Gå til innhold

Taushetsplikt?


Gjest Miss Gemini

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Gemini

Har taxisjåfører taushetsplikt?

Jeg jobbet tidligere med flere som hadde kjærester som kjørte taxi. Reagerte veldig på en hel del rykter som ble spredt og som de hadde hørt av taxisjåfører. Dette var episoder som skulle ha funnet sted i taxien o.l

Det var ikke bare uskyldig sladder, men rykter som kunne ødelegge mye for de det gjaldt..

Derfor spør jeg igjen; er det virkelig slik at taxisjåfører ikke har noen slags form for taushetsplikt???

Klem fra meg12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke at de har taushetsplikt. Hva om de er vitner til noe eller kjenner igjen en kriminell passasjer?

Har aldri hørt noe om taushetsplikt hos taxi-sjåfører!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her er det vel ikke taushets-PLIKT som gjelder - heller en slags yrkesmoral og etikk! Det er ikke særlig tillitsvekkende om sjåførene sladrer heller. Tenk bare på at det kjører for barnevern, sosialkontor og så videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder kanskje å ikke avsløre for mye når man kjører drosje. Hvis jeg var f.eks en kjendis ville jeg nok sagt minst mulig til sjåføren. Passasjerene har vel også et ansvar!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taushetsplikt kan, eller skal oppheves hvis det omhandler noe kriminellt.

Dette gjelder også for folk i barnevernet, sosialkontoret osv...

Taxisjåfører burde vel absolutt hatt taushetsplikt, vet ikke om de har det..

For min egen del... Man prater vel ikke om hva som helst forran fremmede, og hva er vitsen med å "gjøre" ting i en taxi..???

Jeg kjører taxi for å komme meg fra A til B.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal taxisjåfører ha taushetsplikt? Det er jo bare å oppføre seg det.. og holde kjeft!

Man bestemmer jo selv hva man vil si og ikke si. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skulle de ha taushetsplikt?

Har de det vet jeg om en annen yrkesgruppe som skulle fått det også - frisører!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når taxi sjåfører har oppdrag for barnevern og sosial kontor må de nok mest sannsynelig skrive under på en taushetserklæring. De må alle andre som er involvert i de etatene...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Gemini

On 2002-04-16 23:47, Lea wrote:

Hvorfor skal taxisjåfører ha taushetsplikt? Det er jo bare å oppføre seg det.. og holde kjeft!  

Man bestemmer jo selv hva man vil si og ikke si.  

I endel av de tilfellene jeg hørte om så hadde det lite med oppførsel, eller ting som ble sagt..Jeg hørte rykter om en jente som hadde blitt kjørt til sykehuset etter en spontanabort. Alle viste det etterpå, selv om hun hadde holdt det hemmelig at hun var gravid.. Det er jo ikke "bare å oppføre seg, og passe seg for hva man sier..." Det kan jo være andre ting som skjer også..

Jeg fikk forresten høre igjen noe som ble fortalt av en taxisjåfør for noen år siden at jeg hadde kysset en fremmed fyr leenge før vi satte oss i taxien og dro hjem til meg..(denne "fremmede" fyren hadde jeg forresten vært sammen med i tre år da dette inntraff..) Mye er kanskje bare bagateller, men jeg mener likevel at det bør finnes en taushetsplikt der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter uskrevne lover, normer og vanlig vett. Folk som ikke har fått med seg dette trenger -varig- taushetsplikt.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Når jeg tar taxi leier jeg bil med fører for å kjøre meg fra A til B. Om jeg gjør, sier eller noe kommer frem i bilen, forventer jeg IKKE å få det servert tilbake fra en tredje person! Det finnes da virkelig noe som heter yrkesstolthet og etikk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...