Gå til innhold

Gå på tur

Gjest antigartner

Anbefalte innlegg

Gjest antigartner

Jeg ser det er mange som skriver at de liker å gå på tur, men er dette egentlig riktig?

Jeg trodde det het å gå tur eller å være på tur.

Er det noen av dere andre norsk-entusiastene her inne som vet hva som er rett? Lenke til regel er kjekt :)

(Jeg spør ikke om hva du sier eller tror er rett, men hva som faktisk er riktig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det heter "å gå en tur", "å gå tur", "å ta en tur", "ta på tur" og "vi er på tur".

Dette er det jeg sier og tror er rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter "å gå en tur", "å gå tur", "å ta en tur", "ta på tur" og "vi er på tur".

Dette er det jeg sier og tror er rett...

"ta på tur"? Da hadde ikke jeg skjønt hva du mente.

Når jeg søkte på "tur" i bokmålsordboken, så kom blant annet dette opp:

2 kortere el. lengre reise, ferd, utflukt ta en t- til byen, til fjells, utenlands / gå på t- / tur-retur el. tur og retur fram og tilbake / byt-, fott-, skit-, utenlandst

Så da mener ihvertflal ordboken at det er korrekt å si "gå på tur".

Kanskje det er noe som kommer av "gå på fjellet" --> "gå på fjelltur" --> "gå på tur"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
"ta på tur"? Da hadde ikke jeg skjønt hva du mente.

Når jeg søkte på "tur" i bokmålsordboken, så kom blant annet dette opp:

2 kortere el. lengre reise, ferd, utflukt ta en t- til byen, til fjells, utenlands / gå på t- / tur-retur el. tur og retur fram og tilbake / byt-, fott-, skit-, utenlandst

Så da mener ihvertflal ordboken at det er korrekt å si "gå på tur".

Kanskje det er noe som kommer av "gå på fjellet" --> "gå på fjelltur" --> "gå på tur"?

Takk skal du ha!

Jeg tenkte faktisk ikke på at jeg kunne finne uttrykket ved å søke i den ordboka jeg selv så varmt anbefaler :)

Jeg synes fremdeles det høres rart ut å gå tur, men aksepterer at det er tillatt å si og skrive det.

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Jeg ser det er mange som skriver at de liker å gå på tur, men er dette egentlig riktig?

Jeg trodde det het å gå tur eller å være på tur.

Er det noen av dere andre norsk-entusiastene her inne som vet hva som er rett? Lenke til regel er kjekt :)

(Jeg spør ikke om hva du sier eller tror er rett, men hva som faktisk er riktig.)

Jeg ser hva du skriver i den siste linjen, men vil svare allikevel. Jeg har ingen fasit på hva som er korrekt.

Jeg skjelner mellom "gå en tur" og "gå på tur". Når jeg bare vil ut og trekke frisk luft og røre på meg, for å si det sånn, går jeg en tur. Å gå på tur forbinder jeg med noe målrettet, ha med nistepakke for eksempel, nå et mål.

Dette ble klønete, men jeg håper det ble forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...