Haris Pilton Skrevet 6. februar 2009 #1 Skrevet 6. februar 2009 Jeg skal visst fjerne mandlene med laser neste uke. Jeg har googlet det litt, og det er mange som sier det er så veldig lite smertefritt i forhold til vanlig kirurgisk fjerning. Men hvorfor fjerner da ikke alle med laser? Og kan jeg være uheldig, og bli like vond som ved kirurgisk fjerning? Jeg leste også at laser som regel ble brukt for å gjøre mandlene mindre, ikke for å fjerne helt, betyr det at jeg ikke skal fjerne hele mandlene siden de skal bruke laser? Får man fortsatt halsbetennelse når man ikke har mandler? Phew, det var mange spørsmål på en gang
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #2 Skrevet 6. februar 2009 Mener det skal være mindre smerte med laser ja. Muligens mindre blødningsfare og, samt at det holder med lokal bedøvelse om jeg ikke husker feil. Mine ble valgt operert bort. Det var pga størrelsen. Det var en stor mulighet for at de ikke ville klare å fjerne dem helt med laser. Mine var store (vallnøtter), og kunne lett ses uten infeksjoner. Har ikke halsbetennelse lengre, men kan ha litt sår hals innimellom.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 6. februar 2009 #3 Skrevet 6. februar 2009 Jeg hadde problemer med mandelpropper (gule klumper som luktet forferdelig) og da var det bare det å fjerne dem helt som fungerte. Du vil fortsatt ha mandler ja (tror jeg). Jeg tror også det vil være mye mindre smerter ved laseroperasjon. Men jeg syntes nå full fjerning var helt overkommelig
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2013 #4 Skrevet 3. januar 2013 Jeg har hatt masse problemer med mandlene mine. Jeg vil fjerne de men tør ikke er redd for at det skal gjøre vondt. Jeg er bare 12 år .kan noen fortelle meg litt om det gjør vondt, hvordan oprasjonen skjer ,og om du får sprøyte eller sånn maske når de opperer Hilsen jente 12 år ps. hvor lang tid tar oprasjonen? takk på fårhånd
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #5 Skrevet 3. januar 2013 Hei! Jeg kan ikke garantere at alt blir helt likt for deg, men slik var det for meg (jeg er gutt på 21 og tok operasjonen da jeg var på din alder): Jeg fikk full narkose, altså en sånn maske, så jeg ikke var våken underveis. Det vil du også få, ikke noen sprøyte. Operasjonen tok under en halv time, uten at det betyr så mye når du sover uansett, bare at operasjonen er ganske enkel og lite farlig Jeg skal ikke late som om det var helt smertefritt i dagene etter, men det var ikke verre enn de problemene jeg hadde med mandlene ellers. Du sier selv at du har problemer med mandlene nå. Er det ikke da bedre at det gjør vondt en gang for at du skal slippe å ha vondt i fremtiden enn at du fortsetter å få vondt helt uten grunn? Jeg har sluppet mye mer vondt enn det operasjonen ga meg på å slippe å få problemer med mandlene etterpå, det er helt sikkert. Jeg fikk smertestillende tabletter som hjalp godt også. Jeg blødde bittelitt en gang, men det var helt ufarlig og ikke vondt i det hele tatt. Det blir nesten aldri store problemer etter fjerning av mandlene. Jeg tenker det tar 10-14 dager før du føler deg helt fin, og du må sørge for å drikke mye (og gjerne spise is), men alt dette vil legen kunne fortelle og forklare bedre enn meg. Jeg har ikke hatt problemer med halsen overhodet siden operasjonen, så hvis legene anbefaler deg å operere er det ingen grunn til å la være Anonym poster: 425215133ae9173862d4f08e1edc4719
Cupcake92 Skrevet 3. januar 2013 #6 Skrevet 3. januar 2013 Jeg opererte for noen år siden. Full narkose, så sov søtt under hele operasjonen. Våknet og var kjempe glad (og litt neddopet). Dro hjem og spiste kjøttboller (tror ikke man skal gjøre det egentlig). Hadde nesten ikke smerter i det hele tatt. Kom for det meste om natten, men da tok jeg bare smertestillende, det gikk helt fint Gjorde livet mitt mye bedre. Nå kan jeg faktisk puste ordentlig :-)
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2013 #7 Skrevet 6. januar 2013 Tusen takk for begge svarene. Når jeg tenker litt på det nå vurderer jeg å gjøre det. Hilsen jente 12 år:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå