Gjest Gjest_hei_* Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 Hei! Jeg glemte å ta pille sist mandag, tror jeg, kan også være lørdag/søndag jeg glemte. (Tar pille på kvelden) Dette i den tredje og siste uken med de "store pillene" Tirsdag kveld tok jeg to piller. Torsdag startet jeg sukkerpillene. Denne helgen bruker vi kondom. Hvor lenge må jeg nå bruke kondom? mer enn en uke etter at jeg glemte? siden det er sukkerpille uke, og jeg ikke begynner på nytt brett til torsdag? Dessuten hadde jeg sex søndag, midt på dagen. stor sjanse for å bli gravid? Jeg er så nervøs, men kanske noen kan berolige meg litt. Går å tenker på det hele tiden HJELP!
Veronica88 Skrevet 7. februar 2009 #2 Skrevet 7. februar 2009 Litt rotete innlegg synes jeg, så jeg skriver generelt. Glemmer du pille og ikke tar ny innen 36 fra du tok forrige (jeg går ut ifra at du går på vanlige piller og ikke minipiller, for de er det noen få timer på), så er den glemt. 36 timer blir altså f eks fra kl 7 på kvelden der du tok en pille, 24 timer blir jo neste kveld kl 7, og 12 timer fram er 7 på morgenen. Det er tiden du har på å ta en ny. Å ta 2 stk hjelper absolutt ingenting. Enten så tar du hver dag, eller så tar du ikke. Glemt er glemt slik jeg har skjønt det. Og har du ikke tatt på 36 timer, så ja, da kan det skje at du får eggløsningen, og da er det jo så klart en sjanse for at du blir gravid. Men sjansen for eggløsningen og sjansen for at det faktisk blir graviditet av det, er jo ikke 100%. Den er jo bare rundt 60% på et tilfeldig samleie uten p-piller sies det, så skal det jo mere til for at det skal klaffer her, ved at du faktisk skal få eggløsning med engang osv. Men det KAN skje. Du må ta 8 piller på rad uten å glemme dem/kaste dem opp/ha dårlig mage (for det også teller som glemming og da må du ta en ny, om det har gått under 4 timer fra du tok pille til du ble dårlig, har jeg fått beskjed om, noen sier bare 2 timer osv, men det skader jo ikke å ta en ny om du har vært dårlig samme kveld, bare ta den når du føler deg bedre). Da er det du helt trygg igjen. Jeg vet ikke helt hva de "store" pillene vil si, da jeg har piller av samme størrelse på mitt brett? Og ikke alle har vel store piller på samme sted heller? Så typen er viktig å ta med! Uansett så er det vel 8 dager i strekk, men du som da har tatt sukkerpillene... den blir jo litt vanskelig. Du skal jo være beskyttet den uka , men ikke når du glemmer piller. Mulig jeg overreagerer, men om jeg brukte sukkerpiller så ville jeg tatt de ferdig, og så tatt 8 skikkelig piller i strekk etterpå. Mener å ha lest at man helst skal droppe sukkerpillene om man glemmer rett før dem, for å heller droppe mensen den gangen slik at man holder seg sikker. Det har jo ikke du rukket. Det blir vel bare kluss i system om du plutselig skifter til vanlige piller nå. Gå ut sukkerpilleuka og vent 8 dager til. Ta en test om 2 uker (altså 2 uker etter samleie der du ikke hadde tatt piller), så vet du jo hvordan det har gått. Den viser et sikkert resultat da. Om dere gjør det uten kondom før du har gått 8 dager nå, så vent heller 2 uker fra den dagen. Da er det uansett en av de dagene det har skjedd. Håper du får noe hjelp utav dette her og ikke glemmer det . Er så UTROLIG mange som surrer på sammen hvis, glemmer i mange dager og eter 3-4 piller på engang og har sex i mange dager etterpå før de kommer på at "åjaaa kanskje dette er utrygt". Rett før jeg synes vi bør kreve "førerkort" for piller, for da lærer alle hva de kan og ikke kan gjøre . For du er langt fra den eneste som gjør dette her! Så trøst deg med det..
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #3 Skrevet 7. februar 2009 Takk takk... Men, hva om jeg begynner på nytt brett idag? Da har jeg liksom tatt sukkerpille-uke, men med et par-tre "store piller" (med det mener jeg de pillene jeg tar de tre første ukene, 21 dager - altså ikke sukkerpillene) Får antakeligvis ikke mensen, men det jo greit!
Veronica88 Skrevet 7. februar 2009 #4 Skrevet 7. februar 2009 Jeg vil tro at om du mener at du har tatt noen vanlige piller + en uke sukkerpiller så går det helt greit å bare starte på en nytt brett, telle 8 dager og så være trygg igjen
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #5 Skrevet 7. februar 2009 Det er jo litt forskjell mellom ulike p-piller. Sjekk pakningsvedlegget eller felleskatalogen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå