Gjest lightness Skrevet 18. desember 2009 #21 Skrevet 18. desember 2009 Vil gjerne legge til her at det ikke er så uvanlig med bleiebruk etter 3 års alder, til og med på dagtid i noen tilfeller. Har av ren nysgjerrighet satt meg litt inn i det, og sett et par steder at 10-12 prosent av barn helt oppi 7-8 års alderen (i sjeldne tilfeller eldre) faktisk er bleiebrukere,en liten del av de trenger også bleie på dagtid.Så det er faktisk ikke altfor uvanlig at noen av dem trenger litt eksta tid på å klare å trene opp muskulaturen slik at de holder seg helt. Sånn ellers ser det ut til at de aller fleste av disse er helt ordinære når det gjelder oppførsel og modenhet, de trenger bare noe lengre tid på å bli helt tørre. Så dette synes jeg ikke er noe å bekymre seg for overhodet frem til barnet er 5 . underlig for noen kanskje men før den alderen forekommer det oftere enn vi tror, hvis den infoen jeg har lest stemmer. Etter den tid kan det jo være lurt sånn for sikkerhets skyld å sjekke ut om det kan være spesielle årsaker inne i bildet. :-) (vet denne debatten er gammel, men følte for å tilføye dette for ordens skyld.)
addict Skrevet 18. desember 2009 #22 Skrevet 18. desember 2009 Jeg tenker litt i den retningen at det er mer lettvint for foreldrene å bare la ungene gå med bleier enn å bruke masse tid og krefter på å tørke drit og piss og minne ungene på å gå på do og ha med skift og ditten å datten. Litt latskap i oppdragelsen muligens. Ser jo ingen god grunn til at et normalt, oppegående barn i nesten skoleklar alder skal bruke bleier. Nå er det jo unntak hvis de ikke har kontroll på lukkemusklene eller lignende da, men da er det jo en god grunn til det som ikke er "normalt". Men hva vet jeg, jeg er ikke mor Sengeveting er jo en annen diskusjon.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #23 Skrevet 18. desember 2009 Før jeg ble mor var jeg klar på at jeg skulle lære barnet mitt å gå på do/ potte tidlig, og leste meg grønn på hvordan det skulle gjøres. Men så inntraff virkeligheten. Sønnen min på 3,5 er ikke klar for å slutte med bleier- han klarer faktisk ikke kjenne etter når han må gjøre fra seg. Dessuten nekter han å sette seg på potte eller do. Vi har prøvd et par ganger å la han gå med truse, men han merker som sagt ikke når han må tisse (og faktisk ikke når han har tisset heller) så det måtte vi skrinlegge. Noen barn, spesielt gutter, trenger litt tid før de er modne nok til å slutte med bleier. Jeg har forresten en elev som tisser på seg om natten, og han går på mellomtrinnet. Det er mange grunner til at store barn er sengevætere.
Gjest Gjest_pål_* Skrevet 14. februar 2010 #24 Skrevet 14. februar 2010 DEM MÅ DA FÅ BRUKE BLEIER DA STAKARS!
Kanutte Skrevet 14. februar 2010 #25 Skrevet 14. februar 2010 Mine gutter har alle vært ganske treige med bleieavenningen. Minstemann er nå snart 5 og har ett år igjen i barnehage. Han sluttet med bleier i sommer (vi prøvde tidligere, men alt kom i trusa). Fortsatt er livet preget av uendelig mange tisseuhell, opp til 4-5 om dagen. Men vi har kuttet ut bleia og jobber aktivt med å gi ham gode vaner. Eldstemann er 10 1/2 år og er endelig tørr om natta. Og har sluttet å skvette på dagtid. Men det har tatt lang tid. Vi valgte å slutte med nattbleier ganske tidlig, men det har blitt mye vask av lakner og dyner... Mellomste sliter også litt med sengevæting, men ikke på langt nær så mye som storebroren. Minstemann bruker fortsatt bleie om natta, og kommer til å gjøre det en stund til. Ja, det er ganske sent å slutte med bleie når man er 5 år +. Og dersom foreldrene ikke har gjort noen forsøk på avvenning blir det feil. Men noen barn er faktisk tregere enn andre!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå