Gå til innhold

Chili con carne


jumpy

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å lage chili con carne med hjortekjøtt? Bør man bruke kjøttdeig eller blir det ok med kjøttbiter? Noen som har en utprøvd og god oppskrift? :)

Så lurte jeg på hva slags brød som passer best til? Har lyst å lage aioli også, så vil bake noe godt brød. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Jeg har aldri prøvd det med hjortekjøtt, men det er visstnok ikke så uvanlig i Texas. Jeg har for eksempel lest at president Lyndon B. Johnson foretrakk hjort fremfor okse i chili con carne.

Jeg synes at hvitt, nøytralt brød av noe slag passer best til. Eller aller helst tortillachips. I stedet for aïoli ville jeg hatt guacamole, eller eventuelt bare rømme eller crème fraîche.

Her er forresten oppskriften til Lady Bird Johnson: http://en.wikibooks.org/wiki/Cookbook:Pedernales_River_Chili

Det mest autentiske er vel å bruke grovmalt kjøtt, men jeg synes at det også er veldig godt med strimlet kjøtt. :)

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å eksperimentere ulike matretter med ulikt kjøtt, og tar det jeg har og blander i noe annet. F eks laks i tacoen, kyllingbiter i lasagne, osv. Bytte ut kjøttdeigen rett og slett.

Så jeg ser ikke noe galt i å gjøre dette her! Du vet aldri hva som er godt før du prøver! Jeg har aldri prøvd hjort, men både biter og kjøttdeig går jo i en sånn rett med andre typer kjøtt, så jeg vet ikke helt.

Jeg vet ihvertfall at kjøttdeig av kylling smaker helt groteskt, mens kylling i ren form er noe av det beste jeg vet. Om det endres veldig på smak å male opp hjort, så ville jeg satset på biter. Litt konsitens i gryta gjør jo ingenting, bare sørg for å dele i "munnfull"biter. Da blir de jo heller ikke overlesset av smak, men beholder litt av sin egen smak også!

Lykke til med eksperimentering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Mulig jeg prøver med kjøtt. Har hjortekjøttdeig også i fryseren da, men hadde lyst å bruke litt av kjøttet.

Passer sikkert bedre med rømme ja, men har hatt lyst på aioli så lenge.. :) Hm.. hvilke retter bruker dere aioli til da egentlig? Synes ikke jeg har hatt noe det passer til i det siste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Passer sikkert bedre med rømme ja, men har hatt lyst på aioli så lenge.. :) Hm.. hvilke retter bruker dere aioli til da egentlig? Synes ikke jeg har hatt noe det passer til i det siste...

Reker! Ferske reker er faktisk veldig gode på denne tiden av året.

Ellers tomatbaserte fiskesupper (dvs på godt brød ved siden av). I går hadde vi forresten aïoli til hjemmelagde fiskekaker og ovnsbakte potetbåter, det er også godt. Eller feks bare til ovnsbakte småpoteter, som en del av et tapasbord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...