Cuba Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 (endret) Min samboer har to barn, en jente på snart 4 og en gutt på snart 6. De har hvert sitt store rom i 2. etasje og stuen er i 1. Men hver gang de er her blir det alltid tatt med lekesaker ned i stua. Greit nok, en dukke og en lastebil er ikke noe "big deal", men jeg føler det konstant flyter over av tusjkorker, små bilhjul og dukkeklær. Syns ikke det noe koselig at det flyter over i stua. Jobber nok med å holde det i orden som det er :gjeiper: Forstår jo så klart at de vil være her nede sammen med oss, og de ser ikke pappaen sin så ALTFOR ofte. De er her alltid fra torsdag til fredag og annen hver uke fra torsdag til søndag. Har snakket med samboeren om det og han er jo enig. Han/vi bør kanskje være flinkere til å leke med dem på rommet dems Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Men hadde vært interessant å høre litt hvordan andre har det hjemme? Flyter andre stuer over av leker og smårot? Vi sier ofte til dem at de må rydde opp etter seg, men de haaater jo å rydde så klart. Og Disney Channel står på hele dagen så sønnen er vel egentlig plassert mest foran der Skal ta det opp med samboeren igjen så vi kan få en ordning som er bra for alle. Kanskje ha en liten eske her nede som de må rydde alt opp i når de er ferdig med det? Eller fins det noen andre synspunkter på dette? Takknemlig for all hjelp! Endret 7. februar 2009 av Cuba
Kosemose Skrevet 7. februar 2009 #2 Skrevet 7. februar 2009 Min erfaring med små barn er at de er utrolig sosiale vesen som elsker å være der de voksne er. Det er sikkert barn som liker å leke mest alene på rommet sitt, men jeg syns det er nitrist å nekte barn å leke der de voksne er hvis det er det de liker. Syns du burde investere i en stor lekekasse (mange rimelige og fine typer på IKEA) som kan stå i stua. Så får du innføre "ryddeleken" i god tid før Barne-tv. Også tror jeg du må regne med at barn medfører rot. De er hos dere annenhver helg, da har du ganske mange dager i mellom hvor du kan ha det prikkfritt og lekefritt. Syns du burde slappe av litt med dette og innfinne deg med at barn medfører litt rot og støy...
Rosalie Skrevet 7. februar 2009 #3 Skrevet 7. februar 2009 Jeg syns "lekerot" hører hjemme i småbarnshus, jeg. Hva med å ha et par esker som dere kan rydde lekene i på kvelden?
Jane F. Skrevet 7. februar 2009 #4 Skrevet 7. februar 2009 (endret) Det jeg ser for meg her er en stoor plasteske evt med lokk og hjul som de kan putte lekene sine i. Her i huset har min samboer den uvanen at han tar frem ting han bare bruker 1 til 2 ganger i året og ikke rydder etter seg før det er tid for helgevasken. Så her har jeg også innført et slags eskesystem. En liten pappeske for gamle vhs filmer som han drar fram fra kottet. Og en eske for annet rot som jeg mener ikke hører hjemme på stua og stubordet. Endret 7. februar 2009 av Jane F.
Gjest MrsC-ii Skrevet 7. februar 2009 #5 Skrevet 7. februar 2009 Hva med å ha en boks til hver av de som kan være i stua? De må jo ikke stå fremme alltid slik at man snubler over de, men settes bak sofaen, eller i en krok. Så kan barna samle lekene de tar med ned i stua når de er ferdig med å leke med de for dagen og dere får litt mindre kaos? Jeg synes det er helt naturlig at barna vil være i stua med dere og ikke inne på rommet sitt hele dagen/kvelden. De er jo ikke så gamle heller og ønsker vel både å se sin far og å være sammen med dere andre som er hjemme.
Amalie_85 Skrevet 7. februar 2009 #6 Skrevet 7. februar 2009 På dagen er det rotete.....ikke til å komme fra nesten. Men når store"sønn" skal gjøre noe annet må han legge vekk lekene, jeg aksepterer ikke at det blir liggende. For da blir det virkelig liggende. Så han må rydde lekene inn på rommet igjen. Så på kvelden rydder han sine leker, mens jeg da tar lillebror sine leker siden han ikke kan ta dem selv enda.
Cuba Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 7. februar 2009 Jada, mener ikke at jeg vil de skal være på rommet sitt hele dagen altså Syns det er veldig koselig å ha de rundt her jeg også Men ville høre om noen hadde noen smarte triks for å holde det meste av smårotet unna. Det er vel det som plager meg mest. De små tinga som går under bordet og sofaen og man tråkker på det osv. Jeg er kanskje litt kontrollfreak på en måte og vil ha tusjkorken på tusjen og sånne ting. Riktig puslebrikke i rett eske osv. Men skjønner jo at det er umulig å få til med en treåring Men jeg skal virkelig gå til innkjøp av noen fine esker som kan stå i hylla på stuebordet. Da kan de ha hver sin med småting. Som hårstrikker, bilhjul og legoklosser
Cuba Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 7. februar 2009 På dagen er det rotete.....ikke til å komme fra nesten. Men når store"sønn" skal gjøre noe annet må han legge vekk lekene, jeg aksepterer ikke at det blir liggende. For da blir det virkelig liggende. Så han må rydde lekene inn på rommet igjen. Så på kvelden rydder han sine leker, mens jeg da tar lillebror sine leker siden han ikke kan ta dem selv enda. Ja, det er det jeg tenker også. De får beskjed om å rydde tingene opp på rommet sitt om vi f.eks skal dra noe sted. Men det er så mye og det tar så lang tid og så orker de ikke og blir gråting og hyling.. Og det kan jeg jo til en viss grad forstå. Når de tar ned ting får de jo beskjed om at det skal opp igjen og de sier ja, men tviler vel litt på at de tenker så mye over akkurat hva det går ut på F.eks som i dag tidlig spurte sønnen om han kunne ta ned en lastebil. Pappa sier ja, men det skal opp igjen. De ble hentet utover dagen og han tenkte jo selvfølgelig ikke over det. Men pappaen glemte å si i fra så vi må nok bli flinkere der selv Fra og med neste gang skal vi få inn rutiner så det ikke er kaos her. Har for meg barna blir slappe og tiltaksløse i alt rotet også..
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #9 Skrevet 7. februar 2009 hva med en egen lekekrok i stua også? selv har min egen alltid lekt på rommet, men så har rommet alltid vært ikke så altfor langt unna stue eller kjøkken og jeg har brukt tid på leke der... så jeg har aldri vært plaget med å tråkke noe særlig i smådekk og lego, unntatt på barnerommet da.
Cuba Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 7. februar 2009 hva med en egen lekekrok i stua også? selv har min egen alltid lekt på rommet, men så har rommet alltid vært ikke så altfor langt unna stue eller kjøkken og jeg har brukt tid på leke der... så jeg har aldri vært plaget med å tråkke noe særlig i smådekk og lego, unntatt på barnerommet da. Hmm.. Jo, det kunne jo vært noe. Men tror vi skal jobbe HARDT for å unngå at leken blir dratt med utenfor "sonen". Tror nesten det blir umulig. De skal jo ofte vise oss noe og det er jo morsomt å hoppe med bilen ned fra stuebordet og kjøre på stoler osv. Tror heller vi skal la de leke rundt der de vil, men bli strengere på at lekene skal ryddes tilbake etter bruk. Og ha to esker som vi alle sammen kan legge småleker oppe i Og på kvelden/før de blir hentet så må de store lekene ryddes tilbake på rommet. Takk for innspill og kom gjerne med fler
Noli Skrevet 7. februar 2009 #11 Skrevet 7. februar 2009 Vi har to fosterbarn, og her er det visse leker som er i stuen, og visse leker som er på rommet. Vil de leke med noe av det på rommet, må de også være på rommet. Men vi er der mye og leker med dem, så det har ikke vært noe problem. Kanskje det er strengt, men har ikke fått noen klager til nå. Bøker, noen dukker og biler, puslespill osv er sånt som er i stuen, lego er på rommet. Har noen fine kasser på stuen, og alt må ryddes oppi der før vi går hjemmefra/spiser (med mindre det er noe spesielt som de vil fortsette med etterpå)/legger "oss" osv.
Gjest Gjest_Mathilda_* Skrevet 7. februar 2009 #12 Skrevet 7. februar 2009 Mine unger fikk aldri ha kasser med leker i stuen. Jeg synes leker hører til på rommet, de fikk selvsagt leke i stuen, men lekene skulle oppbevares på rommene deres. Folks stuer behøver ikke se ut som en lekestue selvom man har et barnevennlig hjem.
Kosemose Skrevet 7. februar 2009 #13 Skrevet 7. februar 2009 Mine unger fikk aldri ha kasser med leker i stuen. Jeg synes leker hører til på rommet, de fikk selvsagt leke i stuen, men lekene skulle oppbevares på rommene deres. Folks stuer behøver ikke se ut som en lekestue selvom man har et barnevennlig hjem. Ser stua ut som en lekestue selv om det er en eller to ordentlige esker med leker i en krok? En dagligstue skal vel helst gjenspeile de som bor i huset? Hvorfor skal det ikke kunne være spor etter de små barna som også er en del av familien? Jeg sier ikke at hele stua skal være som Hoppeloppeland, men ser ingen grunn til å skjule alle spor. De er små bare i en kort periode.
Gjest Gjest_Mathilda_* Skrevet 7. februar 2009 #14 Skrevet 7. februar 2009 Ser stua ut som en lekestue selv om det er en eller to ordentlige esker med leker i en krok? En dagligstue skal vel helst gjenspeile de som bor i huset? Hvorfor skal det ikke kunne være spor etter de små barna som også er en del av familien? Jeg sier ikke at hele stua skal være som Hoppeloppeland, men ser ingen grunn til å skjule alle spor. De er små bare i en kort periode. Ungene mine var mer ute enn inne i oppveksten så jeg hadde aldri noe mas med leker i stuen. De hadde selvsagt biler, bilbaner og togbaner i stuen til tider .. men når leken var over så ble lekene oppbevart på rommene deres. Har aldri hatt behov for lekekasser i stuen.
Lovis Skrevet 7. februar 2009 #15 Skrevet 7. februar 2009 Min to på 3 og 6 leker i hele huset. De har hvert sitt rom + lekerom, men liker seg best der jeg er. Er jo alltid no jeg skal hjelpe med, eller jeg skal se. Har enkle regler som gjelder lekene deres, som fungerer veldig fint her. Tegnesaker ligger i en skuffe på kjøkkenet, og ikke sammen med lekene. Når de er fedige, skal de rydde etter seg. Det gjelder også for spill/ puslespill som har fast plass i bokhylla i stua. Alle leker som kommer inn i stua i løpet av dagen, skal ryddes vekk før legging. 6- åringen har en stor bed-roller med lego på lekerommet, som av og til kommer ned i stua. Da leker begge med den og det er raskt å samle sammen og kaste det oppi kassen igjen når dagen er over, eller de er ferdige. Begge to har jo lært i barnehagen at det skal ryddes når de er ferdige, så egentlig er det ikke noe hokus pokus å gjøre det hjemme. Men det går mye raskere, og er morsommere om jeg er med å hjelper. Da deler vi opp i hva barnet skal rydde og hva jeg tar. Jeg og 6-åringen deler likt, mens 3- åringen før en ting å rydde og så tar jeg det andre. Vi bruker omtrent like lang tid.
Gjest Patti Labella Skrevet 7. februar 2009 #16 Skrevet 7. februar 2009 Jeg så en gang en serie om 2 homofile som skulle hjelpe familier med å holde orden i hjemmet. Jeg glemmer aldri da de uttalte at det ikke skulle være leker i stua. De ryddet hele stua for leker og puttet det i rommet til barna. Jeg ble så provosert. Selvsagt skal barna få leke sammen med foreldrene i stua. Barne er sosiale vesner som det er blitt sagt over her. Synes det er mange gode forslag med lekekrok og esker. Man må tilrettelegge miljøet best mulig når man har barn og bli gjerne med på å rydde ofte, da holdes det i orden og barna ser de voksne som gode rollemodeller.
Cuba Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #17 Skrevet 7. februar 2009 Enig med Patti Labella Syns det funker bra med tanke på hvor de leker osv. Hender de vil leke på rommene sine og høre på musikk, men vil de være der vi er er jo ikke det noe som helst problem
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #18 Skrevet 8. februar 2009 Min samboer har to barn, en jente på snart 4 og en gutt på snart 6. De har hvert sitt store rom i 2. etasje og stuen er i 1. Men hver gang de er her blir det alltid tatt med lekesaker ned i stua. Greit nok, en dukke og en lastebil er ikke noe "big deal", men jeg føler det konstant flyter over av tusjkorker, små bilhjul og dukkeklær. Syns ikke det noe koselig at det flyter over i stua. Jobber nok med å holde det i orden som det er :gjeiper: Forstår jo så klart at de vil være her nede sammen med oss, og de ser ikke pappaen sin så ALTFOR ofte. De er her alltid fra torsdag til fredag og annen hver uke fra torsdag til søndag. Har snakket med samboeren om det og han er jo enig. Han/vi bør kanskje være flinkere til å leke med dem på rommet dems Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Men hadde vært interessant å høre litt hvordan andre har det hjemme? Flyter andre stuer over av leker og smårot? Vi sier ofte til dem at de må rydde opp etter seg, men de haaater jo å rydde så klart. Og Disney Channel står på hele dagen så sønnen er vel egentlig plassert mest foran der Skal ta det opp med samboeren igjen så vi kan få en ordning som er bra for alle. Kanskje ha en liten eske her nede som de må rydde alt opp i når de er ferdig med det? Eller fins det noen andre synspunkter på dette? Takknemlig for all hjelp! Huff, du høres ut som en typisk stemor. Spør deg selv: ville du ha reagert på noen få leker i stua dersom du var barnas mor? Og ville du klaget din nød til forumvenninnene? Hvis dette er holdningen din, så synes jeg synd i barna, for da er det ikke bare leking i stua du kritiserer... Det kan være vankelig å bli glad i stebarn, men du får jammen meg prøve, de følger med på kjøpet...
Modic Skrevet 8. februar 2009 #19 Skrevet 8. februar 2009 Huff, du høres ut som en typisk stemor. Spør deg selv: ville du ha reagert på noen få leker i stua dersom du var barnas mor? Og ville du klaget din nød til forumvenninnene? Hvis dette er holdningen din, så synes jeg synd i barna, for da er det ikke bare leking i stua du kritiserer... Det kan være vankelig å bli glad i stebarn, men du får jammen meg prøve, de følger med på kjøpet... Jeg kan ikke se at det står noe sted at hun ikke er glad i stebarna sine. Og det er da vitterlig mange MØDRE også som skriver et innlegg her for å få råd???? Nå må ikke det at hun er stemor gjøre at hun ikke kan få konstruktive svar!! Jeg er OGSÅ stemor, til to barn som bor hos oss. De er riktignok noe større, 6 og 8 år, men leker jo selvfølgelig fortsatt med leker. Hos oss er det slik at de kan LEKE i stua, men at lekene skal OPPBEVARES på rommet. Det vil si at de må ryddes tilbake til rommet når man er ferdig med å leke! - Og bare så det er sagt: denne ordningen var innført FØR jeg som stemor kom inn i bildet!
Gjest imli Skrevet 8. februar 2009 #20 Skrevet 8. februar 2009 Herligheten, synes det er noe dritt med leker som flyter i stua selv jeg, selv om ungen er min egen. Her har vi lekene i lekegrina foreløpig da, men tenker at etterhvert skal vi ha dem på rommet hans, så de må ryddes opp hver gang han har hatt dem med ned i stua. Såpass store unger som TS sine stebarn har jo ikke akkurat vondt av å lære seg å rydde opp lekene sine etter seg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå