Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt findus store rå skampi. Det står at de er snittet i ryggen og enklere å fjerne skallet:)

Jeg tenkte å lage disse til middag i morra. Men jeg har aldi gjort det før, og jeg har ikke peiling hvordan jeg skal gjøre det. Kan noen fortelle meg detaljert hvordan jeg begynner.

Som for eksempel om de må tines? Hvor lenge må de tines? Kan jeg legge dem i kjøleskapet over natten? hvordan skreller jeg dem?

Hvor lenge steiker jeg dem? (jeg er veldig redd for at ting ikke blir steikt godt nok..)

Er det noe annet jeg må huske på? Noen tips?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tin i kjøleskap over natten. Ta av skall. Stek i panne til det er rosa- snu og gjenta. Ferdig!

Er ikke så mye man kan gjøre galt, egentlig.

Skrevet
Tin i kjøleskap over natten. Ta av skall. Stek i panne til det er rosa- snu og gjenta. Ferdig!

Er ikke så mye man kan gjøre galt, egentlig.

men syns jeg har hørt noe om en brun "tråd" på ryggen man bør fjerne? :)

Skrevet

en ting til..

skal panna stå på fullt når man steker?

Skrevet

Jeg kjøper stort sett ferdigkokte (altså rosa, dine er grå?), og de skal ihvertfall ikke være på full varm særlig lenge, tinte eller ei, for da blir de tørre. Jeg ville startet på middels varme! Når du ser de er rosa, snu, og fortsett på medium på andre sida. Når du etterhvert vet hvor lang tid det tar og føler at du skjønner scampien litt bedre, så kan du prøve litt mer varme og kortere tid, om du syntes det tok for lang tid (jeg aner ikke jeg har aldri prøvd).

De rosa bare tine jeg sammen med noe annet jeg steker og har dem i på middels varme til de er tinte igjennom og varme. Da blir de ikke tørre ihvertfall :)

Skrevet
Jeg kjøper stort sett ferdigkokte (altså rosa, dine er grå?), og de skal ihvertfall ikke være på full varm særlig lenge, tinte eller ei, for da blir de tørre. Jeg ville startet på middels varme! Når du ser de er rosa, snu, og fortsett på medium på andre sida. Når du etterhvert vet hvor lang tid det tar og føler at du skjønner scampien litt bedre, så kan du prøve litt mer varme og kortere tid, om du syntes det tok for lang tid (jeg aner ikke jeg har aldri prøvd).

De rosa bare tine jeg sammen med noe annet jeg steker og har dem i på middels varme til de er tinte igjennom og varme. Da blir de ikke tørre ihvertfall :)

Mine er grå ja. Tok egentlig bare en pakke jeg såg i fryseren og tenkte ikke så mye mer over det;)

Takk for tips:)

Skrevet

Hei! Første gjest her.

Du skrev at de var snittet i ryggen, så da trodde jeg at strengen i ryggen var fjernet. Hvis ikke så må du snitte lang ryggen og dra ut tarmen.

Jeg ville stekt på nokså sterk varme først for å få en god stekeskorpe. Det trenger ikke steke mer enn et par minutter for å bli gjennomstekt. Kjenn på motstanden når du steker den- er den veldig myk er den rå. Litt mer motstand og den er gjennomstekt. (Er du usikker så prøv deg frem. Stek og skjær i to når du tror den er ferdig)

Lykke til!

(P.S. de rå er mye bedre enn ferdigkokte.)

Skrevet
Hei! Første gjest her.

Du skrev at de var snittet i ryggen, så da trodde jeg at strengen i ryggen var fjernet. Hvis ikke så må du snitte lang ryggen og dra ut tarmen.

Jeg ville stekt på nokså sterk varme først for å få en god stekeskorpe. Det trenger ikke steke mer enn et par minutter for å bli gjennomstekt. Kjenn på motstanden når du steker den- er den veldig myk er den rå. Litt mer motstand og den er gjennomstekt. (Er du usikker så prøv deg frem. Stek og skjær i to når du tror den er ferdig)

Lykke til!

Kan godt være strengen er fjernet:) Jeg får se på det nå jeg beyynner å lage middagen:)

Skrevet
Hei! Første gjest her.

Lykke til!

Det hørtes rart ut. Harde scampier med stekeskorpe? Jeg som da bare varmer ferdigkokte, de er da myke, men faste. Hard scampi hadde jeg kasta :). De kan jo kokes, så de blir jo gjennomstekt uten sterkeskorpe liksom..

Skrevet

Hurra!!! Middagen ble vellykket:)

Skrevet
Det hørtes rart ut. Harde scampier med stekeskorpe? Jeg som da bare varmer ferdigkokte, de er da myke, men faste. Hard scampi hadde jeg kasta :). De kan jo kokes, så de blir jo gjennomstekt uten sterkeskorpe liksom..

Litt motstand betyr ikke det samme som hardt. Stekeskorpa er bare for å få en god smak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...