Gå til innhold

Spaltet personlighet

Fremhevede innlegg

Gjest kristia
Skrevet

Jeg vet ikke helt om dette er rett forum, men jeg er så pass desperat at jeg tar sjansen.....Kjæresten min har fått diagnose spaltet personlighet, og uten å gå alt for mye i detaljer, gjør dette meg veldig fortvilt både på hans og vår vegne. Jeg prøver å finne linker på nettet som tar for seg dette emnet, men finner heller lite.

Jeg føler at for å kunne forstå, trenger jeg kunnskap. Så hvis noen har noen ideer tar jeg i mot med takknemlighet.

Hilsen frustrert

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Tror du skal ta deg en tur på biblioteket å spørre etter fagstoff om dette.

Ønsker dere virkelig lykke til!

Skrevet

Du kan søke på "bipolar lidelse" eller "borderline". Da vil du finne stoff om emnet.

Skrevet

Foreslår at du snakker med kjæresten din og spør om det er ok at legen hans gir deg informasjon om hva diganoesn betyr for ham - hvilke utslag den kan gjøre, og hva du kan forvente.

Dersom han synes det er greit, kan legen hans gi deg denne informasjonen, og i et direkte møte med legen kan du spørre når du lurer - noe internett eller bøker ikke alltid kan.

Skrevet

Er du sikker på at "spaltet personlighet" er den riktige betegnelsen på diagnosen? Uttrykket har - feilaktig - blitt brukt om schizofreni tidligere, men det er innen de dissosiative lidelsene avspaltning kan forekomme i større eller mindre grad. Jeg har riktignok ikke pugga ICD-10 eller DSM-4, men kan ikke huske "spaltet personlighet" som en egen diagnose under personlighetsforstyrrelsene. Har du ikke den riktige benevnelsen, så er det ikke rart du ikke finner noe særlig info på nettet.

• 5 år senere...
Gjest Gjest_Helen_*
Skrevet

Ingen av de ovennevnte diagnosene,Borderline,Bipolar eller Schizofreni er det samme som spalter personlighet!Over hodet IKKE! Alle er egene diagnoser,og har over hodet ikke noe med hverandre å gjøre! Spaltet personlighet er en egen diagnose.

Mvh Helen.

Skrevet
Du kan søke på "bipolar lidelse" eller "borderline". Da vil du finne stoff om emnet.

Haha - bipolar lidelse er en STEMNINGSLIDELSE og borderline en personlighetsforstyrrelse som har mange likhetstrekk med bipolar lidelse.

Riktig diagnosenavn på "spaltet personlighet" er vel egentlig "Multippel personlighetsforstyrrelse" og er en dissosiativ identitetesforstyrrelse. Den er svært sjelden, men diagnosen ble hyppig satt på 80-tallet.

Det hevdes at mennesker med denne lidelsen til tider er ute av stand til å huske viktig informasjon om seg selv. Men det som skiller MPD fra alle andre psykiatriske tilstander er den antatte årsak til disse hukommelsestapene. Forkjemperne av tilstanden mener at hukommelsestapene kommer fordi pasientene i perioder tatt over av en eller flere “andre personligheter” eller [på engelsk] “alter”. (De kan også kalles “identiteter”, “egotilstander”, “andre” eller “personlighetstilstander”). Disse gjestepersonligheten ligger dypt i skjul siden de ble dannet i løpet av barndommen. (Mer om dette senere.) Senere stiger de opp til overflaten og påtvinger pasientene sine egne minner, tanker og atferdsmønstre.

Hovedtrekket ved MPDs skal være at et individs atferd styres av to eller flere “personligheter” (Putnam et al. 1990). De forskjellige identitetene antas å være ufrivillige (Sabrin 1995; Watkins og Watkins 1984). En personlighet kan kjenne seg “trukket inn i en tilstand av panikk og hjelpeløshet” idet en annen utsetter seg for atferd som er avskyelig for den (Kluft 1983, 75). Det blir hevdet at pasienter opplever en følelse av å bli tvunget til dårlig oppførsel eller til å skade seg selv (Putnam 1991). Noen teoretikere hevder til og med at det finnes “allmektige personligheter,” som ganske enkelt kan tvinge pasientene til å gjøre det de krever (Lewis og Bard 1991). Et eksempel som gis av C. A. Ross, er personligheter som “tvinger [pasienten] til å gå ut i veien for en lastebil. [Personligheten] trekker seg så tilbake igjen like før smellet, og lar [pasienten] ta opplevelsen av smerten” (Ross 1989, 115).

Det skal være fullt mulig å bli bedre av psykdommen ved hjelp av terapi, i motsetning til organiske sinnslidelse som feks Bipolar lidelse som er medfødt og må behandles med medisiner.

• 2 uker senere...
Skrevet

mye slikt fagstoff kan være tungt... jeg har lett litt selv i tid og utide, men kun av int. på youtube, der ligger det ute seriøse videoer fra typ BBC etc. om f.eks borderline, som da er temaet her. Det kan gi deg en litt klarere og "mennesklig" forklaring + det finnes personer med denne sykdommen som forteller sin historie.

Skrevet

Jeg ville snakket med kjæresten din om jeg var deg. Finne ut hva det er han egentlig mener/ sliter med.

DID (dissosiativ identity disorder - DSM-V)/ Multippel personlighetsforstyrrelse (ICD-10) er en sjelden og omdiskutert diagnose. Og med mindre psykologen/psykiateren hans er 100 år gammel, er det ingen som kaller det spaltet personlighet lenger.

Skrevet

Edit: Ser nå at tråden er hundre år gammel...

• 7 måneder senere...
Gjest Gjest_Ina_*
Skrevet
Ingen av de ovennevnte diagnosene,Borderline,Bipolar eller Schizofreni er det samme som spalter personlighet!Over hodet IKKE! Alle er egene diagnoser,og har over hodet ikke noe med hverandre å gjøre! Spaltet personlighet er en egen diagnose.

Mvh Helen.

Spaltet/splittet personlighet er ikke en egen diagnose, men et begrep som som regel blir brukt på "folkemunne". Den riktige diagnosen er multippel personlighet :) Bare søk på nettet!

Ina

Skrevet

Det der har da vel ikke noe med spaltet personlighet å gjøre. Det der er vel en emosjonell personlighetsforstyrrelse og manisk depressiv tilstand.

Skrevet

Tråden ble startet i 2003... ;)

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Jeg vet ikke helt om dette er rett forum, men jeg er så pass desperat at jeg tar sjansen.....Kjæresten min har fått diagnose spaltet personlighet, og uten å gå alt for mye i detaljer, gjør dette meg veldig fortvilt både på hans og vår vegne. Jeg prøver å finne linker på nettet som tar for seg dette emnet, men finner heller lite.

Jeg føler at for å kunne forstå, trenger jeg kunnskap. Så hvis noen har noen ideer tar jeg i mot med takknemlighet.

Hilsen frustrert

Hei,jeg tror kanskje uttrykket du bør søke på er multippel personlighetsforstyrrelse. Schizofreni og MPL blir ofte blandet, men dette er kun fordi etymologien til Scchizofreni betyr splittet personlighet.

Lykke til, og håper jeg kunne hjelpe noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...