Gå til innhold

Bleier i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet

Min eldste datter (5 år, snart 6) skal begynne på skolen til høsten, og går nå siste året i barnehagen. Da jeg leverte henne i barnehagen her om dagen, kom det en mor inn døren sammen med sin sønn (som er like gammel som min datter). Hun hadde altså med seg en pakke Libero Up&Go bleier som hun så gav til barnehagetanten. I tillegg så jeg lapper om at barnet trengte flere bleier ligge i hele tre hyller i garderoben.

På avdelingen hennes er det bare unger i alderen 4-6 år, cirka 30 barn tror jeg og så bruker altså da minst 4 av dem fortsatt bleier, på dagtid altså.

Min egen datter brukte bleier på dagtid til hun var rundt 3 år, og bruker fortsatt nattbleier (hvilket jeg tror er relativt vanlig). Men at altså 4 av 30 barn i aldersgruppen 4-6 år bruker bleier på dagtid, er det normalt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fru_Lene
Skrevet

Jeg tror ikke det er så veldig vanlig at 5-åringer fortsatt er i bleier døgnet rundt nei. Å ha behov for nattbleier er vel mer "normalt".

Gjest Apotekdamen
Skrevet

Jeg jobber selv på et større apotek, og bare den siste uken har jeg i alle fall snakket med minst fem forskjellige kunder som har vært ute etter bleier til barna deres, i det ene tilfellet gjaldt det faktisk en gutt som var så gammel som 14 år.

Det vi på vårt apotek ser er at stadig flere foreldre velger bleier til barna sine, uavhenging av om ungen er 5 år eller 15 år. Tisser de i sengen, bør de bruke bleier virket å bli en mer og mer vanlig oppfatning...

Skrevet

I barnehagen vår ser vi endel av at store barn bruker bleier ja.

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet

Har en datter på 3 år. Hun sluttet helt med bleie når hun va 2,5 år... Min oppfatning er at foreldre velger å la barnet få ha bleie altfor lenge! er flere i bhg til datteren min som bruker bleie som er blandt de største barna. Synest det er helt vanvittig!!

Skrevet

Bare tanken på at 5-6 åringer bruker bleier på dagtid synes jeg er kvalmende. Vokste opp med 2 brødre og vi sluttet alle med bleier når vi var 2 år. Har nå selv en 2 åring og vi jobber aktivt med at han skal bruke potte/toalett. Men har tantebarn der det ene barnet på 8 (!) avvennes med bleier på nattetid NÅ :nei: Og hans bror var nok 10 år før han slutta helt med å tisse i senga på nettene.

Skrevet

Jeg opplever litt at de gjerne vil bruke bleie på barna i bhg, jeg. Personalet, altså..

Snupp her sluttet selv da hun var nesten 2,5 år, men de vil gjerne i bhg at vi skal ha bleier der "i tilfelle". Og det skjer stadig at jeg henter henne og de har tatt på bleie, men den er alltid tørr.

Når jeg spørr hvorfor hun har på sier de: Åh, det er sikkert bare feil, tatt på i vanvare.

Nå er hun på småbarnsavd så de fleste bruker bleie, men likevel..

Skrevet
Når jeg spørr hvorfor hun har på sier de: Åh, det er sikkert bare feil, tatt på i vanvare.

Nå er hun på småbarnsavd så de fleste bruker bleie, men likevel..

Kanskje de synes det er mest lettvint for da trenger de ikke passe på/ ta henne med på do... Sjekk hvor mye bemanning de har, om dette kan være et triks de bruker på dager hvor de er lite folk på jobb.

Gjest Gjest_Siren_*
Skrevet
Men at altså 4 av 30 barn i aldersgruppen 4-6 år bruker bleier på dagtid, er det normalt?

Tror neppe det er tilfeldig at det er så mange bleiebrukere i denne aldersgruppen akkurat i deres barnahege, så det er nok mer vanlig enn man tror sikkert. Med mindre det er barn med spesielle "skavanker", som gjør at de ikke har forutsetning for å blir tørre i denne alderen da, i deres avdeling da? Men da hadde du vel vist om det.

Gjest Gjest_Siren_*
Skrevet
Men har tantebarn der det ene barnet på 8 (!) avvennes med bleier på nattetid NÅ :nei: Og hans bror var nok 10 år før han slutta helt med å tisse i senga på nettene.
Hvorfor er dette galt? Om barnet er sengevæter og tisser på seg om natten så har jo hun/han behov for å sove med bleie om natten. Man kan ikke trene bort sengevæting.
Gjest Glasshus
Skrevet

Når man sitter i glasshus med en bleieunge på 5 år selv, bør man kanskje være litt forsiktig med å kaste stein.

Skrevet
I barnehagen vår ser vi endel av at store barn bruker bleier ja.

Vel, da bør barnehagen virkelig bruke mer tid på bleieavvenning, eller sender dere barn på skolen i bleier og? Hva gjør egentlig barnehagetanter om dagene?

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Å bruke bleier om natten er en ting, det er det utrolig mange som gjør. Sikkert 30-50% av barna i aldersgruppen 4-6 tisser av og til på seg om natten.

Men å fortsatt ha behov for bleier på dagtid er i denne alderen litt mindre vanlig tror jeg... så sant ungene er funksjonsfriske vel og merke.

Skrevet

Jeg vil ikke tro det er normalt at 4 av 30 i den alderen bruker bleier (i barnehagen hvor jeg jobber tror jeg det bare er én som bruker bleie i den aldersgruppen, men h*n får oppfølging av behandler av ulike grunner, så har vel spesielle behov på enkelte områder), men med et så lite utvalg (altså 30) vil det alltids finnes større variasjoner enn i det vi kan kalle "normalt" jevnt over.

For det første; er du sikker på at alderen til alle barna var 4-6? Hos "oss" deler større barn og mindre barn garderobe til tross for ulike navn på avdelinger og garderobe. For det andre, kanskje noen av barna henger etter på noen områder av ulike grunner. Det trenger ikke nødvendigvis være synlig eller merkbarkt på andre områder, f eks er bleiebrukeren i "vår" barnehage veldig godt fungerende sosialt, både ovenfor barn og voksne. Noen barn glemmer også å kjenne etter fordi de er distre og går veldig opp i leken i enkelte situasjoner (men det gjelder kanskje mest mindre barn).

Jeg har også sett barn som tisser på seg "med vilje" for å få komme komme ut av en situasjon hvor de ikke liker seg. Kanskje fordi de er ensomme (mangler lekekamerater), endring i situasjon hjemme, eller utrygge på personalet (ved mye utskiftninger f eks) osv. Dette er noe barnehagepersonalet bør være obs på og prøve å finne årsakene til, og hvis man som forelder får inntrykk av at ungen f eks bare tisser på seg ute/når enkelte (ikke) er på jobb osv bør man vel også ta opp dette med barnehagen - for det KAN skyldes dårlige rutiner, dårlig oppfølging eller uegnet personale. Men en bør i første omgang konsentrere seg om sitt eget barns behov, ikke dra raske slutninger utfra lapper som henger i garderoben.

(og forresten er det vel ikke så veldig praktisk og bekvemt for personalet at barna bruker bleie lengst mulig. Det er ganske mange barn pr voksen på en slik avdeling, og veldig greit med de som går på do selv. Det er liksom ikke lagt inn i arbeidsdagen at en skal skifte bleie på en stor del av disse barna, i motsetning til på en småbarnsavdeling)

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet
Jeg vil ikke tro det er normalt at 4 av 30 i den alderen bruker bleier (i barnehagen hvor jeg jobber tror jeg det bare er én som bruker bleie i den aldersgruppen, men h*n får oppfølging av behandler av ulike grunner, så har vel spesielle behov på enkelte områder), men med et så lite utvalg (altså 30) vil det alltids finnes større variasjoner enn i det vi kan kalle "normalt" jevnt over.

For det første; er du sikker på at alderen til alle barna var 4-6? Hos "oss" deler større barn og mindre barn garderobe til tross for ulike navn på avdelinger og garderobe. For det andre, kanskje noen av barna henger etter på noen områder av ulike grunner. Det trenger ikke nødvendigvis være synlig eller merkbarkt på andre områder, f eks er bleiebrukeren i "vår" barnehage veldig godt fungerende sosialt, både ovenfor barn og voksne. Noen barn glemmer også å kjenne etter fordi de er distre og går veldig opp i leken i enkelte situasjoner (men det gjelder kanskje mest mindre barn).

Jeg har også sett barn som tisser på seg "med vilje" for å få komme komme ut av en situasjon hvor de ikke liker seg. Kanskje fordi de er ensomme (mangler lekekamerater), endring i situasjon hjemme, eller utrygge på personalet (ved mye utskiftninger f eks) osv. Dette er noe barnehagepersonalet bør være obs på og prøve å finne årsakene til, og hvis man som forelder får inntrykk av at ungen f eks bare tisser på seg ute/når enkelte (ikke) er på jobb osv bør man vel også ta opp dette med barnehagen - for det KAN skyldes dårlige rutiner, dårlig oppfølging eller uegnet personale. Men en bør i første omgang konsentrere seg om sitt eget barns behov, ikke dra raske slutninger utfra lapper som henger i garderoben.

(og forresten er det vel ikke så veldig praktisk og bekvemt for personalet at barna bruker bleie lengst mulig. Det er ganske mange barn pr voksen på en slik avdeling, og veldig greit med de som går på do selv. Det er liksom ikke lagt inn i arbeidsdagen at en skal skifte bleie på en stor del av disse barna, i motsetning til på en småbarnsavdeling)

Hei!

Takk for fint svar. Jeg vet at disse fire omtalte barna alle er i aldersgruppa 4-6 år. De yngre barna holder nemlig til i en annen bygning (to hus i en barnehage liksom). Og når det kommer til om de kan "henge etter" på en eller annen måte så er det selvsagt mulig uten at jeg vet det, men de har i vertfall ingen åpenbare synlige handicap.

Gjest barnehageansatt
Skrevet
Vel, da bør barnehagen virkelig bruke mer tid på bleieavvenning, eller sender dere barn på skolen i bleier og? Hva gjør egentlig barnehagetanter om dagene?

Hva vi gjør? Vi sitter og leser blader og drikker kaffe. Barna går for lut og kaldt vann. :kaffekopp:

Fra spøk til alvor, kom gjerne innom en barnehage og se på alt som skjer der: Her lekes det, gråtes det, trøstes det, bleieskift, tørke rumper, kle av, kle på, matlaging, samling, rydding, vasking, ta imot barna om morgenen, si hadet til barna om ettermiddagen, ha gooood tid til å snakke med foreldrene, lære barna sosial kompetanse, ta telefoner fra foreldre og andre, vanlig høflighet, bordskikk, bruke innestemme, leke, tøyse, tulle, og kose med alle barna..osv osv.. Vi er 3,5 voksne og 21 barn pr dag, barna er fra 2,5 til 6 år.

Ang bleieavvenning er dette et samarbeid mellom hjem og barnehage, foreldrene bestemmer til syvende og sist, men vi kan komme med gode råd om avenning. Foreldrene driver med bleieavvenning, og vi hjelper dem i dette.

Man skal være forsiktig med å legge skylda på noen som helst. :nei:

Gjest Gjest_Chris_*
Skrevet (endret)

Hei! Jeg prøver meg med et innlegg her, selv om forumet heter "Kvinneguiden".

Jeg er en 19 år gammel gutt/mann, som for tiden jobber deltid i en barnehage. Siden august har jeg jobbet på en såkalt førskoleavdeling bestående av 20 barn som alle skal begynne på skolen til høsten. Av disse 20 er det faktisk to gutter som fortsatt bruker bleier, de har etter det vi i barnehagen vet ingen sykdommer/skader som skulle tilsi at de har behov for bleier. De ligger heller ikke etter de andre barna på andre områder, fungerer godt sosialt og det er ingenting unormalt med verken barna eller foreldrene. Og i følge de som har jobbet i barnehagen i flere år er det omtrent alltid noen i hvert årskull som bruker bleier litt lengre enn vanlig. Det eneste jeg stusser litt over er at den ene av guttene bruker slike teip-bleier, slik at vi må skifte på han på samme måte som småbarn.

Når det kommer til nattevæting (sengevæting) så tror jeg dette er svært vanlig i denne aldersgruppa. Jeg husker at jeg selv brukte bleier hver natt til jeg var 6-7 år, og når vi var på ferie (camping, hytteturer, båtturer etc...) tok jeg alltid på meg en buksebleie (pull-up) om nettene frem til 12-13 årsalderen. Dette fordi jeg av en eller annen grunn hadde lettere for å tisse meg ut når jeg sov andre steder enn hjemme. Lillebroren min på 14 bruker fortsatt nattbleier når vi er på hyttetur, selv om han egentlig sluttet med nattbleier som 5-åring.

Jeg oppsummerer med å si at tidspunkt for bleieslutt er svært individuelt, noen er ferdig pottetrente som 2-3 åringer, mens andre kanskje sliter med sengevæting langt ut i voksen alder.

Innlegget er endret. -jolie (mod)

Endret av jolie
Gjest Gjest_Chris_*
Skrevet

En ting jeg glemte å skrive var at om en times tid skal jeg faktisk ned i barnehagen, fordi vi skal ha sånn overnatting for alle barna som går siste året nå. Så kan jeg skrive et innlegg her i morgen om hvor mange av barna som fortsatt bruker bleier om natta. Jeg er ganske sikker på at det er en del...

Skrevet

Jeg regner som sannsynlig at så store barn som fortsatt bruker bleie som det er på denne avdelingen, så har de ett problem vedr modenhet når det kommer til avvenning. Det er veldig forskjell på dette, mine sluttet da de var ca 3 med bleie om natten. Eldstemann tisset på seg nesten hver natt i mange måneder, kanskje et år og han kunne ha uhell til langt opp i banreskolen. Minsten sluttet med nattbleie og har aldri tisset på seg siden.

Bare tanken på at 5-6 åringer bruker bleier på dagtid synes jeg er kvalmende. Vokste opp med 2 brødre og vi sluttet alle med bleier når vi var 2 år. Har nå selv en 2 åring og vi jobber aktivt med at han skal bruke potte/toalett. Men har tantebarn der det ene barnet på 8 (!) avvennes med bleier på nattetid NÅ :nei: Og hans bror var nok 10 år før han slutta helt med å tisse i senga på nettene.

Hvis du bruker bleie når du er 8 og 10 skjønner du vel at man er sengevæter og har et annet utgangspunkt enn at man skal avvennes med bleie?

Skrevet

Lurer egentlig litt på hvordan det er å være 5 år og bruke bleie på dagtid i barnehagen, når det er to-tre-åringer som ikke gjør det.

Men de tenker kanskje ikke på det.?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...