Gjest Løve66 Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Jeg synes generelt det er greit å utvise sånn noenlunde normal høflighet i dagliglivet og en av de tingene jeg da finner naturlig er å holde døren åpen for andre - enten når noen kommer rett bak meg skal samme veien eller hvis jeg er på vei inn og noen andre er på vei ut (eller omvendt!). De fleste smiler og sier kanskje takk også, men overraskende mange raser på, fortrekker ikke en mine og tar det visst som den største selvfølge at de skal gå først og at det er helt på sin plass at andre holder døren åpen for dem. Greit nok, men overraskende mange bryr seg også katta om det er andre som skal ut eller inn også - de lukker opp for seg selv og lar døren smelle rett i fleisen på stakkaren bak! For all del - dette er ikke noe som plager meg nevneverdig, jeg bare stusser på at såpass mange utviser det jeg vil kalle manglende folkeskikk.
MissStiles Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Som regel så holder jeg døren opp når det kommer noen rett etter meg, når jeg går inn et sted.. Det er jo av ren høflighet! Men ikke alle som sier takk!
Gjest Naria Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 Jeg holder døren oppe om det er noen som skal inn rett etter meg, og om noen skal ut etc. Når noen gjør det samme som meg, pleier jeg å smile til vedkommende eller si takk. Er jeg veldig stressa kan det nok skje at jeg bare løper forbi.
Gjest strykebrett Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Jeg tror folkeskikk er ut i år eller noe. Opplever i alle fall det samme som deg til stadighet. Kan jo hende folk bare er stressa og går i sin egen verden og glemmer å si takk? Uansett veldig frekt å slenge døra i trynet på folk bak syns jeg, særlig i og med at så og si alle dører nå lukker seg automatisk..
Vera Vinge Skrevet 5. februar 2009 #5 Skrevet 5. februar 2009 Jeg syns folk stort sett sier takk, jeg. Og jeg syns det er viktig å holde opp døra og gjøre høflige ting i det små for mennesker man ikke kjenner. Jeg syns det er spesielt viktig å hjelpe folk med barnevogner osv. Jeg slutter likevel ikke å forundre meg over hvor lite hjelpsomme en del er. Jeg har et par ganger de siste ukene stått fast i snø/is, og jeg har blitt litt forskrekket over hvor mange som har gått rett forbi meg uten å tilby hjelp der jeg helt åpenbart trenger noen til å dytte. Man kan alltids huke tak i noen selv, men der jeg kommer fra er jeg vant til at forbipasserende trår til når noen tydelig trenger hjelp på den måten. Det er vel noe med å bo i en større by. Da mannen min klarte å kjøre seg fast sent en kveld, og det var få andre ute, gikk han i sin desperasjon ut og forsøkte å dytte bilen selv. Da kom det en dame forbi som lo og sa "Det var ambisiøst, du!". ??? Hva med å hjelpe i stedet for å komme med spydigheter?
Gjest Reka Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 Selvfølgelig, det gjør jeg av ren refleks. Men har jeg veldig dårlig tid, dvs løper, er det ikke alltid jeg gjør det. Men når jeg tenker etter så løper jeg ikke så fryktelig ofte
Gjest Gjest_Girl_* Skrevet 5. februar 2009 #7 Skrevet 5. februar 2009 Jeg tar skikkelig rennefart i armen og slenger døren hardt igjen bak meg.
Heart7086 Skrevet 5. februar 2009 #8 Skrevet 5. februar 2009 Har nok en god del ganger tenkt i samme retning som deg, dog kanskje ikke helt i de samme situasjonene. Bl.a finner jeg det frekt at noen bare slippper sin(e) hund(er) bort til mine, uten å spørre eller noe! Å da spes om jeg gjør alle mulige "tegn" på at jeg ikke er interessert i kontakt, og er veldig opptatt med å holde kontakten med min egen hund(trener lydighet). Det samme med køer av forskjellig slag. Har jeg en banan i nevene, og stort sett kun det, så setter jeg veldig pris på å slippe forbi de som har en hel handlevogn(tatt ukehandling f.eks) , men det er det ikke mange som gjør. (Forresten, ja, jeg slipper forbi gamle folk, eller de som kun har en eller to ting:) Kom til å tenke på en gang jeg og mine foreldre var på ferie, vi stoppa på et senter en eller annen plass, fordi vi måtte på do. Etter en del om og men(fant ikke små-mynter selvsagt) så fikk vi da gått på do, som kosta 15,- bare for å komme inn! Jeg om min mor gikk sammen inn, og mens vi var der så samla det seg opp ca 4-5 stk utfor i do-kø. Da vi var ferdige "snek" vi oss ut, slik at neste også måtte hive på 15kr! Litt slemt, men ikke svarten om jeg ville betale for at andre kunne gå på do! hehe:)
Nausicaä Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 Holder døren åpen for folk, i alle fall når jeg er bevisst på det. Er også veldig glad i å trykke på døråpner"knapper". Spesielt der det står folk og blokkerer for døren. Hjelper også de som skal ha barnevogn av eller på bussen, er så utrolig mange som tar det for gitt at bussjåføren skal gå ut av setet sitt og av bussen (og derfor risikere å bli rundstjålet) bare for å hjelpe å løfte litt.
Gjest strykebrett Skrevet 5. februar 2009 #10 Skrevet 5. februar 2009 Tror egentlig at de fleste folk er høflige, bare at vi legger så mye bedre merke til de som er frekke.. Er vel ikke så mye å få gjort med egentlig.
Zzyzx Skrevet 5. februar 2009 #11 Skrevet 5. februar 2009 Jeg holder dører for folk, det faller meg helt naturlig. Jeg løfter ikke barnevogner, men det er ikke nødvendigvis fordi jeg er uhøflig, det har andre grunner. Men jeg åpner og holder gjerne døren for folk med barnevogn hvis jeg ser at de trenger det selv om jeg ikke skal inn døra selv. Å dytte bil når jeg er en tilfeldig forbipasserende? Nei, vettuhvah.
Pingting Skrevet 5. februar 2009 #12 Skrevet 5. februar 2009 Jeg åpner som regel dører, ja! Og blir mektig irritert de (få) gangene personen jeg åpner døre ikke en gang ser på meg. Da pleier jeg som regel å si "JA, DET VAR BARE HYGGELIG" før jeg går. Huff, kanskje litt barnslig?
Vera Vinge Skrevet 5. februar 2009 #13 Skrevet 5. februar 2009 Jeg holder dører for folk, det faller meg helt naturlig. Jeg løfter ikke barnevogner, men det er ikke nødvendigvis fordi jeg er uhøflig, det har andre grunner. Men jeg åpner og holder gjerne døren for folk med barnevogn hvis jeg ser at de trenger det selv om jeg ikke skal inn døra selv. Å dytte bil når jeg er en tilfeldig forbipasserende? Nei, vettuhvah. Jeg skjønner at det kanskje er litt mye å be om, men jeg ville f.eks. sette mye mer pris på å få dyttehjelp enn å få en dør holdt åpen. Når man sitter fast i snøen helt alene, har man faktisk ikke annet alternativ enn å vente til noen gidder å hjelpe. Dvs. man kan ringe etter Falcken eller noe, men ofte skal det bare en veldig liten dytt til, så det er jo greit å slippe utrykning. Jeg har dessuten dyttet andre mange ganger, og ser det som helt naturlig (det var også før jeg fikk bil selv og opplevde å stå fast).
Zzyzx Skrevet 5. februar 2009 #14 Skrevet 5. februar 2009 Da går det an å spørre forbipasserende. Ikke forvent at noen skal hjelpe helt av seg selv. Husk at mange folk er født og oppvokst i byer der man ikke engang er på hils med folk i samme oppgang selv om man har vært naboer i 20 år.
Vera Vinge Skrevet 5. februar 2009 #15 Skrevet 5. februar 2009 Da går det an å spørre forbipasserende. Ikke forvent at noen skal hjelpe helt av seg selv. Husk at mange folk er født og oppvokst i byer der man ikke engang er på hils med folk i samme oppgang selv om man har vært naboer i 20 år. Nei, jeg skjønner jo at man ikke kan forvente det. Jeg syns bare det er synd. Jeg ønsker å bo i et nabolag hvor folk hjelper hverandre selv om man ikke nødvendigvis kjenner hverandre. Det er en av ulempene ved å bo i by, men jeg syns generelt at folk kan bli flinkere til å stoppe opp og se seg om. Det handler om mange ting, og alt fra å ikke stoppe i bunnen av rulletrappen til å hjelpe gamle damer med handleposene. Det er sjelden jeg personlig trenger så mye hjelp, men jeg syns det blir hyggeligere å ferdes ute hvis folk kan ha tanke for andre enn bare seg selv. Jeg ser verken at det skal være spesielt vondt eller vanskelig.
Gjest strykebrett Skrevet 5. februar 2009 #16 Skrevet 5. februar 2009 Jeg er oppvokst i by, men det forhindrer ikke at jeg syns det er en selvfølge å hjelp folk med å dytte bil. Var ikke så lenge siden jeg gjorde det faktisk. Ser man noen som åpenbart trenger hjelp så er det helt naturlig å tilby seg mener jeg da.
Silmarill Skrevet 5. februar 2009 #17 Skrevet 5. februar 2009 Jeg synes generelt det er greit å utvise sånn noenlunde normal høflighet i dagliglivet og en av de tingene jeg da finner naturlig er å holde døren åpen for andre - enten når noen kommer rett bak meg skal samme veien eller hvis jeg er på vei inn og noen andre er på vei ut (eller omvendt!). De fleste smiler og sier kanskje takk også, men overraskende mange raser på, fortrekker ikke en mine og tar det visst som den største selvfølge at de skal gå først og at det er helt på sin plass at andre holder døren åpen for dem. Greit nok, men overraskende mange bryr seg også katta om det er andre som skal ut eller inn også - de lukker opp for seg selv og lar døren smelle rett i fleisen på stakkaren bak! For all del - dette er ikke noe som plager meg nevneverdig, jeg bare stusser på at såpass mange utviser det jeg vil kalle manglende folkeskikk. Jeg holder alltid døren oppe for mennesker som skal inn samme døren som meg, og folk som går bak meg og skal ut samme døren som meg! Selvsagt! Veldig behjelpelig er jeg dersom evt. det er barnevogn, rullestol, gammelt menneske med stokk ol. IKKE alle sier takk uansett hvem det er, det er litt uforskammet syns jeg ja. Selv sier jeg alltid hjertlig takk til dem som holder døren for meg o.l.
Anglofil Skrevet 5. februar 2009 #18 Skrevet 5. februar 2009 Ja, pleier som regel alltid å holde døren opp for de som kommer bak meg. Mvh Yvonne
mia83 Skrevet 5. februar 2009 #19 Skrevet 5. februar 2009 Jeg holder også døren oppe for de som kommer bak meg, innenfor en viss grense selvfølgelig.. gidder jo ikke å stå og vente i all evighet heller.. Sier alltid takk om noen gjør det for meg.
Blåbæret Skrevet 5. februar 2009 #20 Skrevet 5. februar 2009 Jeg holder ofte opp døren for de som kommer bak meg ol. Jeg hjelper også om jeg ser noen med barnevogn eller andre ting som gjør at det er vanskelig for dem å komme seg gjennom døra alene. Når jeg hjelper andre får jeg ofte takk, men når jeg holder døra opp for andre som kommer inn/skal ut når jeg går inn/ut så får jeg skjelden takk. Jeg er veldig glad for folk som holde oppe døra for meg når jeg stresser med å komme meg inn med barnevogn og sier alltid tusen takk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå