Gjest Ivf-dame Skrevet 8. februar 2009 #1 Del Skrevet 8. februar 2009 Hei dere som har brukt IVF behandling. Jeg har et par spørsmål til dere, som jeg lurer veldig på. Jeg har nå begynt med nesespray, men jeg gruer meg så veldig til uttak og innsetting. Fortell meg: Gjorde det veldig vondt ved egguttak? Hva slags bedøvelse fikk dere? Tok det lang tid? Innsetting - er det vondt? Tar det lang tid? Fikk du bedøvelse i forkant? Hva slags? (Ja jeg vet at det gjør vondt å føde også.) Jeg er så følsom i skjede og livmor, at jeg nesten besvimer når det taes celleprøve av meg. Det gjør virkelig vondt. Derfor lurer jeg fryktelig på dette. Er nesten så jeg har lyst til å droppe det, pga smertene jeg er redd for. Håper på svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blush Skrevet 8. februar 2009 #2 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) For min del var uttaket veldig vondt (men det må gjerne taes med at jeg har mye sammenvoksinger rundt eggstokker og i det området). De fleste sier heldigvis at det gikk bedre enn de trodde på forhånd Vet ikke hvilke medikamenter som ble brukt, men fikk iallfall div tabletter som jeg ble lettere rusa av, pluss lokalbedøvelse som de satt med sprøyte der nede. Innsettingen er som en vanlig GU, jeg kjente ingenting som helst. Endret 8. februar 2009 av Blush Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. februar 2009 #3 Del Skrevet 8. februar 2009 Takk Blush... Fy fanken som jeg gruer meg. Er det noen andre som kan fortelle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #4 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg hadde ikke særlig vondt under uttak, og hos meg slo de rekord når det kommer til antall egg, så det var et heftig uttak. jeg ble dopet med vival i både pilleform og flytende, pluss to eller tre paralgin forte om jeg ikke husker feil. Fikk også beskjed om at ble det vondt måtte jeg si i fra, da hadde jeg fått morfin i tillegg gjennom venflon. Spør dem hva du får, og forklar at du er veldig følsom. Men de beroligende sakene gjorde at jeg ble veldig likegyldig altså, så du kommer ikke til å være redd når de starter tenker jeg. Innsettingen var ikke vond i det hele tatt. De setter bare inn et vanlig spekel som de bruker ved vanlig gu, så fører de inn en tynn stang som egget er på, og fører det inn i livmoren din. jeg kjente bare en ørliten svie akkurat da de førte den inn, men ikke noe som likenet noe jeg hadde trengt smertestillende for å takle. Dette går helt fint! Du har glemt det rett etterpå uansett, for det er så mye som skjer etter uttaket at du ikke kommer til å tenke på hva du har vært igjennom heller. Da venter du på å høre hvor mange egg som ble befruktet, og så hvor mange somble fine embryo til innsetting. Jeg ble overstimulert, så jeg hadde en del ubehag etterpå og var innlagt blandt annet, men det er sjeldent. Ikke grue deg, dette går såååå bra :klemme: Ja ang tid så har jeg egentlig ikke peiling. Men det tok ikke lang tid. Jeg var ruset da jeg kom inn til uttak, satte mg ned, fikk mer beroligende mens mannen gikk for å levere sin del Da han kom tilbake skiftet jeg til en lekker sak, og la meg på benken. Fikk så se embryoet på en skjerm, og jeg måtte bekrefte navnet mitt som en dobbeltsjekk av navnet på embryoet. (litt dumt å få feil ) Så satta hun inn spekelet, og startet med å sette lokalbedøvelse i sjeden. Kjente så vidt et stikk, men jeg var så borte så det var ikek vondt. Så stakk legen inn i eggstokken for å ta ut. Fikk se det hele på skjermen, og det var ganske interessant å se! Den lille smerten jeg kjente var rett og slett en slags svie og litt press-følelse der hun holdt på. Holdt hånden til mannen min så gikkd et bra. Jeg lå der kanskje max 20 min eller noe... Da vi var ferdige fikk vi høre antall mens jeg fortsatt lå, og vi ble gankse gira. Fikk så sette meg i en lenestol med tepper og div til jeg ikke var så rusa lenger, og fikk slappet av litt. Blødde ingenting. Deretter kledde jegpå meg og så var det ut døra med beskjed om å ta det med ro og at det kan være ømt i magen en stundt. jeg syns feks det var ekkelt å gå på do første gangen, men det kan ha med overstimuleringen å gjøre. Innsettingen tok kortere tid. Ingen bedøvelse er nødvendig, for det er ingen stikk igjennom noe. Bare som en vanlig GU uten å ta celleprøve Det var viktig at blæren var ganske full, da er det visst lettere å føre inn riktig og smertefritt Masse lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Sunny^^ Skrevet 9. februar 2009 #5 Del Skrevet 9. februar 2009 Egguttaket var litt vondt. Fikk Oxynorm (morfinpreparat) som en blir litt rusa av ja og en paralgin forte.. Første gang etter uttak gikk helt greit, var øm i magen et par dager eneste.. Neste uttak var verre; da lå jeg strekk ut på sofaen en hel uke, men jeg tror det hadde mest med antall egg å gjøre, da hadde jeg 18 egg, selv om dem hentet ut bare 14 av dem.. Ved innsetting kjente jeg ikke noe i det hele tatt.. Jeg fikk bricanyl (for å forhindre sammentrekninger livmoren).. Det er flere som synes uttaket og tiden etterpå går helt greit, så dette er veldig indivduellt... Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillie Skrevet 9. februar 2009 #6 Del Skrevet 9. februar 2009 Hei, jeg har vært gjennom to forsøk (mai-08 og september 08). Jeg synes ikke uttaket var direkte vondt, men heller ubehagelig. Jeg husker at jeg lå og venta på at de skulle komme i gang (bare venta på smerten jeg hadde grua meg så til), og plutselig sa bioingeniøren at de hadde tre egg allerede. Husker jeg kjente trykk mot underlivet, men altså ikke direkte smerter. Selve innsetting var gjort på 1-2-3, og var ikke smertefull i det hele tatt. Under uttakene fikk jeg tre paracet og en vival som jeg tok en time før, dernest fikk jeg petidin under selve uttaket. Det tror jeg gjorde meg roligere. Husk, ikke alle opplever at det gjør vondt. Masse lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #7 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg har vært igjennom tre forsøk og ett frys. Første uttak var helt j*** vondt! Jeg fikk kun en vival og paracet, jeg lå å vrei meg i smerter og hang i bøylene, det var helt grusomt. Innsettingen var helt grei. Neste forsøk (på en annen klinikk), fikk jeg paracet, vival og petidin(morfin) intravenøst, da gikk det greit, det var vondt, men helt overkommelig. Innsettingen var da vond. Tredje uttak var som det andre, innsettingen gikk greit, litt ubehagelig. På fryseforsøket gikk innsettingen helt greit. Jeg synes det har vært veldig vondt resten av dagen og dagen etter uttaket, da blir eggposene fyllt med vann og det kan komme vann og blod i buken, det gjør veldig vondt. Må også si at jeg har eggstokker som ligger bak livmoren så de er vanskelige å komme til, så det kan være en årsak til at det er vondt hos meg. Livmorhalsen kan forandre seg med syklusen og det behøver ikke å være like enkelt/vanskelig hver gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ivf dame Skrevet 10. februar 2009 #8 Del Skrevet 10. februar 2009 Å hjelpe meg. Noen av beskrivelsene høres virkelig bare for jævlige ut. Har mest lyst til å gi opp Jeg er over 40, så sjansen for å lykkes er svært liten uansett. Uff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #9 Del Skrevet 10. februar 2009 Du må ikke bli skremt. Jeg hadde helt fint uttak jeg. Det siste uttaket som er beskrevet tror jeg ikke er normen altså. Hun sier jo selv også at hun har litt komlisert plassering av eggstokkene. Da jeg var som mes skeptisk snakket jeg med de på klinikken, og de var veldig rolige, og sa at nesten alle syns det var mye greiere enn det de hadde forestillt seg på forhånd. og det stemte for meg. Jeg hadde innlegg 4 i denne tråden om du ikke leste det. Hadde glatt gjort det igjen for å si det slik, og det er SÅ verdt det når det lykkes. Og i forhold til menssmerter så var det ingenting å ta uttak syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesti Skrevet 10. februar 2009 #10 Del Skrevet 10. februar 2009 Å hjelpe meg. Noen av beskrivelsene høres virkelig bare for jævlige ut. Har mest lyst til å gi opp Jeg er over 40, så sjansen for å lykkes er svært liten uansett. Uff. Ikke la det avskrekke deg! Jeg hadde vondt under uttak, men det er klart jeg skal forsøke igjen! Heldigvis tar det ikke lang tid og det var kun vondt når de stakk gjennom skjedeveggen, men det går fort fort, og når de "støvesugde" ut eggene! Og ikke alle merker noe særlig til det som de sier.. Jeg vil mye heller ta ut egg enn å få en 24 timers omgangssyke, eller influensa for den saks skyld..hehe. Også er premien hvis man lykkes formidabel! Du vet forresten aldri hvilken side av statstikken du hører til, så dette er spennende! Og dette tåler du uansett!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesti Skrevet 10. februar 2009 #11 Del Skrevet 10. februar 2009 Svarte litt dårlig på ditt opprinnelige spm. jeg. Under uttaket fikk jeg 65 + 35 mg = 100 mg Petidin (Morfinpreparat) og 2 mg Stesolid (Valiumlignende) intravenøst i vene på håndbaken. Ingen lokalbedøvelse, det varierer fra klinikk til klinikk visst. Tar 2 forsøk på en annen privatklinikk og der får jeg visst 2 x Paralgin Forte og 5 mg Valium (man må ha mer når det er tabletter og ikke intravenøst).Men der får jeg også lokalbedøvelse i skjeden i tillegg. Spent på hvordan det blir neste gang. Innsetting: Intet problem, kjente ingen ting og ingen medikamenter er nødvendig! Forklar situasjonen din du, at du er veldig følsom og gruer deg fælt, de vet å ta hensyn. Det er mange som er bekymret i forkant og oftest uten grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ivf-dame Skrevet 11. februar 2009 #12 Del Skrevet 11. februar 2009 Takk for mange fine svar. Gruer meg fortsatt.... Har snakket med sykehuset, og jeg skal få god bedøvelse, lovte de. Som sagt, så er det å ta en underlivsundersøkelse ubehagelig og smertefullt for meg, og samleie er også vondt, uten en deciliter glidekrem. (Dette ble kanskje litt privat.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #13 Del Skrevet 11. februar 2009 Hei! Jeg er gjesten som kanskje skremte deg litt, det var ikke meningen! Som sagt så var ikke de uttakene som jeg fikk petidin så ille. Ja det var vondt, men helt overkommelig. Jeg synes smertene etter er verre, men det er så stro forskjell fra kvinne til kvinne hvordan de reagerer på uttaket. Lykke til ihvertfall! Dette klarer du, tenk på premien som du kan få. (jeg fikk to!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fisk73 Skrevet 11. februar 2009 #14 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg fikk en vival og to paracet som skulle tas en time før uttak. Under uttaket fikk jeg morfin intravenøst samt to sprøyter med lokalbedøvelse. Synes egentlig ikke det var så ille, selv om jeg var veldig overstimulert. Men de valgte å ikke sette inn egg etter uttaket, så jeg vet ikke om det er noe vondt... Noe jeg egentlig ikke går ut fra at det er Lykke til! Jeg er helt sikker på at det går bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 11. februar 2009 #15 Del Skrevet 11. februar 2009 Selv om uttaket kan gjøre vondt, så tenk på at det er verdt det når dere forhåpentligvis lykkes! Jeg er helt sikker på at du klarer det fint. Fint at du ga beskjed på forhånd til klinikken, da kan de ta ekstra hensyn til dette ved uttak. For meg var uttaket ganske vondt, men jeg vil ikke kalle det grusomt eller veldig vondt. Jeg har tatt en biopsi av livmorhalsen før, og det var absolutt vondere (da fikk jeg riktignok ikke bedøvelse). Innsettingen var omtrent ikke vondt i det hele tatt, kun litt ubehag og et stikk. Lykke til, TS! Ikke gi opp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirvil Skrevet 31. august 2020 #16 Del Skrevet 31. august 2020 Jeg hadde egguttak på klinikk Hausken i Oslo. Fikk fentanyl nesespray i forkant og ble skikkelig rusa, men likevel var uttaket heeeelt forjævlig. Det hører med til historien at jeg hadde så vondt at jeg hadde problemer med å gå da jeg kom til klinikk denne dagen, og at de fikk ut 21 egg, så det var et rimelig ømt og herja system de gikk inn i. Lå i tre timer etterpå uten å klare å gå. Smerte 7 av 10 på skalaen de første to timene. Deretter ned til fem. Måtte ha paralgin forte før jeg kom ned på fem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #17 Del Skrevet 31. august 2020 1 time siden, Kirvil skrev: Jeg hadde egguttak på klinikk Hausken i Oslo. Fikk fentanyl nesespray i forkant og ble skikkelig rusa, men likevel var uttaket heeeelt forjævlig. Det hører med til historien at jeg hadde så vondt at jeg hadde problemer med å gå da jeg kom til klinikk denne dagen, og at de fikk ut 21 egg, så det var et rimelig ømt og herja system de gikk inn i. Lå i tre timer etterpå uten å klare å gå. Smerte 7 av 10 på skalaen de første to timene. Deretter ned til fem. Måtte ha paralgin forte før jeg kom ned på fem. Hvorfor kommer du inn i en 11 år gammel tråd for å skremme andre. De fleste har heldigvis litt høyere smerteterskel enn det der. Anonymkode: a7c18...a18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #18 Del Skrevet 31. august 2020 Jeg har hatt 4 egguttak og tenker jeg har fortelle litt om mitt siste. Jeg gikk da privat. Fikk noe smertestillende i forkant av uttaket. Eggutakket gikk veldig greit. Var ikke vondt i det hele tatt. Var litt øm etter selve uttaket men det kan vare noen dager. Jeg hadde uttak kl 08:30 og var tilbake i bilen kl 09:15. Lykke til alle dere som skal gjøre egguttak, det er ingenting å grue seg til. Anonymkode: 3b9cf...9db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå