melkeprodukter - for jeg er altfor glad i melk og ost til å frivillig gjøre det men etter litt testing med ulike typer brød, så har det gått litt opp og ned. Iblant vil magen ha fint brød, iblant grovere. Noen ganger verken eller, og da må jeg bare droppe hvetemat for noen dager, så roer det seg igjen. Så jeg har det fint sånn. Men jeg var da 4 måneder ca så godt som glutenfri. Og da jeg etterhvert begynte å la meg friste av hjemmelagde vafler og sånne ting, og jeg kjente jeg tålte det, så var jo veien kort til å se hvor grensa gikk. Det er jo verdt å presse litt der synes jeg, for det gjør jo at jeg idag kan spise ganske normalt, for jeg kjenner når grensa nærmer seg, og da må jeg bare legge om kostholdet for noen dager. Om jeg må det resten av livet - greit. Så det er kanskje motivasjonen du trenger? Jeg merket etter 3-4 dager hvor EKSTREMT bra meg følte meg, og ville jo da ikke spise ting jeg visste kom til å gjøre meg dårlig, men jeg ser ikke grunnen til å være så jævlig streng med seg selv. Man må få kose seg. Tar jeg disse vaflene nå, greit, så får magen være litt teit i kveld. Men når dette ikke skjedde, flott bonus for meg. Men jeg orker jo ikke å være så dårlig jeg blir OM jeg ikke tar et hint, og likevel spiser hvetemat når jeg får alle tegn på at jeg ikke burde.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå