Gå til innhold

Automatgir


Gjest Gjest_hmm_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hmm_*

Mannen min har har lyst til at vi skal kjøpe en volvo 850 med automatgir. Hjelp sier jeg. Jeg har jo bare kjørt biler med manuelt gir i 17 år. Er det vrient å legge om til automatgir? Ser for meg at det blir som å kjøre opp på nytt igjen. Må vel binde fast venstrefoten.

Er det forskjell på kjøreopplevelsen i biler med manuelt gir/automatgir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg var det ingen omstilling involvert, men har blitt servert en del skrekkhistorier om folk som "clutcher" med venstrefoten på bremsepedalen, så det er individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok nesten garantert gjøre som meg og min samboer, da vi bytta til automat:) Nemlig å gire med det som er for hånda!(Som for vår del stort sett var en cola-flaske:) Denne gikk noen ganger fram/tilbake, men utrolig nok klarte vi å holde bena høvelig i ro!

Det tok ikke mange timene før vi slutt å føre foten opp, men ennå noen timer før hånda slutta å gire, men absolutt ingen farlige episoder! Men, nå kjørte vi ca 300 mil med bilen i løpet av ca den første uka vi hadde den!

Når det gjelder kjøregleden, så mente jeg tidligere at den ble ødelagt av automat fordi du bare ble sittende der! Men så kjørte jeg da og min kjærestes stygge gamle mercedes(jeg haaater merce).

Så feil kan en ta:) Nå har vi SUV automat gir, med cruisekontroll og jeg storkoser meg "kongelig"!

Aldri mer manuell her i hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer heller aldri til å kjøpe manuell gearet bil igjen.

Har kjørt flere gamle automat mercedeser i noen år, og det er deilig med stor motor og kick down. Nå har jeg nyere bil med enda større motor :cool:

Satte meg bare rett inn i min første og kjørte avgårde. Hadde da kjørt manuell i over 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også skeptisk da jeg kjøpte automatgiret bil, men det gikk veldig greit. Det er utrolig behagelig å kjøre med automat, særlig når jeg en sjelden gang kjører i byen.

Jeg er litt redd for å glemme å kjøre bil med manuelt gir, men låner mannens av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere!

Har også sagt til mannen min at jeg er redd for at det skal bli tull når vi da får en manuelt gira bil og en med automatgir. Er redd for at det skal gå i surr for meg. Han mener det ikke vil bli noe problem, og at man fint behersker begge deler. Ser at du Mim kjører begge typer, så det var beroligende å høre.

Et annet spørsmål: Bruker automatgir merkbart mer bensin på bykjøring/langkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar dere!

Har også sagt til mannen min at jeg er redd for at det skal bli tull når vi da får en manuelt gira bil og en med automatgir. Er redd for at det skal gå i surr for meg. Han mener det ikke vil bli noe problem, og at man fint behersker begge deler. Ser at du Mim kjører begge typer, så det var beroligende å høre.

Et annet spørsmål: Bruker automatgir merkbart mer bensin på bykjøring/langkjøring?

Vi har en av hver, og det er ingen problem.

Det har hendt en gang at jeg har glemt å trykke inn clutchen når jeg stoppet i ett kryss med gir bilen -> motoren kvelte seg :)

Men det er ingen stort problem synes jeg.

Kunne godt tenkt meg å ha to biler med automat, men det er ikke fordi jeg er redd for å gå i surr, men at det er så utrolig mye mer behagelig med automat :jepp:

Når det gjelder køkjøring, så tror jeg automat bruker mer bensin, men du får ikke krampe i leggen...

Langkjøring bruker iallefall vår automat mindre enn girbilen, men det er jo avhengig av motorstørrelse og biltype også da, så det er jo forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du Mim kjører begge typer, så det var beroligende å høre

Her har vi og en av hver, SUV`en har automat, veier ca 2 tonn(egenvekt) og bruker ca 0.8 på langkjøring. Den som har manuell gir veier mellom 1,3-1,5 tonn, bruker 1,1 på mila og har myyye mindre motor..

Forøvrig går det helt greit å veksle mellom manuell/automat(de får gangene jeg setter meg inn i den andre bilen/låner foreldrenes), glemmer ikke clutch, osv, men "tenker" litt mer når jeg da kjører.

Og vanligvis bruker jo biler mindre på langkjøring enn på bykjøring, det gjør våre biler og. I byen blir det jo mer stopp/start kjøring, og mye på 1-2 giret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er 1000 ganger lettere å legge om fra manuelt til automat=) bare plaser venstre fot godt til siden sånn at du ikke prøver å clutche med bremsen=) jeg driver å bytter mellom automat og manuell, men må si at jeg fortrekker automat=) er herlig å slippe å clutche stresse i kø, da spes i oppoverbakke. da er det mye lettere med automaatikk der du bare har bremse og gass=)

jeg ville sagt jeg til automat, tro meg, etter du bli vandt med det vil du aldri gå tilbake til manuellt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fin ting med automatgir er at man trenger ikke sitte i førersetet for å starte bilen. Når jeg skal avgårde om morran har jeg alltid sekk og saker + barn som skal festes i baksetet. Slenger bare alt fra meg i baksetet, strekker armen fram og putter inn nøkkelen og vrir om så bilen kan bli varm og frontruta tine før jeg kjører. I stedet for at jeg først må slenge sakene bak, og så sette meg inn framme for å starte, og så gå bak igjen for å feste barnet.

Jeg brukte bare et par dager på å venne meg til automatgir. Stampet venstre fot hardt i dørken og tenkte "der skal du bli", og så konsentrerte jeg meg om å holde foten der. Gikk fint.

Kommer til å bli automat neste gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fin ting med automatgir er at man trenger ikke sitte i førersetet for å starte bilen. Når jeg skal avgårde om morran har jeg alltid sekk og saker + barn som skal festes i baksetet. Slenger bare alt fra meg i baksetet, strekker armen fram og putter inn nøkkelen og vrir om så bilen kan bli varm og frontruta tine før jeg kjører. I stedet for at jeg først må slenge sakene bak, og så sette meg inn framme for å starte, og så gå bak igjen for å feste barnet.

Joda, smart... så lenge sentralåsen virker som den skal...

Gamlebilen hadde ikke helt pålitelig sentrallås, så plutselig sto jeg langt hjemmefra, tidlig om morgenen, bilen er i gang og alle dørene er låst (Stasjonsvogn). Med to ivrige hunder og en liten haug med bagasje. Inne bilen hadde jeg et stort dobbelt hundebur...(Godt festet, av trafikksikkerhetsmessige grunner). Tilfeldigvis hadde jeg hatt litt trøbbel med låsing av bakluka, så sentrallåsen var koblet ut på den. Heldigvis var vennen vi overnattet hos tynnere enn meg og kunne åle seg forbi hundeburet og få åpnet en av framdørene... Mye vits i å snike seg ut tidlig på morgenen for å ikke vekke verten som hadde vært på nattevakt.

Jeg var svett en stund der ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en av hver, og det er ikke noe problem å skifte mellom de to bilene. Jeg foretrekker helt klart automat, mye mer behagelig å kjøre. Har en stor suv med automat, 2,8 tonn egenvekt og krafrig motor:) Også har vi en XC70 med automat, og en nissan med manuell. Volvoen er det skikkelig skubb i , 185hk:) Helt konge med automat!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fin ting med automatgir er at man trenger ikke sitte i førersetet for å starte bilen. Når jeg skal avgårde om morran har jeg alltid sekk og saker + barn som skal festes i baksetet. Slenger bare alt fra meg i baksetet, strekker armen fram og putter inn nøkkelen og vrir om så bilen kan bli varm og frontruta tine før jeg kjører. I stedet for at jeg først må slenge sakene bak, og så sette meg inn framme for å starte, og så gå bak igjen for å feste barnet.

Måtte bare kommentere denne - dette er også fullt ut mulig hos manuelt gira biler. Bare husk at giret må stå i nøytral.

Ellers er jeg enig med de andre her, automat er virkelig luksus, spesielt til by- og køkjøring. Ekstra artig hvis man skaffer seg en bil med brukbar motor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra artig hvis man skaffer seg en bil med brukbar motor!

:jepp::tommelopp:

Veldig gøy...... Men tror bilen min ville trives bedre i utlandet, den maler som en katt når den får kjøre 120-150.... (-jeg også!!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte hybridbil med automatgear og cruisekontroll for ca et år siden. Jeg var også litt bekymret for hvordan det skulle gå, siden den andre bilen vår har vanlig gear. Men det går helt fint å bytte mellom geartypene, bare jeg er litt bevisst de første minuttene.

Hybridbilen med automatgear har faktisk brukt det som reklamen lovte: 0,47 på mila på langkjøring, litt mer på småkjøring. Og den er sprek til tusen når bensinmotoren får ekstra drahjelp av el-motoren. Vi skal definitivt kjøpe en slik neste gang også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også skeptisk da jeg kjøpte automatgiret bil, men det gikk veldig greit. Det er utrolig behagelig å kjøre med automat, særlig når jeg en sjelden gang kjører i byen.

Jeg er litt redd for å glemme å kjøre bil med manuelt gir, men låner mannens av og til.

Samme her, og begge deler går mye bedre enn jeg hadde fryktet! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...