Gå til innhold

tørket frukt


Tinelise

Anbefalte innlegg

er tørket frukt noe jeg kan spise som om det var vanlig frukt? er det sunt? jeg er nemlig litt skeptisk..

den jeg har nå er det: ananas, antioksydant (E330), konserveringsmiddel (E220) i. tørkede ananasbiter fra naturlig godt, kjøpt på coop.

ser det er 334 kalorier per 100 gram og det blir vel fort litt mye? det er da bare 47 i fersk ananas, så hva har de gjort med den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie
er tørket frukt noe jeg kan spise som om det var vanlig frukt? er det sunt? jeg er nemlig litt skeptisk..

den jeg har nå er det: ananas, antioksydant (E330), konserveringsmiddel (E220) i. tørkede ananasbiter fra naturlig godt, kjøpt på coop.

ser det er 334 kalorier per 100 gram og det blir vel fort litt mye? det er da bare 47 i fersk ananas, så hva har de gjort med den??

Fjernet mesteparten av vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet mesteparten av vannet.

jo det gir vel mening det når de er tørket :) men hvordan 4-doblet det kaloriene? eller er det jeg som er dum og har gått glipp av noe som alle vet igjen nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Fordi vann inneholder 0 kalorier. Derfor, jo mer vann en matvare inneholder, desto færre kalorier vil den ha. :)

Du kan jo tenke deg selv: Dersom du har en suppe som inneholder X antall kalorier pr 100 g, vil kaloriinnholdet pr 100 g halveres dersom du dobler volumet ved å tilsette vann. :)

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg så for meg at på en mystisk måte så veide frukt med vann mer enn det en frukt gjør uten vann gjør og at det ikke burde være så stor forskjell per 100 gram? jeg skjønner jeg har gått glipp av en ting her da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
jeg så for meg at på en mystisk måte så veide frukt med vann mer enn det en frukt gjør uten vann gjør og at det ikke burde være så stor forskjell per 100 gram? jeg skjønner jeg har gått glipp av en ting her da :)

Jo, men her er det snakk om kaloriinnhold pr vektenhet. En drue (som jo inneholder ganske mye vann) veier jo mer enn en rosin laget av den samme druen. De inneholder imidlertid samme antall kalorier. Og derfor inneholder rosinen flere kalorier pr 100 g enn druen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

okei, nå bøyer jeg meg i støvet her :) jeg har som regel peiling på om ting er sunt og ikke, men HVORFOR.. ja, da sier hjernen min takk for seg og er svært så motvillig til å samarbeide. jeg skyller på at jeg ikke fulgte med på barneskolen ;) det lå visst mer bak disse tørkede fruktene enn jeg ante!

kan jeg gå ut ifra at de er sunne - helt klart (ja, selvfølgelig de uten tilsatt sukker osv) - men at de bør inntas i veldig små mengder da? det er ikke noe snop jeg kan stappe i meg og tro jeg er sunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
kan jeg gå ut ifra at de er sunne - helt klart (ja, selvfølgelig de uten tilsatt sukker osv) - men at de bør inntas i veldig små mengder da? det er ikke noe snop jeg kan stappe i meg og tro jeg er sunn :)

I vekt-, sukker- og kalorisammenheng bør du tenke at 1 rosin = 1 drue, 1 tørket fiken = 1 frisk fiken, osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes bare disse ananasbitene så veldig små ut, men det er kanskje mer ananas enn jeg tror i en liten bit :) det er jo druen et godt bevis på. de krymper visst mer enn jeg tenkte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...